صفحه اصلی / اسلایدر / نقـدینگی در راه بــورس
نقـدینگی  در  راه   بــورس

«کسب و کار» ادامه رکوردشکنی بورس با رکود بازارهای موازی را بررسی می‌کند

نقـدینگی در راه بــورس

 رشد ادامه‌دار شاخص بورس در روزهای نخستین سال 98 با توجه به پیش بینی‌های مثبت کارشناسان نسبت به بازار سرمایه و روی خوش نقدینگی به این بازار، زمینه ساز توسعه بازار شده و طبق آنچه از وضعیت بازار و سهام‌ها پیداست، بورس را در مسیر رکورد شکنی در رشد شاخص قرار داده است. نمونه این رکورد شکنی عبور شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران از تراز ۱۹۶ هزار واحدی در دو روز گذشته و همچنین عبور آن از تراز 201 واحدی در روز گذشته است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، رشد ادامه‌دار شاخص بورس در روزهای نخستین سال ۹۸ با توجه به پیش بینی‌های مثبت کارشناسان نسبت به بازار سرمایه و روی خوش نقدینگی به این بازار، زمینه ساز توسعه بازار شده و طبق آنچه از وضعیت بازار و سهام‌ها پیداست، بورس را در مسیر رکورد شکنی در رشد شاخص قرار داده است. نمونه این رکورد شکنی عبور شاخص کل بازده نقدی و قیمتی بورس اوراق بهادار تهران از تراز ۱۹۶ هزار واحدی در دو روز گذشته و همچنین عبور آن از تراز ۲۰۱ واحدی در روز گذشته است.

بر اساس گزارش های موجود بازار سرمایه در جریان دادوستدهای روز گذشته تعداد ۷ میلیارد و ۶۱۷میلیون سهم و حق‌تقدم به‌ارزش ۱۴ هزار و ۷۸۸میلیارد ریال در ۳۲۹هزار نوبت مورد دادوستد قرار گرفت و شاخص بورس با رشد ۵۷۲۱واحدی در ارتفاع ۲۰۱هزار و ۸۰۵واحد قرار گرفت.

همچنین شاخص‌های اصلی بازار سرمایه هم روز متعادل و مثبتی را پشت سر گذاشتند؛ به‌طوری که شاخص قیمت (وزنی ــ ارزشی) ۱۶۴۹واحد، کل (هموزن) ۸۶۶واحد، قیمت (هموزن) ۶۰۴واحد، آزاد شناور ۶۹۵۷واحد و شاخص‌های‌‌ بازار اول ۴۶۷۵ واحد و بازار دوم ۹۲۲۸ واحد رشد را به‌ثبت رسانند.

 

بر اساس این گزارش، در بازارهای فرابورس ایران هم با معامله ۱۹۰۸میلیون ورقه به‌ارزش ۶۵۵میلیارد تومان در ۱۶۳هزار نوبت، آیفکس ۴۴ واحد رشد کرد و در ارتفاع ۲۴۹۶واحد قرار گرفت.

یکی از انتقادات مهمی که همواره به بازار سرمایه کشور وارد بوده و از سویی باعث بی رغبتی برخی از سرمایه گذاران نسبت به بورس شده، حجم کوچک بازار و میزان ناکافی سرمایه بورس است. از دید کارشناسان بازار سرمایه در آینده ای نزدیک محل مطمئنی برای سرمایه های سرگردان خواهد بود که باید از این فرصت هم سرمایه گذاران بازار و هم مدیران استفاده کنند. چرا که نحوه مدیریت بازار و البته قوانین موجود از جمله موارد مورد انتقاد کارشناسان به بازار سرمایه بوده است.

عباسعلی حقانی نسب، کارشناس بازار سرمایه

موانع جذب سرمایه در بورس

علت اینکه رشد بازار سرمایه افزایش پیدا کرده، نزدیک شدن به زمان انتشار اطلاعات واقعی دوازده ماهه شرکت‌ها است. شرکت‌ها به دلیل افزایش نرخ ارز و افزایش قیمت محصولات و صادرات سال ۹۷ شریاط خوبی داشته‌اند. حالا نزدیک شدیم به انشتار اطلاعات و عملکرد مثبتی که آنها دارند. همه صنایعی که در بازار سرمایه در حال فعالیت هستند، عملکرد مثبتی به لحاظ سودآوری دارند و همانطور که ذکر شد این موضوع در رشد شاخض بازار تاثیر فراوانی داشته است.

موضوع دیگر فرصت تازه‌ای است که بازار سرمایه برخلاف سایر بازارها برای جذب نقدینگی پیدا کرده است.

بازار سرمایه در سال ۹۷ متناسب با سایر بازارها همچون مسکن، ارز و سکه و طلا رشد زیادی نداشت. قاعدتا با توجه به افول بازدهی بازارهای موازی در سال جدید چشم انداز مثبتی خواهد داشت. با توجه به شرایط موجود و رشد چندبرابری قیمت‌ها در سایر بازارها به نظر می‌آید بخش مسکن روندی رکودی را طی کند و خرید مسکن به قصد سرمایه گذاری دیگر سودآوری نداشته باشد و همینطور سکه، ارز و طلا با توجه به کشش کمی که اقتصاد برای افزایش قیمت‌ها در این بازارها دارد، چندان سودآور نباشد. نرخ ارز کشش بالای ۱۵ هزار تومان را ندارد و بازار سکه هم در سال ۹۸  هم چندان سودآور نیست. بازار پول هم با ماه شمار شدن سپرده‌های بانکی با کندی ورود سرمایه روبرو است. تنها بازاری که با توجه به این اوصاف چشم انداز خوبی دارد ، بازار سرمایه است. البته باید این موضوع را اضافه کنیم که تحول تاریخی‌ای دیگری که در بازار سرمایه اتفاق افتاده و نتیجه آن گسترش فعالیت نهادهایی مثل صندوق های سرمایه گذاری با درآمد ثابت است، مردم ناآگا و ناآشنا را نیز وارد بازار سرمایه کرده است. به طوری که مردم بدون اینکه ضرر کنند و یا ریسکی آنها را تهدید کند، وارد بازار سرمایه می‌شوند اما موضوع اساسی بازار سرمایه عدم ساماندهی این بازار است. باید اجازه دهیم سرمایه‌های داخلی جذب سرمایه شوند. اما نظام بانکی ما و بازار دارایی های غیرمولد به گونه‌ای طراحی شده که نهادهای اجرایی سازمان بورس زیر نظر سیستم بانکی اداره می‌شوند و اجازه هدایت منابع به بازار بورس را نمی‌دهند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.