صفحه اصلی / سرخط خبرها / عدم توازن عرضه و تقاضای مسکن

حسام عقبایی نائب رئیس اول اتحادیه مشاوران املاک

عدم توازن عرضه و تقاضای مسکن

یادداشت

در حوزه اجاره مشکل اساسی ای که وجود دارد، عدم توازن بین عرضه و تقاضا است و وقتی تقاضا بیشتر از عرضه باشد توقعی از کاهش قیمت آن جنس و یا خدمات نیست. در حال حاضر تعداد خانه های استیجاری کمتر از نیاز واقعی است و به همین دلیل امکان اینکه بگوییم اجاره افزایش پیدا نمی‌کند، نیست.
اما قیمت نرخ اجاره فعلی مربوط به قیمت مسکن در سال ۹۷ است. در سال گذشته قیمت مسکن صددرصد افزایش پیدا کرد و میانگین متوسط قمیت آپارتمان از متری ۶ میلیون به متری ۱۱ میلیون تومان در اسفند ۹۷ رسید و رشد قیمت مسکن دوبرابر شد. لذا با توجه به اینکه قیمت اجاره بها تابع قیمت مسکن است، صاحب خانه ها و مالکین توقع دارند اجاره بها نیز افزایش پیدا کند. صاحب خانه ای که مسکن ۵۰۰ میلیونی خود را در تیر ماه با نرخ معینی اجاره داده است، نمی تواند آن خانه را که حالا ۱ میلیارد تومان قیمت دارد، با آن نرخ سابق اجاره بدهد.
این مسئله اصلا با اصل اقتصادی متناسب نیست. لذا رشد اجاره بها قطعی است. به طوری که در شهرهای بزرگ تا ۳۰ درصد و در شهرهای کوچک تا ۲۰ درصد افزایش اجاره بهاء وجود دارد اما با توجه به شرایط مستاجران و وضعیت اقتصادی مردم، به صاحب خانه توصیه می کنیم، شرط انصاف را نگه داشته و متقاضیان را مراعات کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.