صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / زنگ خطر مهاجرت فعالان استارت آپی
زنگ خطر مهاجرت فعالان استارت آپی

کسب و کار تاثیر مشکلات و نابسامانی های اقتصادی بر استارت آپ ها را بررسی می کند

زنگ خطر مهاجرت فعالان استارت آپی

کسب و کارهای نو با توجه به اینکه دنیا دنیای تغییر است توانسته اند در سالهای اخیر نقش مهمی در تسهیل امور و ارایه محصولات و خدمات در راستای رفاه حال مردم و اقتصاد کشور داشته باشند.

شایلی قرائی

در کشور ما همواره صحبت از حمایت از این مدل کسب و کارهاست و هر مسوول و دست اندرکاری با توجه به حیطه فعالیت خود دم از حمایت از آنها می زند. اما در واقعیت آنطور که می گویند نیست و استفاده از واژه امید برای حمایت از این کسب و کارها لوث شده است.  محمدرضا محسنی، مدیر استارت‌آپ دان‌رو با اشاره به امیدواری‌هایی که از سوی برخی از مسئولان در شرایط بد اقتصادی به مردم تزریق می‌شود، گفت: مسئولان ما از زیاد از واژه امید استفاده می‌کنند تا اندازه‌ای که این واژه لوث شده است. ترجیح می‌دهم اگر توانمندی خاصی در تیم‌مان داریم با موقعیت ملموسی برای رشد کسب و کار را گره بزنیم و در موردش صحبت کنیم اما تاکید من این است که در مورد چیزهای قابل اندازه‌گیری صحبت کنیم نه واژه‌ای مثل امید که مصداق واقعی در شرایط فعلی ندارند. وی با بیان اینکه البته من می‌گویم اگر ایران ویران است باید همین‌جا بمانیم و آن را بسازیم، گفت: من فکر نمی‌کنم رفتن از ایران چاره باشد چراکه به عقیده من هیچ جایی برای پول درآوردن بهتر از ایران نیست اما خب اینجا مشکلات خود را داریم و در فضایی کار می‌کنیم که به فعالیت‌های کارآفرینانه اعتنایی نمی‌شود.

دانرو بانک اطلاعات کسب و کارهای شهر است که از طریق آن می توانید از رویدادهای شهر نظیر تخفیف‌ها، افتتاحیه‌ها و جشنواره‌ها نیز آگاه شوید. در دانرو برای ارائه اپلیکیشنی کاربردی با بهترین کیفیت و تکنولوژی‌های روز دنیا، تلاش شده و هر روز به دنبال یافتن راه‌هایی جدید برای ارائه بهتر خدمات هستند. دانرو محصولی از شرکت پیک‌برتر است و به پشتوانه مخاطبان گسترده خود، به روند توسعه خود ادامه می دهد. در حال حاضر چند صد هزارکسب‌وکار را از سراسر ایران در اپلیکیشن خود ثبت دارند. با تمام این تفاسیر امروز مشکلات بسیاری بر سر راه توسعه استارت آپ ها وجود دارد که اگر تلاش و انگیزه شخصی افزاد و تیم تشکیل دهنده آنها نباشد امیدی به بقای آنها و رسیدن به اهداف تعیین شده وجود نخواهد داشت.

خالی شدن اکوسیستم استارت آپی از نیروهای زبده

محمدرضا محسنی، مدیر استارت‌آپ “دان‌رو”

کسب و کارهای نوین و استارت آپ ها امروز نقش بسیار مهمی در شکل گیری اقتصاد و تسهیل انجام امور دارند. با تلاشی که همواره از تیم های تشکیل دهنده این مدل از کسی و کارها دیده شده می توانیم به آینده بازار و بین المللی شدن آنها امیدوار باشیم. البته بحران اقتصادی تاثیرات زیادی بر عملکرد استارت آپ ها گذاشته و متاسفانه چندین استارت آپ را از مسیر ادامه فعالیت خارج کرده است. در ان بین صحبت از حمایت هایی می شود که برای ادامه راه کسب و کارهای نوپا مطرح است. تعطیلی استارت آپ ها و تعدیل نیروها در بسیاری از استارت آپ ها وکسب و کارهای نوین وجود دارد و در مابقی نیز موجب بروز مشکلات زیادی شده است. امروز اقتصاد کشور درگیر مشکلاتی است که این مشکلات به استارت‌آپ‌ها هم سرایت کرده است در حالی که باید این کسب و کارها حلال مشکلات اقتصادی شوند امروز درگیر مشکلات ناشی از نابسامانی های اقتصادی شده اند.

تعدیل نیروها ممکن است موجب خروج نیروهای زبده و نخبه از کشور شود در حالی که نباید شرایط جوری شود که این اتفاق بیفتد. امروز چالش برزگی برای اقتصاد کشور بوجود آمده و آن هم کوچ گسترده نیروهای فنی از اکوسیستم استارت‌آپی ایران است. نیروهای زبده و فنی بعد از کسب تجربه از استارت‌آپ‌های ایرانی و ساختن رزومه های مناسب و قابل قبول، به کشورهای دیگر مهاجرت می کنند و این خطر ایجاد شده که اکوسیستم خالی از نیروهای حرفه‌ای شود. درست است که تهدیدها و چالش‌های زیادی وجود دارد و مشکلا چوب لای چرخ استارت آپ هامی گذارند اما فرصت‌های زیادی هم برای کارکردن وجود دارد. باتحقیق و مطالعه درباره شرایط دیگر نقاظ جهان می توان دریافت که ایران، بهترین جا برای کار‌کردن و خلق ارزش و ثروت است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.