صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / لزوم تعامل دانشگاه با جامعه و بررسی نظام مدیریت آموزش عالی

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی تاکید کرد

لزوم تعامل دانشگاه با جامعه و بررسی نظام مدیریت آموزش عالی

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور، تعامل دانشگاه با جامعه و نظام مدیریت آموزش عالی را به عنوان دو محور اصلی دومین نشست هم‌اندیشی وزیر علوم با استادان و صاحب‌نظران برجسته دانشگاه‌های کشور اعلام کرد.

دکتر وحید احمدی، معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر وحید احمدی در نشست هم‌اندیشی وزیر علوم، با استادان و صاحب‌نظران برجسته دانشگاه‌های کشور که امروز (دوشنبه) در سالن شهدای جهاد علمی وزارت علوم برگزار شد، با بیان اینکه این نشست دومین دوره برگزاری چنین نشست هایی است، اظهار کرد: برخی از موضوعاتی که در نخستین نشست در سال ۱۳۹۷ مورد بررسی قرار گرفت، شامل تعدد و گستردگی دانشجوها، مباحث اشتغال، بودجه، آئین‌نامه ارتقاء، معیشت استادان، اخلاق پژوهشی، ارتباط دانشگاه و صنعت، نقش و اهمیت پژوهشگاه‌ها و مأموریت‌گراشدن دانشگاه‌ها بود.

رئیس مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور در ادامه سخنان خود خاطرنشان کرد: دکتر غلامی در نشست پیشین اظهار کرد که وزارت علوم بیش از پیش به مسائلی همچون اشتغال، ارتباط با صنعت و ارتباط با مسائل اجتماعی توجه خواهد داشت و بر لزوم تداوم برگزاری چنین نشست‌هایی تاکید کرد.

وی در ادامه افزود: اولین محور بیانیه گام دوم رهبر معظم انقلاب اسلامی به عنوان نقشه راه کشور نیز موضوع علم و پژوهش است و این موضوع اهمیت برگزاری و تداوم چنین نشست‌هایی را دوچندان می کند. همان‌طور که مقام معظم رهبری در فرمایشات خود در ابتدای سال ۹۸ بر توسعه تولید ملی تاکید داشتند، یکی از محورهای مهم در این بخش موضوع ارتباط دانشگاه با صنعت می‌تواند باشد.

احمدی درخصوص محورهای این دوره از نشست گفت: «تعامل دانشگاه با جامعه به عنوان مسئولیت اجتماعی دانشگاه‌ها» و «نظام مدیریت آموزش عالی» دو محور اصلی این نشست است. در زمینه تعامل دانشگاه و جامعه موضوعاتی همچون آسیب‌شناسی وضع موجود، ارائه مدل برای مشارکت فعال و اثرگذار دانشگاه در رفع آثار تحریم‌های اقتصادی، مسائل زیست محیطی و… و در زمینه نظام مدیریت آموزش عالی، موضوعاتی همچون آسیب‌شناسی وضع موجود و ارائه مدل مدیریتی کارآمد برای حل مشکلات مدنظر است.

مشاور وزیر علوم در پایان صحبت‌های خود با اشاره به اقدامات صورت گرفته، اظهار کرد: مکاتبه با دانشگاه‌ها جهت معرفی نماینده، مکاتبه با نمایندگان دانشگاه‌ها، پژوهشگاه‌ها و پارک‌های علم و فناوری جهت ارائه دیدگاه‌ها و نظرات حول محورهای نشست، دریافت دیدگاه‌ها و نظرات اساتید و صاحب‌نظران درخصوص محورهای نشست و جمع‌بندی و تدوین کتابچه از جمله این اقدامات بوده است.

در ادامه این نشست تعدادی از صاحب‌نظران و استادان برجسته دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و مراکز پژوهشی به بیان دیدگاه‌های خود پرداختند.
مهم‌ترین محورهای طرح شده از سوی استادان در این نشست را، توجه به اخلاق علمی و فرهنگ‌سازی به منظور رفع تقلبات علمی و جلوگیری از مهاجرت دانشجویان، حذف مدرک‌گرایی، تربیت نیروی انسانی فناور، اشتغال‌زایی و کارآفرینی برای دانشجویان، تغییر زیرساخت‌های فناوری و فیزیکی پارک‌های علم و فناوری برای ایجاد فضای کسب و کار، حمایت سازمان‌های اجرایی از پارک های علم و فناوری و… تشکیل می‌داد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.