صفحه اصلی / استان ها / خراسان رضوی / پلی زاده شده از میان زلزله
پلی زاده شده از میان زلزله

پلی زاده شده از میان زلزله

‌پس از زلزله مهیب سال ۱۳۴۷ در خراسان بزرگ غار پارسیان در دامنه کوه روستای ثغور کاملا فرو ریخت و یک حجم هلالی پل مانند از بقایای سقف این غار باقی ماند که امروزه به اسم «پل خضری» شناخته می شود.

پل خضری

‌به گزارش کسب و کار نیوز، پل خضری یکی از جاذبه های طبیعی شهرستان خضری دشت‌بیاض مرکز بخش نیمبلوک از توابع شهرستان قائنات در استان خراسان جنوبی ‌بوده که به دلیل نوع ساختار این پل و ارتفاع آن مورد توجه بسیاری از گردشگران و ورزشکاران است.

پل خضری در دامنه کوه‌ هم جوار روستای ثقوری و نزدیکی سیاه قرار دارد این پل مانند دیوار دژی در قلب این کوه جای دارد. برای رسیدن به پل خضری باید از محل پارک کردن ماشین  در داخل روستا حدود ۱٫۵ تا ۲ ساعت کوهپیمایی سبک کرد که به دهانه غار گذشت و هلالی پل خضری رسید.

با توجه به اینکه گناباد و دشت بیاض در منطقه کویری و خشک قرار داد برای بازدید از پل خضری همراه خود آب و مقداری تنقلات داشته باشید چون در این منطقه تقریبا چشمه آبی وجود ندارد.

پل خضری در گذشته به اسم غار پارسیان بین بومیان منطقه شناخته شده است. در این محل سه دهانه غار وجود داشته که یکی از غارها بزرگترین آن‌ها بوده که در گذشته دور فرو ریخته و از آن تنها یک هلال پل مانند در پیشانی غار، که هم اکنون با نام «پل خضری» شناخته می شود، باقیمانده است.

سنگ های عظیم الجثه در پایین دامنه کوه گواه این مسله است که در گذشته زلزله مهیبی رخ داده که باعث تخریب بخش زیادی از این غار شده است.

در سمت چپ این دهانه پل مانند فضای دیگری وجود دارد که دارای فضای وسیع و دهلیزهای فرعی متعدد است. تالار اولیه آن بسیار رفیع و حدود ۸ متر ارتفاع دارد و سقف آن به شکل خرپشته‌ای است. در ابتدای این تالار حوض نسبتا بزرگی وجود دارد که در حال حاضر تنها گوشه ای از آن نمایان و باقی قسمت‌های آن در زیر توده‌های سنگ و خاک مدفون است.

پل سنگی با طول ۳۰ متر و ارتفاع ۲۰ متر از سطح زمین قرار دارد که منظره و دید وسیعی از منطقه خلق کرده است.

پل خضری به دلیل ارتفاع زیادی که از سطح زمین دارد می‌تواند مخاطراتی برای بازدیدکنندگان داشته باشد از این‌رو لازم است برای ایستادن بر روی این پل از نوار حمایت و تجهیزات ایمنی استفاده کرد.

وجود چند کارگاه سنگنوردی در بالای هلالی پل خضری باعث شده این پل مورد توجه بسیاری از علاقه‌مندان به ورزش‌های هیجانی شود به این صورت که با ایجاد یک کارگاه سنگنوردی و ریختن دو حلقه طناب از روی این پل فرود محلق، swing و پرش انجام شود که هیجان بسیار وصف ناپذیری همراه با ترس برای ورزشکاران ایجاد می‌کند.

پل هلالی شکل خضری بسیار شکننده بوده و اگر در بالای آن قرار گیرید قطعا متوجه ترک‌های شکننده بر روی این پل خواهید شد همچین ورزش‌های سنگنوردی و swing که بر روی این پل انجام شده باعث تخریب هرچه بیشتر این گنیجه بی همتا شده است چه بسا اگر حفاظتی از این پل صورت نگیرد ممکن است در آینده نچندان دور هلال هم اکنون به غار پارسیان گذشته بپیوندد.

این جاذبه با شماره ۳۳۴۲ در اسفند ماه ۱۳۷۹ در فهرست آثار ملی ثبت شده است.

محل قرار گیری پل خضری ۶۲ کیلومتری شمال شهرستان قاین، ۱۲ کیلومتری شمال شهر دشت بیاض خضری  2 کیلومتری شمال شرق روستای ثغوری و ۳۳۰ کیلومتری شهر مشهد واقع شده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سفال و کاشی

مرمت ۱۰۰ قطعه سفال و کاشی زرین‌فام در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,مژگان موسی‌زاده با بیان این مطلب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.