صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / کاری نکنیم محیط توان تاب‌آوری‌اش را از دست بدهد
کاری نکنیم محیط توان تاب‌آوری‌اش را از دست بدهد

استاد دانشگاه خوارزمی:

کاری نکنیم محیط توان تاب‌آوری‌اش را از دست بدهد

استاد دانشگاه خوارزمی بارش‌های بی‌نظم و رگباری، تغییر اقلیم و ماهیت کشور به لحاظ تنوع آب و هوایی را از جمله دلایل سیلاب‌های اخیر در کشور دانست و تاکید کرد: کاری نکنیم محیط توان تاب‌آوری‌اش را از دست بدهد.

سیلاب در استان لرستان - طغیان رودخانه فصلی شهرستان درود استان لرستان

به گزارش کسب و کار نیوز، بهلول علیجانی در نشست «سیل فروردین ۱۳۹۸ و تغییر اقلیم: اولین یافته» که امروز در مرکز تحقیقات سیاست علمی کشور برگزار شد، با اشاره به کاهش میانگین بارش‌ها از حدود سال ۱۳۸۹ و ۱۳۹۰ بدین سو گفت: سال گذشته میانگین بارش‌ها ۱۷۲ میلی‌متر بود که از میانگین کل بارش‌های سالانه که ۲۴۰ میلی‌متر در نظر گرفته شده نیز کمتر بود.

وی با بیان اینکه میانگین بارش سالانه معنایی ندارد و بیشتر برای گمراهی است، تشریح کرد: ایران سرزمین تنوع‌ها بوده و ثبات پایداری از نظر میانگین بارش‌ها ندارد به طوری که ضریب تغییرپذیری ایستگاه‌های بارندگی کشور بالای ۵۰ درصد است.

استاد دانشگاه خوارزمی افزود: بارش کم، فراوان است اما بارش بالاتر از میانگین کمتر اتفاق می‌افتد. این در حالی است که بارش‌ها از نظر مکانی و زمانی هم بی‌نظم است.

علیجانی با اشاره به اینکه بیش از ۵۰ درصد بارش‌ها در حدود ۱۰ درصد روزهای بارش می‌بارد، خاطرنشان کرد: ۹۰ درصد روزهای بارش، بارش خیلی کم دارند در حالی که ایستگاه‌های بارندگی در روزهای پرباران سهم زیادی از نظر مقدار بارش دارند و می‌توان گفت که بارش‌های ما اصولاً رگباری است؛ بنابراین میزان خسارات بالاست.

وی سپس به شرایط تغییر اقلیم اشاره کرد و توضیح داد: تغییر اقلیم نیز از ۲۰ الی ۲۵ سال پیش در کشور ما شروع شده و ویژگی اصلی آن بی‌نظمی است.

این استاد دانشگاه خوارزمی سپس به ارائه چندین مثال از بارش‌های بی‌نظم در کشور پرداخت و تاکید کرد: پتانسیل نقاط مختلف کشور از نظر بارش‌های شدید بسیار بالاست که باید در زمان صلح یا آرامش فکری به حال آن کنیم.

علیجانی سپس به برخی دلایل به وجود آمدن خسارات در سیل اخیر اشاره کرد و گفت: از دلایل خساراتی که پیش آمد این بود که کانال‌ها و مسیل‌ها را بستیم. همچنین مشاهده شد که رودخانه‌ها لایروبی نشده بود و رسوبات زیادی وجود داشت.

وی همچنین تخریب بالادست، خشکسالی و تخریب پوشش گیاهی را از دلایل وقوع سیل شدید دانست و گفت: در تمام فعالیت‌های توسعه و عمرانی باید از بارش‌های با دوره‌های برگشت ۱۰۰، ۵۰۰ و حتی ۱۰۰۰ ساله استفاده کنیم چراکه میانگین بارش سالانه فایده‌ای جز گمراه کردن ندارد البته در نظر گرفتن دوره‌های برگشت طولانی هزینه‌بر نیز هست؛ مثلاً باید ساخت و ساز در مسیر رودخانه کرج ممنوع بشود.

استاد دانشگاه خوارزمی در پاسخ به اینکه که آیا وارد دوره ترسالی شده‌ایم یا خیر، گفت: تنها با وقوع بارش‌های شدید در یک دوره خاص نمی‌توانیم بگوییم که وارد ترسالی شده‌ایم و باید ببینیم که شواهد مربوط به بارندگی امسال و سال بعد چگونه خواهد بود.

علیجانی در پایان نسبت به این موضوع که باردار کردن ابرها موجب بارش‌های شدید شده یا خیر، ابراز مخالفت کرد و گفت: بارش‌های رگباری، تغییر اقلیم و ماهیت متنوع کشور موجب بروز سیلی شده و باید حق زندگی محیط را رعایت کنیم؛ به عبارتی کاری نکنیم که محیط توان تاب‌آوری‌اش را از دست بدهد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.