صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / نگرانی حزب کارگر انگلیس نسبت به از دست دادن میلیونی حامیانش
نگرانی حزب کارگر انگلیس نسبت به از دست دادن میلیونی حامیانش

نگرانی حزب کارگر انگلیس نسبت به از دست دادن میلیونی حامیانش

رهبر حزب کارگر در پارلمان اروپایی و سایر مقام‌های ارشد اروپایی به رهبر حزب کارگر انگلیس هشدار داده‌اند که اگر از دومین همه پرسی در مانیفست خود برای انتخابات ماه آتی اتحادیه اروپا حمایت نکند، میلیون‌ها تن از رأی دهندگان مخالف بریگزیت خود را از دست می‌دهد.

جرمی کوربین

به گزارش کسب و کار نیوز، به نوشته روزنامه گاردین، این پیام از سوی ریچارد کوربت، رهبر۲۰ عضوی حزب کارگر در پارلمان اروپا در بحبوحه نگرانی‌ها نسبت به از دست دادن حمایت نسل جوان و حامیان جوان اتحادیه اروپا در صورت عدم تضمین یک رای‌گیری سراسری دیگر ارسال شده است.

نمایندگان پارلمان اروپایی می‌گویند، این گروه سنی به همراه سایر حامیان ماندن در اتحادیه اروپا ممکن است به سایر احزاب مخالف بریگزیت شامل گروه مستقل “تغییر انگلیس”، لیبرال دموکرات‌ها، سبزها و حزب ملی اسکاتلندی ملحق شوند.

کروبت می‌گوید: اگر حزب کارگر بار دیگر حمایتش از یک رأی‌گیری سراسری تأییدی را درباره هرگونه توافق بریگزیت در مانیفست خود اعلام نکند، با نتایج بسیار بد در برابر  احزابی که پیامی شفاف و واضح دارند، روبرو خواهد شد. به عبارت دیگر، اگر ما شفافیت و یک رأی گیری تأییدی را پیشنهاد کنیم، نتایج خوبی خواهیم گرفت.

با وجود اینکه حزب کارگر انگلیس می‌گوید، گزینه برگزاری رفراندوم دوم را در مذاکرات با دولت لندن روی میز دارد، اما برخی از اعضای برجسته حزبی نزدیک به جرمی کوربین در تأیید یک رأی‌گیری عمومی دیگر که درباره توافقی است که مورد تأیید و توافق پارلمان قرار گرفته، تعلل کرده‌اند. این مساله گمانه زنی‌هایی را به وجود آورده که ممکن است در مانیفست حزب کارگر برای انتخابات پارلمانی اروپایی تعهدی به این مساله وجود نداشته باشد.

مارگارت بکت، مسئول سابق خارجی حزب کارگر نیز خواستار حمایت این مانیفست از دومین رأی‌گیری شده و گفت: این خیلی مهم است که پیامی واضح درباره این مساله داشته باشیم که آیا حزب کارگر در کنار این رفراندوم دوم می‌ایستد و چه چیزی را پیشنهاد می‌کند. به عقیده من این پیام واضح و شفاف این است که رای تایید از مردم  انگلیس گرفته شود. اگر شفاف باشیم فرصت بزرگی خواهیم داشت. اما فقدان شفافیت نه تنها در این رأی‌گیری بلکه برای انتخابات بعدی هم به ضرر ماست.

این مساله که حزب کارگر به برگزاری یک رفراندوم دیگر در مانیفست اروپایی خود متعهد باشد یا این مساله را برای جلوگیری از انحراف و از دست دادن رأی دهندگان حامی بریگزیت کنار بگذارد، باعث تنش‌هایی در رأس حزب شده است. آنهایی که در کابینه دولت سایه هستند و بر این باورند که در این مرام‌نامه باید تعهد برای برگزاری یک رفراندوم دوم گنجانده شود، نگرانند که برای مذاکرات کنار گذاشته شوند و در نهایت این دفتر کوربین و کمیته اجرایی ملی تحت سلطه حامیان کوربین خواهد بود که تصمیم می‌گیرد.

شنبه شب، یکی از منابع ارشد حزب کارگر اعلام کرد که مسئولیت آنچه که در مرام‌نامه حزب خواهد بود، تصمیم کمیته اجرایی ملی برپایه رایزنی‌ها با شرکاست.

حامیان برگزاری رفراندوم دوم در کابینه سایه شامل “کایر استارمر”، امیلی تورنبری و تام واتسون احتمالاً تاکید می‌کنند که چنین مسأله‌ای به صورت کامل در مانیفست باشد.

یکی دیگر از اعضای کابینه سایه گفته است: اگر کابینه سایه نتواند این مرام‌نامه را تأیید کند و همه آن توسط کمیته اجرایی ملی و دفتر رهبری حزب کارگر انجام شود، کاملاً غیرقابل قبول است.

مخالفان برگزاری یک رفراندوم دیگر در کابینه سایه شامل “یان لاوری”، رئیس حزب هشدار می‌دهند که حزب کارگر در صورت حمایت از برگزاری رفراندوم دوم حمایتش را در میان رأی دهندگان حامی ترک اتحادیه اروپا از دست می‌دهد.

