صفحه اصلی / سیاسی / مجلس / وزارت خارجه در حوزه جلب کمک‌های بین‌المللی به سیل‌زدگان فعال‌تر عمل کند

رئیس فراکسیون محیط زیست در مجلس:

وزارت خارجه در حوزه جلب کمک‌های بین‌المللی به سیل‌زدگان فعال‌تر عمل کند

رئیس فراکسیون محیط زیست در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خسارت سیل بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان معادل بودجه عمرانی کشور برآورد شده است، گفت: وزارت خارجه را مکلف کرده‌ایم که در حوزه جلب کمک‌های بین‌المللی به سیل‌زدگان فعال‌تر عمل کنند.

محمدرضا تابش

به گزارش کسب و کار نیوز، محمدرضا تابش در حاشیه افتتاحیه هجدهمین نمایشگاه محیط زیست با بیان اینکه طرحی را در مورد تامین خسارت مناطق زلزله‌زده در دست بررسی داریم، گفت: از ششم فروردین ماه، همکاران نماینده با تشریک مساعی نمایندگان مناطق سیل‌زده برای آماده سازی این طرح فعالیت داشتند.

وی با بیان اینکه بخشی از تامین منابع از محل صندوق توسعه ملی خواهد بود که نیازمند مجوز مقام معظم رهبری است، ادامه داد: رئیس جمهور در این باره مکاتبه کرده است. دو و نیم میلیارد دلار از اعتبارات بودجه ۹۸ اجازه جابجایی دادیم. بانک‌ها و شرکت‌های دولتی موظف به تامین بخشی از خسارات وارده به مناطق سیل‌زده شدند. همچنین اجازه انتشار اوراق مشارکت داده شد.

رئیس فراکسیون محیط زیست در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تاکید کرده‌ایم که برآورد خسارت باید تابع استانداردی باشد که دولت آن را تعیین می‌کند. همچنین اشاره شده است که نظارت از سوی سازمان‌های مردم نهاد، کمیسیون‌های متولی در مجلس شورای اسلامی، دیوان محاسبات و نهادهای نظارتی، انجام شود.

تابش با اشاره به اینکه وزارت خارجه را مکلف کرده‌ایم که در حوزه جلب کمک‌های بین‌المللی به سیل‌زدگان فعال‌تر عمل کنند، گفت: در طرحی که برای جبران خسارت سیل تهیه کردیم اشاره شده است که دستگاه دیپلماسی کشور به شکل فعال‌تری تلاش کند تا بتوانیم مراودات و ارتباطات بیشتری با کشورهای غربی داشته باشیم تا بتوانیم از کمک‌های انسان دوستانه آنها که تحریم‌ها مانع ورود آنها به ایران شده است؛ استفاده مطلوب‌تری بکنیم.

وی با اشاره به نبود هلی‌کوپتر دید در شب برای امدادرسانی به سیل‌زدگان گفت: اگر این هلی‌کوپتر را داشتیم حجم خسارت وارده به سیل‌زدگان بسیار کمتر می‌شد. یا دستگاه لایروبی رودخانه‌ها مشمول تحریم‌ها قرار گرفته است. نمایشگاه محیط زیست می‌تواند اثرات مخرب را بر مسائل انسان دوستانه و محیط زیستی مشخص کند.

رئیس فراکسیون محیط زیست در مجلس شورای اسلامی گفت: امسال برگزاری نمایشگاه محیط زیست با وقوع سیل مخرب در برخی مناطق کشور همزمان است. این نمایشگاه می‌تواند فرصتی باشد تا درک کنیم که عدم توجه به طبیعت و تخریب محیط زیست، جنگل‌تراشی‌ها و ساخت و ساز در حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها می‌تواند باعث شود که طبیعت رام در بلندمدت سرکش شود. امیدوارم شرکت‌ها و سازمان‌های مردم نهادی که در نمایشگاه شرکت کرده‌اند ابعاد سیل های اخیر کشور را تشریح کنند.

تابش در مورد نبود شرکت‌کنندگان خارجی در نمایشگاه محیط زیست، گفت: متاسفانه تحریم‌ها در این زمینه موثر بوده است. تحریم‌ها از چندین سال قبل و تحریم‌های ظالمانه اخیر در تعاملات بین‌المللی تاثیرگذار بوده است. سیل می‌تواند در کانون توجه قرار گیرد و برای سال‌های بعد می‌توانیم مشارکت کشورهای اروپایی و همسایگان را داشته باشیم.

وی افوزد: طبق ۷۵ قانون اساسی نمی توانیم طرح‌هایی ارائه دهیم که هزینه آن پیش بینی نشده باشد و مستلزم موافقت مقام معظم رهبری است و هیات دولت است که ان‌شاءالله هر دو با این امر موافقت خواهند کرد. بالغ بر ۴۰ هزار میلیارد تومان معادل بودجه عمرانی کشور خسارت سیل برآورد شده است که امیدواریم با تصویب این طرح با اقدامات خوبی که دولت، ارتش، سپاه و استانداران انجام داده‌اند شاهد کاهش آلام مردم مناطق سیل‌زده باشیم.

این نماینده مجلس در پاسخ به پرسشی در مورد تاثیر عدم رعایت حریم رودخانه‌ها در ایجاد سیل‌ها گفت: قوانینی برای حفظ حریم رودخانه‌ها وجود دارد اما اینکه چرا رعایت نشده است؛ باید مورد بررسی قرار گیرد. بودجه طرح‌هایی که استانداردهای فنی را مراعات نکنند؛ قطع می‌شود. البته در لایحه حفاظت از خاک که درست بررسی است برای برداشت، تبدیل و صادرات خاک پیش‌بینی‌هایی شده است که در صورت تصویب در جهت صیانت از خاک که یک عنصر حیاتی برای محیط زیست است، گام‌های موثری را برمی‌داریم.

رئیس فراکسیون محیط زیست در مجلس شورای اسلامی درباره آخرین وضعیت لایحه حمایت از محیط‌بانان گفت: این لایحه در دستور مجلس قرار دارد تا در صحن بررسی شود. اشکالاتی در این لایحه وجود داشت و محیط‌بانان پیشنهاداتی برای آن داشتند. در حل حاضر در نوبت بررسی است. لایحه حمایت از محیط‌بانان که در دستور کر مجلس قرار دارد، در صورت تصویب حمایت تام از محیط‌بانان را ایجاد می‌کند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

افزایش حقوق ۴ گروه شغلی در سال آتی/هزینه آب، برق و گاز مدارس رایگان می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بهروز محبی نجم‌آبادی عضو کمیسیون تلفیق بودجه سال ۱۴۰۳ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.