صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / حمایت از استارت‌آپ های فعال در گیاهان دارویی
حمایت از استارت‌آپ های فعال در گیاهان دارویی

کشت بذری گیاه استویا

حمایت از استارت‌آپ های فعال در گیاهان دارویی

قائم مقام فناوری پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به فعالیت‌های این پژوهشگاه در حوزه گیاهان دارویی، آمادگی برای حمایت از استارت‌آپ های این حوزه را اعلام کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز، پژمان آزادی در جلسه مذاکره برای همکاری با فن بازار محصولات گیاهی شرق کشور گفت: تحقیقات در حوزه گیاهان دارویی مغفول مانده و پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با توجه به توانمندی‌ها و تجارب خود در این زمینه آمادگی دارد در قالب قراردادهای واگذاری دانش فنی و مشاوره از استارت‌آپ ها و گروه‌های فعال در این حوزه حمایت کند.وی تصریح کرد: پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی از مجموعه‌های پژوهشی نسبتاً جوان است که حدود ۲۰ سال راه اندازی شده و طی این مدت فعالیت‌ها و دستاوردهای متنوعی در زمینه‌های مختلف زیست فناوری کشاورزی داشته است. در حال حاضر علاوه بر ۵ بخش تحقیقاتی تخصصی در ستاد پژوهشگاه، سه پژوهشکده منطقه‌ای در رشت و اصفهان و تبریز و یک مدیریت منطقه‌ای در مشهد داریم.

آزادی با بیان این که رویکرد پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی عمدتاً فناوری محور و محصول محور و معطوف به جلب مشارکت بخش خصوصی است، اظهار داشت: سیاست پژوهشگاه، واگذاری فناوری‌های حاصل شده به بخش خصوصی است و البته پس از آن هم در تمام مراحل به عنوان مشاور و … در کنار خریدار فناوری هستیم. پژوهشگاه برای واگذاری دانش فنی فقط پیش پرداختی از شرکت متقاضی می‌گیرد و در ادامه پس از به نتیجه رسیدن و تجاری سازی آن، درصدی از فروش محصول را به عنوان رویالیتی (حق استخراج) دریافت می‌کند.قائم مقام فناوری پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی با اشاره به فناوری‌های واگذار شده به بخش خصوصی در حوزه بذورهیبرید گفت: در زمینه گیاه سالیکورنیا هم قرارداد خوبی برای کشت ۸۰ تا ۹۰ هکتار از این گیاه داشتیم که برای توسعه تا چند هزار هکتار هم هدفگذاری شده است. در زمینه کشت بذری گیاه استویا هم به زودی قراردادی با بخش خصوصی منعقد خواهد شد. وی به دستاوردهای پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی در زمینه ساخت فتوبیوراکتورهای بسیار کارآمد و در عین حال کم هزینه برای تولید مواد موثره گیاهی اشاره کرد و اظهار داشت: یکی از مشکلات کشور در زمینه گیاهان دارویی عدم دسترسی به بذر مناسب است که در این راستا همکاران ما در پژوهشکده منطقه‌ای اصفهان، گنجینه‌ای ارزشمند از ارقام مناسب گیاه «شیرین بیان» کشور را گردآوری کرده اند. علاوه بر این آمادگی داریم پروتکل‌های تکثیر کشت بافتی برخی گیاهان دارویی را نیز به متقاضیان ارائه کنیم.

صبوری، مسئول فن بازار محصولات گیاهی در شرق کشور هم با اشاره به تلاش فن بازار برای ارتباط با بخش‌های اجرایی و پژوهشی گفت: زمینه بسیار مساعدی برای تولید انواع محصولات و فرآورده‌های گیاهی در شرق کشور وجود دارد که می‌توان با استفاده از تحقیقات و فناوری‌های به دست آمده به بهترین شکل از ظرفیت‌های موجود استفاده کرد.وی خاطرنشان کرد: افغانستان همسایه شرقی ما که از مزیت آب کافی، خاک خوب و نیروی کار ارزان برخوردار است علاوه بر قاچاق گسترده پیاز زعفران ایران و تصاحب بازارهای جهانی در مورد محصولات گیاهی دیگر مثل زیره هم به شدت فعال است با این حال هنوز هم می‌توانیم از مزیت دانش فنی که در اختیار محققان کشور است برای موفقیت در این عرصه استفاده کنیم.

صبوری گفت: روستایی در خراسان داریم که قابلیت کوبیدن فلفل قرمز در آن وجود دارد با این حال هیچ استفاده‌ای از این ظرفیت نمی‌شود تا بازار این محصول کاملاً در انحصار هند باشد. در زمینه ادویه با وجود ظرفیت‌های خوبی که وجود دارد حتی از بسته بندی مناسب هم محروم هستیم.وی اظهار امیدواری کرد که در فن بازار محصولات گیاهی با بهره گیری از توانمندی‌های پژوهشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی بتوان امکان استفاده از ظرفیت‌های خراسان در زمینه محصولات گیاهی را فراهم کرد.در پایان این نشست که با حضور نیراعظم خوش خلق سیما، رئیس پژوهشگاه بیوتکنولوژی کشاورزی برگزار شد، مقرر شد زمینه‌های مختلف همکاری پژوهشگاه و فن بازار از سوی طرفین شناسایی و در قالب تفاهم نامه‌ای مشترک اجرایی شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.