در نظرسنجی آبزرور آمده که تنها ۱۷ درصد از افرادی که می گویند بابت رأی دادن در انتخابات اروپایی مطمئن هستند، محافظه کارها را انتخاب می‌کنند در حالیکه ۲۹ درصد افراد از حزب کارگر حمایت خواهند کرد. همچنین ۲۶ درصد هم گفتند که از احزاب حامی ماندن در اتحادیه اروپا –لیبرال دموکرات‌ها ۱۰ درصد، حزب ملی اسکاتلندی شش درصد، سبزها شش درصد و تغییر انگلیس چهار درصد – حمایت می‌کنند در حالی که ۲۵ درصد گفتند که یا از حزب استقلال بریتانیا ۱۳ درصد یا حزب جدید بریگزیت نایجل فاراژ ۱۲ درصد حمایت می‌کنند.

اگرچه قریب به سه سال از رفراندوم ۲۰۱۶ بریگزیت می‌گذرد و این کشور در آستانه خروج از اتحادیه اروپا است، اما رهبران اروپایی اخیراً تاکید کردند که انگلیس باید در انتخابات اروپایی که در پایان ماه آتی میلادی برگزار می‌شود به عنوان شرطی برای تمدید عضویت تا ۳۱ اکتبر ۲۰۱۹ شرکت داشته باشد مگر آنکه توافق بریگزیت پیش از ۲۲ مه ۲۰۱۹ در پارلمان تأیید شود.

منابع داخلی حزب کارگر می‌گویند، تمامی اعضا بجز چهار تن از نمایندگان کنونی حزب که حامی یک رفراندوم دیگر هستند می‌خواهند بار دیگر برای این سمت کاندیدا شوند و به احتمال زیاد به عنوان کاندیدا تأیید خواهند شد.

یکی از شخصیت‌های برجسته حزب گفته است: نتیجه این است که حتی اگر مرام نامه ما یک رفراندوم دیگر را تأیید نکند، کاندیداهای ما در آستانه انتخابات حامی‌آن خواهند بود.

در انتخابات اروپایی ۲۰۱۴ که حزب مستقل بریتانیا اکثریت کرسی‌ها را به دست آورد، مسئولیت تدوین مرام نامه انتخابات اروپایی حزب کارگر به یک گروه فرعی نشست سیاست گذاری ملی محول شد. اما این بار با توجه به وضعیت انتخابات، درخواست‌هایی برای بسط و گسترش چنین روندی وجود دارد.

تام واتسون، از حامیان برگزاری رفراندوم دوم با اعلام اینکه حزب کارگر باید به دقت رفتار کند، به حزب پیشنهاد پیروی از روش هارولد ویلسون، رهبری سابق حزب را داد که در سال ۱۹۷۵ به قانونگذاران و کابینه خود اجازه داد تا بر اساس باورشان به رفراندومی رأی دهند که عضویت انگلیس را در جامعه اروپایی تأیید کردند.

وی ادامه داد: یک دولت کارگر وظیفه تحویل نتایج یک رفراندوم تأیید را دارد. مردم باید به صداقت ما اعتماد کنند که این نتیجه برای رهبری حزب ما یک موقعیت دقیق را ایجاد می‌کند و نمایندگان ما اجازه دارند تا برای نظرات و عقاید خود کمپین به راه بیندازند. نمونه ویلسون یک نمونه خوب است. او دولت و کشور را با هم حفظ کرد.

استفن کیناک، از نمایندگان حزب کارگر در پارلمان نیز که نسبت به برگزاری یک رفراندوم دیگر هشدار داده و گفته که این مساله اعتماد در دموکراسی را مخدوش می‌کند، گفت که تمرکز اصلی باید برای دسترسی به یک توافق چند حزبی باشد و ادامه داد: بسیاری از هم قطاران در حزب بابت گزارش‌های رسانه‌ای و اظهارات اخیر نخست وزیر درباره یک اتحادیه گمرکی دلگرم شده‌اند؛ گزارش‌هایی که نشان می‌دهد ما ممکن است در حال دور شدن از یک توافق خروجی باشیم که از حقوق کارگران، استانداردهای محیط زیستی و مشاغل حمایت می‌کند.

وی ادامه داد: اگر چنین مسأله‌ای به واقع وجود داشته باشد، ضروری است که ما اجازه ندهیم مذاکرات به واسطه تاکید بر یک رأی‌گیری عمومی هدف قرار داده شود. اصلاً واقعی نیست که امیدوار باشیم نخست وزیر نمایندگانش را برای برگزاری یک رفراندوم دوم عقب براند و پشیمان کند. وظیفه نخست باید توافق برای یک پیمان “به شکل حزب کارگر” و دخیل شدن در توافق خروج باشد که با وجود روی کار آمدن رهبری بعدی حزب محافظه کار در هم بشکند.

وی ادامه داد: سپس فرصتی مغتنم برای هم قطاران در حزب کارگر به وجود می‌آید تا مساله برگزاری یک رفراندوم دیگر را با افزودن یک متمم به قانون مورد نیاز برای تحقق بریگزیت، پایه و اساس این توافق مورد مذاکره قرار دهند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رئیس‌جمهور: فلسطین به مسئله اول جهان بشریت تبدیل شده است

به گزارش کسب و کار نیوز، وی با بیان اینکه مهمترین مسئله امت اسلامی، امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.