صفحه اصلی / اجتماعی / محیط زیست / بازگشت به عقب در صورت حذف بودجه گرد و غبار
بازگشت به عقب در صورت حذف بودجه گرد و غبار

بازگشت به عقب در صورت حذف بودجه گرد و غبار

دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار از احتمال ایجاد کانون‌های جدید گرد و غبار در نتیجه سیل‌های اخیر خبر داد و مخالفت خود را با حذف اعتبارات مقابله با گرد و غبار در بودجه سال ۹۸ اعلام کرد.

گرد و غبار

علی محمد طهماسبی بیرگانی در گفت وگو با ایسنا، با بیان اینکه وقوع سیلاب‌های بهاره در فروردین ماه سال جاری، که طی دو دهه اخیر در سطح کشور بی‌سابقه بوده است و متاسفانه باعث خسارت‌های جانی و مالی به بیش از هشت استان کشورشد، همه نگاه‌ها و تلاش‌ها را به بحران‌های ناشی از آن معطوف کرده است،اظهارکرد: به دلیل گستردگی خسارات ناشی از سیل اخیر به زیرساخت‌های تامین خدمات و سرمایه‌های مردمی، پیشنهادهایی مبنی بر جابجایی‌ در ردیف‌های بودجه ابلاغی دولت مطرح و حذف اعتبارات مقابله با گرد وغبار یکی از گزینه‌های مدنظر اعلام شده است.

انتقال میلیون‌ها تن رسوبات ریزدانه به دشت‌ها بر اثر سیل‌

وی با تاکید بر اینکه سیل‌های اخیر کشور میلیون‌ها تن ذرات ریزدانه مستعد گرد و غبار را به دشت‌ها سرازیر کرده است، تصریح کرد: در حوزه‌های آبخیز بزرگ با وقوع بارش‌های سیل‌آسا و کوتاه‌مدت، رسوبات ریزدانه حاصل از فرسایش آبی بالادست، توسط مسیل‌ها و آبراهه‌های مناطق بیابانی به دشت پخش آب (اپانداژ) و پوشیده منتقل و به‌شدت توسط بادهای دارای سرعت و با تداوم بالا جابجا می‌شود و خسارت جبران‌ناپذیری را به منابع زیستی و اقتصادی کشور وارد می کند، همین موضوع لزوم تداوم عملیات اصلاحی و احیایی را در این مناطق نشان می‌دهد.

این متخصص حوزه فرسایش بادی با بیان اینکه اقدامات مقابله‌ای با گرد و غبار در شرایط ترسالی تاثیرگذارتر از زمان خشکسالی است، تاکید کرد: در صورت تامین اعتبار برای عملیات مدیریت چرا و قرقِ عرصه‌هایی که به‌ علت بارندگی‌های سال آبی جاری تا حد قابل ملاحظه‌ای احیا شده‌اند، می‌توان امید داشت که این مناطق طی دو سال آینده به شکل قابل‌توجهی از رخداد پدیده گرد و غبار مصون باشند. ضمن اینکه انجام عملیات بیولوژیک در سال‌های ترسالی منجر به نتیجه شده است و وقوع بحران را در سال‌های خشک کاهش می‌دهد.

طهماسبی بیرگانی تاکید کرد: مراقبت و نگهداری از نهال‌های کاشته شده در سال‌های قبل و توجه به اهمیت بحث قرق و مدیریت چرای عرصه‌ها باید در مناطقی مثل خوزستان مورد توجه جدی قرار گیرد. در غیر اینصورت اثرگذاری عملیات مقابله‌ای که طی سال های گذشته انجام شده، از بین خواهد رفت.

سیل عامل تشدید گرد و غبار در سال‌های آتی

دبیر ستاد ملی مقابله با گرد و غبار با اشاره به اینکه یکی از تبعات آشکار سیل و خشکسالی، پدیده گرد و غبار است، گفت: باید بر مدیریت به هم پیوسته این دو بحران که دو روی یک سکه هستند، توجه و تمرکز کافی صورت گیرد بنابراین عدم تخصیص اعتبار به اقدامات مقابله با پدیده گرد و غبار در سال ۱۳۹۸ می‌تواند زمینه‌ساز وقوع گرد و غبار در آینده نزدیک و با شدت و گستردگی بیشتر در اقصی نقاط کشور از جمله خوزستان شود.

وی با اشاره به ضرورت تداوم اقدامات مقابله‌ای با گرد و غبار در استان خوزستان با وجود بارش‌های بالای نرمال، تصریح کرد: عملیات تثبیت بیولوژیک عرصه‌های بیابانی در شرایط خشکسالی با هزینه‌های سرسام‌آور حمل آب و ریسک بسیار بالای عدم موفقیت کشت نهال و بوته همراه است. این در حالی است که در شرایط نرمال و ترسالی با هزینه‌های به مراتب کمتر می‌توان سطح گسترده تری از عرصه‌های بیابانی و مستعد غبارخیزی را تثبیت کرد البته لازمه همه این اقدامات و برنامه‌ها آن است که از نگاه کوتاه‌مدت و غفلت از تبعات ناشی از فروکش سیلاب‌های اخیر پرهیز کنیم.

به گزارش کسب و کار نیوز گفت: یکی از خطرات بزرگ ناشی از سیل‌های اخیر ایجاد کانون‌های گرد و غبار است. رسوباتی که همراه سیل آمده است در دشت‌های خوزستان ته‌نشین و با خشک شدن آب تبدیل به منشاء گرد و غبار در استان خوزستان خواهد شد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

هواشناسی ایران ۱۴۰۱/۱۰/۰۴؛ تداوم فعالیت سامانه بارشی در کشور/ هشدار سرما و یخبندان در ۱۵ استان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.