صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / تولیدات هواشناسی توسط شرکت های دانش بنیان رونق می گیرد
تولیدات هواشناسی توسط شرکت های دانش بنیان رونق می گیرد

تولیدات هواشناسی توسط شرکت های دانش بنیان رونق می گیرد

معاون علمی و فناوری رئیس جمهور گفت: شرکت های دانش بنیان، استارت آپ ها با نوآوری شان نیاز دانشی برای پیش بینی دقیق آب و هوا را تامین می کنند.

به گزارش کسب و کار نیوز، سورنا ستاری در بازدید از سازمان هواشناسی کشور از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت آپ‌ها به عنوان شاهراه ورود نوآوری و فناوری به حوزه پیش‌بینی آب و هوا یاد کرد و گفت: راه و رسم فعالیت معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای تولید فناورانه و ارتقای فناوری کشور، حمایت نرم‌افزاری و زیرساختی از دانش‌بنیان و استارت آپی است. بنابراین رفع نیازهای فناورانه را به کمک حمایت از شرکت‌ها دانش بنیان دنبال می‌کنیم. ستاری از پروژه‌های مرز دانش و قراردادهای موفق دانش‌بنیان‌ها با صنعت گفت و ادامه داد: حوزه هواشناسی و پیش‌بینی آب و هوا، نیازمند تجهیزات و محصولات کارآمد است؛ شرکت‌های دانش بنیان توانمند و آماده‌اند تا تجهیزات این حوزه را داخلی‌سازی، فناوری‌های لازم را بومی و خدمات سخت‌افزای یا نرم‌افزاری را بر مبنای دانش فنی روز دنیا ارائه کند. به گفته وی، شرکت‌های دانش‌بنیان و استارت آپی بنیان‌نهاده شده توسط جوانان خلاق می‌تواند کارآمدی پیش‌بینی‌های آب و هوایی را به نحو چشمگیری بهبود دهند؛ لذا نخست لازم است تا در به روی این کسب‌وکارها گشوده شود.

رونق تولید تجهیزات دانش بنیان پیش بینی آب و هوا

ستاری، به نقش کسب‌وکارهای دانش‌بنیان در تأمین و رونق تولید تجهیزات و نرم‌افزارهای تشخیصی و تحلیلی اشاره کرد و ادامه داد: نطفه‌های نوپا و فعال این حوزه، می‌توانند روی بستر گسترده هواشناسی بازار خود را پیدا کنند، در نتیجه حوزه رادارهای هواشناسی و با همکاری و تعامل با فعالان دانش بنیان و استارت آپ ها و پژوهشگران می‌تواند به یک نتیجه مطلوب برسد. معاون علمی و فناوری رئیس جمهور، همکاری تعدادی از شرکت‌های دانش‌بنیان و ارائه خدمات نرم‌افزاری و سخت‌افزاری حوزه آب و هوا را از نخستین گام‌های شناخت ظرفیت این کسب و کارها دانست و گفت: در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به خوبی توانمندی شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های گوناگون رصد می‌شود تا با پویایی و چابکی، پای تعداد بیش‌تری از این کسب و کارها به میدان پیش‌بینی، تحلیل و خدمات حوزه آب و هوا باز شود.

حمایت از ساخت نخستین نمونه صنعتی تجهیزات هواشناسی و دریافت گواهی استاندارد

رئیس بنیاد ملی نخبگان همچنین از یک مشکل ساختاری گفت و توضیح داد: یکی از سدهای فراروی کسب و کارهای دانش‌بنیان جوان، پذیرش توانمندی این کسب و کارها است؛ ابتدا باید تمام هزینه‌ها و ریسک‌های ساخت برای مرتبه نخست را بپذیریم؛ لازم است سازمان‌ها و دستگاه‌های مشتری که از نمونه مشابه خارجی استفاده می‌کنند با اعتماد به شرکت‌های داخلی بنگرند و بازارشان را در اختیار این محصولات قرار دهند. نمونه‌های بسیار موفق این همکاری و حمایت اکنون در صنایع مختلف وجود دارد.

ستاری، گواهی‌های استاندارد را یکی از موانع پذیرفته نشدن کسب و کارهای دانش‌بنیان از سوی صنایع دانست و درباره راهکار این چالش توسط معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری گفت: در حوزه استانداردها، بر مبنای همکاری که با سازمان ملی استاندارد داریم، هزینه تست و اخذ استانداردهای قابل دسترسی به طور کامل حمایت می‌شود؛ همچنین برای استانداردهایی که در داخل کشور قابل دسترس نباشد، گواهی انطباق صادر می‌شود. وی گفت: با این حمایت‌ها در پی ترویج محصول دانش‌بنیان ایرانی با کیفیت در صنعت و رسیدن به خروجی‌های مفید و کاربردی پژوهشگاه‌ها هستیم.

معاون علمی و فناوری رئیس‌جمهور تأکید کرد: پژوهشکده‌های ما باید راهبر پژوهش باشند تا با حفظ چابکی خود، بودجه‌های پژوهشی را صرف کارهای اجرایی و پژوهشی کنند؛ این کار با سپردن کار به تیم‌های دانش بنیان و فناور و شرکت‌های دانش بنیان بخش خصوصی ممکن می‌شود. وی ادامه داد: معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هم به چالش‌ها و مسائل حقوقی ورود می‌کند و با استفاده کامل از تمام توانایی‌ها و ظرفیت‌های خود می‌کوشد یک محصول دانش بنیان داخلی روی میز صنعت قرار بگیرد و نیازی از کشور را با محصول کیفی ایران‌ساخت تأمین کند.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.