صفحه اصلی / اسلایدر / انباشت تقاضای بی پاسخ در بازار خودرو
انباشت تقاضای بی پاسخ در بازار خودرو

«کسب و کار» آثار پیش فروش های فوری خودرو را بررسی می‌کند

انباشت تقاضای بی پاسخ در بازار خودرو

دور جدید فروش فوری خودرو از سوی ایران خودرو با فروش دو مدل پژو در حالی کلید خورده است که این فروش‌ها و فروش‌های مشابه شاید بتواند تاثیراتی بر بازار خودرو و قیمت ها به همراه داشته باشد. اما واقعیت بازار خودرو نشان از پایداری و مقاومت قیمت‌ها داشته و حتی روند رشد قیمت ها نیز صعودی است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، دور جدید فروش فوری خودرو از سوی ایران خودرو با فروش دو مدل پژو در حالی کلید خورده است که این فروش‌ها و فروش‌های مشابه شاید بتواند تاثیراتی بر بازار خودرو و قیمت ها به همراه داشته باشد. اما واقعیت بازار خودرو نشان از پایداری و مقاومت قیمت‌ها داشته و حتی روند رشد قیمت ها نیز صعودی است.
البته واگذاری سهام خودروسازی‌ها که اخیرا وزیر صنعت از اجرای آن توسط دولت خبر داده، شاید تا حدود زیادی آینده بازار خودرو را تغییر دهد اما مسئله این است که این واگذاری‌ها تا چه اندازه امکان پذیر است. از دید وزیر پیشین صنعت سهام خودروسازی‌ها قابل واگذاری نبوده چرا که تعداد رقبای خودروسازی در ایران برای واگذاری شرکت‌های خودروسازی به بخش خصوصی کافی نیست.
هنوز یک ماه از سال جدید نگذشته بازار خودرو با افزایش ۲ تا ۱۵ میلیون تومانی قیمت‌ها روبه رو شده است.بازار روز گذشته خرید و فروش خودرو پراید ۱۱۱ با افزایش ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار تومانی با قیمت ۴۷ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، پژو ۲۰۶ تیپ ۲ با افزایش ۹ میلیون تومانی با قیمت ۸۱ میلیون تومان، پژو۲۰۶ تیپ ۵ با افزایش قیمت ۹۴ میلیون تومان، پژو۴۰۵ با افزایش ۱۲ میلیون تومانی با قیمت ۷۴میلیون و ۵۰۰ هزار تومان، استپ وی با افزایش ۱۵ میلیون تومانی با قیمت ۱۶۲ میلیون تومان و H30 با افزایش ۸ میلیون تومانی با قیمت ۱۱۶ میلیون تومان مورد معامله قرار می‌گیرد.
با این حال فروش فوری اخیر خودرو قیمت‌های اعلامی از سوی ایران خودرو در اولین دور جدید پیش فروش در سال ۱۳۹۸، کاهشی قابل ملاحظه در قیاس با قیمت‌های اعلامی از سوی این خودروساز در اسفند ماه سال جاری دارد.

در اسفند ماه امسال قیمت پژو ۲۰۶ تیپ ۵ با کیسه هوای راننده و سرنشین و سنسور دنده عقب و تهویه اتوماتیک و آینه جانبی و شیشه بالابر عقب برقی و یورو ۴ بهینه برابر با ۸۵ میلیون و ۵۰۰ هزار تومان اعلام شده بود اما در دو جدید فروش فوری، قیمت این خودرو برای تحویل سی روزه برابر با ۷۹ میلیون و ۴۱۸ هزار تومان برآورد شده است. به این ترتیب این مدل خودرو در این دور از فروش فوری کاهش قیمتی به میزان ۶ میلیون و ۸۲ هزار تومان را تجربه کرده است.
حسن کریمی سنجری، کارشناس بازار خودرو
ریشه افزایش قیمت خودرو
ریشه افزایش قیمت خودرو و روند صعودی آن تورم، افزایش نرخ نرخ ارز و انتظارات تورمی است. پیش‌بینی تورم آتی روی قیمت تاثیر گذاشته و آن را صعودی می‌کند. تاثیر فروش‌های نقدی البته بر بازار خودرو به جهت اینکه ورود نقدینگی به شرکت‌های خودروسازی را تسهیل می‌کند، مثبت است. فروش فوری خودرو، ورود نقدینگی به شرکت های خودروساز را حفظ کرده اما لزوما این فروش‌های نقدی نیست که قیمت را کاهش می‌دهد. برای کاهش قیمت خودرو باید روند عرضه خودرو تسریع شود. باید به تعهداتی که شرکت ها برای خود به وجود آورده، عمل شود و عمل به تعهدات فروش نقدی ماه پایانی سال ۹۷ را هر چه سریعتر محقق کرد. روند عرضه است که بازار را متعادل می‌کند. تا تعهدات خودروسازان در ماه های گذشته محقق نشود، قیمت‌ها متعادل نخواهد شد. در حالی که آنچه در بازار خودرو وجود دارد، انباشت تقاضاهای بی پاسخ خودرو به دلیل بدعهدی خودروسازان است.
واگذاری شرکت‌های خودروساز هم در ظاهر گرهی از مشکلات حل نمی‌کند که از طریق آن بشود امیدی به کاهش قیمت‌ها داشت. چرا که دخالت دولت در صنعت خودروسازی امری محتوم شده. به طوری که اکنون نیز کمتر از ۲۰ درصد سهام این شرکت‌ها در اختیار دولت است اما دخالت دولت در امور شرکت‌ها صددرصد است. اما اگر برخلاف انتظارات موجود واگذاری همزمان با کاهش و یا عدم دخالت دولت در خودروسازی‌ها باشد، به مشابه یک بنگاه سودآور شاید بتوان از صنعت خودروسازی نتیجه و بازخورد دید.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.