صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / نگاهی به نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر
نگاهی به نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر

نگاهی به نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر

در حال حاضر نهضت بین­‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر یک شبکه جهانی متشکل از 80 میلیون نفر را در برمی­‌گیرد که به کسانی که با بلایا، مخاصمات و مشکلات بهداشتی و اجتماعی رو در رو هستند کمک می‌کند.

کمیته بین‌المللی صلیب سرخ

به گزارش کسب و کار نیوز، اعضای مختلف نهضت به عنوان شرکای کاری با تعریف پروژه‌ها و فعالیت‌های بشردوستانه مختلف، از جوامع محلی حمایت می‌کنند تا قوی‌تر و ایمن‌تر باشند. نهضت همچنین در همکاری با دولت‌ها، حامیان مالی و دیگر سازمان‌های حمایت کننده سعی در کمک به افراد آسیب‌پذیر در سراسر جهان دارد. این شبکه شامل کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ (ICRC)، فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر (IFRC)، و ۱۹۱ جمعیت ملی صلیب سرخ و هلال احمر است.

کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ (ICRC)

کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ سازمانی مستقل و بی‌طرف است که به قربانیان جنگ و مخاصمات مسلحانه کمک‌های بشردوستانه ارائه کرده و از آنها حمایت می‌کند.

در زمان مخاصمات، کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ مسئول هدایت و ایجاد هماهنگی در فعالیت‌های امدادی نهضت در سطح بین‌المللی‌ است. این سازمان همچنین اهمیت حقوق بین‌المللی بشردوستانه را گوشزد و توجه همگان را به اصول بشردوستانه جهانی جلب می‌کند.

به عنوان پاسدار کنوانسیون‌های ژنو، کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ بر اساس حقوق بین‌الملل تعهدی دائمی برای بازدید از زندان‌ها، ساماندهی عملیات امدادی و بازپیوند اعضای جداماندۀ خانواده‌ها داشته و دیگر فعالیت‌های بشردوستانه را نیز در زمان مخاصمات مسلحانه در دستورکار دارد.

کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ همچنین تلاش دارد نیازهای آوارگان داخلی را برطرف کرده، آگاهی عمومی را نسبت به خطرات مین و مهمات قابل انفجار جنگی افزایش دهد و افرادی را که در زمان درگیری مفقود شده‌اند، جستجو کند.

مقر اصلی کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ در ژنو، سوئیس است و همچنین در ۸۰ کشور در سراسر جهان دفاتری دارد. حدود ۳۰ درصد از عملیات کمیتۀ بین‌المللی صلیب سرخ در همکاری با جمعیت‌های ملی انجام می‌شود.

فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر

فدراسیون بین‌المللی جمعیت‌های صلیب سرخ و هلال احمر یک سازمان بشردوستانۀ جهانی‌ست که کمک رسانی بین‌المللی پس از بلایای طبیعی و یا بلایای ناشی از فعالیت‌های انسانی را در شرایطی به غیر از مخاصمات هماهنگ و هدایت می‌کند. مأموریت این سازمان بهبود وضع زندگی افراد آسیب‌پذیر با بسیج نیروی انسانیت است.

فدراسیون بین‌المللی برای پاسخگویی به فجایعی که در اطراف جهان رخ می‌دهند با جمعیت‌های ملی همکاری می‌کند. عملیات امدادی این سازمان با فعالیت‌های عمرانی آن ترکیب می‌شود، از جمله از طریق برنامه‌های آمادگی برای بلایا، فعالیت‌های بهداشتی و مراقبتی و ترویج ارزش‌های بشردوستانه.

فدراسیون بین‌المللی به خصوص از برنامه‌های موجود برای کاهش خطرات و مبارزه با شیوع بیماری‌هایی مانند ایدز، سل، آنفلولانزای مرغی و مالاریا حمایت می‌کند. این سازمان همچنین تلاش دارد تا با تبعیض و خشونت مقابله کرده و حقوق بشر و کمک‌رسانی به مهاجران را ترویج می‌کند.

جمعیت‌های ملی

در سراسر جهان ۱۸۶ جمعیت ملی صلیب سرخ و هلال احمر وجود دارد و چند جمعیت ملی دیگر هم در حال شکل‌گیری هستند. این شبکه منحصر به فرد، ستون‌ فقرات نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر را تشکیل می‌دهد.

هر جمعیت ملی از داوطلبان و کارکنانی تشکیل شده که طیف گسترده‌ای از خدمات را، از امدادرسانی در زمان بلایا و کمک‌رسانی به قربانیان جنگ گرفته تا آموزش کمک‌های اولیه و بازپیوند خانواده، ارائه می‌کنند.

جمعیت‌های ملی به عنوان معین دولت در حوزۀ بشردوستانه از مقامات دولتی کشور متبوع خود حمایت می‌کنند. دانش و تخصص بومی آنان، دسترسی به جوامع محلی و وجود زیرساخت‌های لازم به نهضت امکان می‌دهد تا کمک مورد نیاز را به سرعت به محل مورد نظر برساند.

داوطلبان جمعیت ملی اغلب اولین کسانی هستند که در زمان بلایا به محل می‌رسند و تا مدت‌ها بعد از دیگران به فعالیت‌های خود در میان جوامع تحت تأثیر ادامه می‌دهند.

این شبکۀ داوطلبان و کارکنان نهضت بین‌المللی صلیب سرخ و هلال احمر همچنین نقشی حیاتی را در حوادث و مخاصمات مسلحانه ایفا می‌کنند. چنین حضوری، مشارکتی محلی و جامعه محور را در کنار دسترسی جهانی به آسیب دیدگان فراهم می‌کند. منابع و دانش اعضای نهضت در زمینه حوادث و بلایای طبیعی، از مزایای بارز این نهضت در رویارویی با چالش‌های بشردوستانه ولی پیچیدۀ امروزین است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.