صفحه اصلی / اسلایدر / خسارت چند هزار میلیاردی مزارع قزل آلا
خسارت چند هزار میلیاردی مزارع قزل آلا

سیل ۷ هزارتن ماهی را با خود برد

خسارت چند هزار میلیاردی مزارع قزل آلا

مشاغلی که بیشترین میزان تخریب و خسارت را در سیل اخیر کشور متحمل شده‌اند عمدتا شامل مزارع پرورش ماهی (پشت سد سیمره)، واحدهای تولید مرغ، مزارع پرورش گل نرگس، واحدهای پرورش دام سبک، واحدهای پمپاژ آب و… می‌شوند.

گروه اصناف

به گزارش کسب و کار نیوز، متاسفانه بر اساس آمارهای منتشر شده سیل ۷ هزارتن ماهی را با خود برده و موجب وارد شدن هزارن میلیارد تومان خسارت به مزارع پرورش ماهی بخصوص ماهی قزل آلا شد. در همین رابطه رئیس سازمان شیلات ایران گفت: در اثر بارش‌های اخیر و سیل بی‌سابقه در استان، بسیاری از زیرساخت‌های پرورش ماهی در لرستان آسیب‌های جدی دیده است. نبی‌اله خون میرزایی گفت: با توجه به اینکه لرستان قطب تولید ماهیان سردآبی در کشور است، حلقه‌های پیش و پس از تولید زنجیره تولید ماهیان به خصوص ماهیان سردآبی در استان بسیار قدرتمند هستند ولی متاسفانه در اثر بارش‌های اخیر و سیل بی‌سابقه، بسیاری از زیرساخت‌های پرورش ماهی در لرستان آسیب‌های جدی دیده است. وی افزود: به علت آسیب‌های جدی و بسیار فراوان به زیرساخت‌های شیلاتی و آبزی‌پروری استان و تداوم آسیب‌های سیل اخیر در حوزه کشاورزی و شیلاتی، برآورد آسیب سیل اخیر در حوزه شیلات و تمامی زیر بخش‌های کشاورزی رو به افزایش است. معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در حال حاضر و با خروج وضعیت استان از حالت بحرانی و رسیدن به آرامش نسبی، بازدیدهای گسترده در آینده بسیار نزدیک صورت می‌گیرد و پس از ارزیابی میدانی، خسارات وارده به مزارع شیلاتی استان برآورد می‌شود.

وی با اشاره به تصمیمات اتخاذ شده توسط هیئت وزیران و بررسی موضوع در کمیسیون کشاورزی مجلس شورای اسلامی و صحن علنی مجلس، گفت: با توجه به اینکه خسارات در تولید و زیرساخت‌های استان بسیار بالا است هدف مجموعه دولت این است که تولیدکنندگان دوباره توانمند شوند و همچون گذشته فعالیت‌های تولیدی خود را با آرامش و جدیت ادامه بدهند. وی همچنین بعد از مزاع پروش ماهی آسیب‌دیده در جمع خبرنگاران اعلام کرده است که ۴۱۲ مزرعه پرورش ماهی در لرستان بر اثر سیل اخیر خسارت دید و سیل ۷ هزارتن ماهی را با خود برد.

روح‌الله فرهی، مدیرعامل اتحادیه سراسری شرکت های تعاونی تکثیر و پرورش ماهیان سردابی کشور نیز در این باره اظهار داشت: از مسئولین در دولت و مجلس تقاضا داریم دستور فرمایند کارگروهی متشکل از سازمان شیلات ایران و اتحادیه و وزارت نیرو و سازمان نظام مهندسی و سازمان محیط زیست و صندوق بیمه محصولات کشاورزی برای بررسی کارشناسی حادثه سیل و ارائه راهکارهای فنی و تخصصی برای پیشگیری حوادث طبیعی تنظیم و به صنعت برای ارائه گردد.

جبران خسارت ها و کمبود ماهی در بازار

غلامحسین اکبری، کارشناس شیلات

زیرساخت های پرورش ماهی در سه استان که قطب تولید ماهی بودند آسیب های جدی دیده است و خسارات آن نیز میلیاردها تومان اعلام شده است. باتوجه به این موضوع که در کشور با کمبود کالایی زمینه گرانی آن وجود دارد بنابراین باید از همین امروز به فکر جبران خسارت ها و کمبود ماهی در بازار بود. در این مواقه دلالان و واسطه ها نیز فعالیت خود را بیشتر از موقع معمولمی کنند و آنها نیز از این آب گل آلود ماهی می گیرند. گرانی ماهی و بحران کمبود آن در هفته ها و ماه های آتی محتمل است و با توجه به اینکه هم اکنون نیز ماهی با نرخ واقعی خود عرصه نمی شود باید به فکر بود.

سه استانی که درگیر سیل اخیر شدند مرکز تولید و پرورش ماهی کشور هستند که بخش زیادی از نیاز بازار را تامین می کنند بنابراین باتوجه به خسارت های شدید سیل اخیر می توان کمبود ماهی را در بازار پیش بینی کرد. درست است که حلقه‌های پیش و پس از تولید زنجیره تولید ماهیان به خصوص ماهیان سردآبی در این استان ها بسیار قوی بوده اما متأسفانه در اثر بارش‌ها و سیل بی‌سابقه ای که شاهد آن بودیم بسیاری از زیرساخت‌های پرورش ماهی آسیب‌های جدی دیده و هر چه زودتر باید با جبران خسارت ها خط تولید و پرورش ماهی را راه اندازی مجدد کرد.

همچنین مطالعه کنید:

تأمین بهینه برق صنایع در تابستان با همکاری در مدیریت مصرف

به گزارش کسب و کار نیوز ، محمد رضا صلابت، معاون فروش و خدمات مشترکین …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.