صفحه اصلی / استان ها / خراسان رضوی / آموزش نقد عالمانه، رسالت و ماموریت دانشگاه است

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری:

آموزش نقد عالمانه، رسالت و ماموریت دانشگاه است

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: نقد عالمانه چیزی است که در دانشگاه باید آموزش داده شود و یکی از رسالت‌ها و ماموریت‌ها است.

به گزارش کسب و کار نیوز، غلامرضا غفاری امروز در نخستین دوره گردهمایی فعالان نشریات دانشجویی وزارت علوم که در دانشگاه فردوسی مشهد برگزار شد، اظهار کرد: آغاز سال، مسائل و مشکلاتی را از ناحیه سیل در برخی استان‌ها داشتیم که انشاءالله با همدلی و همراهی این مسائل و مشکلات هموطنان رفع شود.

وی افزود: عرصه و حوزه‌ای که دوستان در آن به عنوان اصحاب رسانه و نشریات دانشجویی دانشگاه‌های کشور فعالیت می‌کنند، کاری بسیار مهم و در عین حال همراه با ظرافت‌های بسیار زیاد است که خود، کار را حساس و سخت می‌کند. تلاش و اهتمام شما در این عرصه و زمینه قابل تقدیر و تشکر است. اگر بخواهیم مشارکت دانشجویان را معنا کنیم، بخشی به فعالیتی مربوط می‌شود که نشریات دانشجویی دارند که این فعالیت از تنوع قابل ملاحظه‌ای برخوردار است، کمیت قابل اعتنایی دارد و کیفیت مطالب آن را نمی‌توان نادیده گرفت، اما بدین معنا نیست که آنچه از ناحیه تشکل‌های دانشجویی رقم می‌خورد، بی‌کاستی باشد.

غفاری بیان کرد: ما در حوزه معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارتخانه در پی آن هستیم که کار، نقص کمتر و رونق بیشتر داشته باشد و ملاحظات فنی به ویژه ملاحظاتی که به حوزه اخلاق، فرهنگ و بحث‌هایی که ایجاد حساسیت می‌کنند، مربوط می‌شود، مورد ملاحظه قرار گیرند، اما طبیعت و ماهیت کار رسانه‌ای و نشریه، اقتضائات و شرایط خاص خود را دارد. کمک کار هم باشید تا صلاح بیشتر، داشتن نشریات با غنای بیشتر و عمل و فعالیت در چارچوب رسالت‌ها و مدیریت‌های مورد انتظار از نشریات را محقق کنیم.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه شهر قم به لحاظ فرهنگی، اختصاصات و ویژگی‌های خاص خود را دارد، عنوان کرد: شاید نگاه اول این باشد که شهر حوزوی است، اما خوشبختانه بخش دانشگاهی خوبی دارد. جمعیت دانشگاهی و وضعیت فرهنگی قابل اعتنا بوده و دانشگاه یکی از مجموعه‌ها در کنار مجموعه‌های فعال و دارای نقش است.

وی ادامه داد: ما آیین‌نامه و مجموعه‌ای از قوانین در خصوص نشریات داریم و بر مبنای آن در دانشگاه‌ها عمل می‌کنیم، اما بدین معنا نیست که تمام فعالیت‌های ۴۰۰۰ نشریه‌ای که منتشر می‌شود، زیر ذره‌بین باشد و رصد شود، این کار شدنی نیست. این وضعیت در خارج از دانشگاه نیز وجود دارد. اگر خطا و یا خلافی انجام شده، ابتدا در خود دانشگاه بررسی شده، بعد ما ورود داشتیم و تصمیمات مربوطه اتخاذ شده است. خود مجموعه نیز بر اساس یک آیین‌نامه و اساسنامه ملزم به اجرای قواعد و آیین‌نامه‌ها بوده، اما در ارجاعاتی که خلاف باشد، باید در شورا و مجموعه مربوطه بررسی شود. به لحاظ حقوقی و ابعاد مختلف آنجا بررسی و در نهایت تصمیم‌گیری می‌شود.

غفاری در خصوص وضعیت حجاب در دانشگاه‌ها گفت: در آیین‌نامه انضباطی مشخص شده و دانشگاه‌ها موظف هستند الگویی که بر اساس آیین‌نامه و بر اساس موازین شرعی است را رعایت و با نقض آن برخورد کنند. دانشگاه‌ها باید نسبت به حفظ شئونات و آیین‌نامه اقدام کنند. موازین دانشگاه باید در تمام ابعاد آن رعایت شود. اینگونه نیست که دانشگاه دنبال بی‌حجابی باشد؛ اگر دانشگاه متوجه مواردی از این دست شود، باید با آن برخورد کند. وظیفه دانشگاه است که در جهت تبلیغ و نهادسازی آنچه در شرع و قانون آمده، فعالیت کرده و مبلغ آن باشد. دانشگاه‌ها به میزان متفاوتی مروج این بحث هستند.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری اضافه کرد: قانون به تنهایی کفایت نمی‌کند. بدنه‌ای که تلاش و ورود او تعیین‌کننده است باید در این زمینه کمک می‌کند. من نمی‌گویم در محیط‌های آموزشی هیچ مشکلی نیست، مساله و مشکل وجود دارد اما باید محسنات را هم دید. مسایل دانشگاه از عهده یک مجموعه بر نمی‌آیند، مجموعه تشکل‌ها و نیروهای داخل دانشگاه که دغدغه فرهنگی و دینی دارند، باید کمک کنند. اگر تنها دانشگاه اقدام کند، نگاه تحکمی از بالا است که کارساز نخواهد بود. اگر پیشقدمی مجموعه‌های دغدغه‌مند نباشد و کمک نکنند، بیش از این از دست دانشگاه بر نمی‌آید. اگر مجموعه‌های دغدغه‌مند پای کار باشند، طبعا می‌توان این فضا را فضای مناسب‌تری ساخت.

وی با بیان اینکه دانشگاه محل نقد با تمام لوازمی است که نسبت به آن وجود دارد، عنوان کرد: اگر نشریه‌ای خلاف واقع بنویسد، باید با آن نشریه چه کرد؟ نقد عالمانه چیزی است که در دانشگاه باید آموزش داده شود و یکی از رسالت‌ها و ماموریت‌ها است. در نشریات مهم است که گفتار، نوشتار و نگاه نقادانه آموزش داده شود. باید انصاف وجود داشته باشد، نقد تند ایرادی ندارد، اما افراد باید نسبت به نقد خلاف واقع پاسخگو باشند.

غفاری افزود: تمام دولت‌ها قابل نقد هستند، به شرط اینکه نقد عالمانه باشد. بدترین حالت این است که جهت‌گیری وجود داشته باشد. جهت‌گیری نشریه برای ما فرقی ندارد. نشریات، ایده‌های مختلفی دارند و تا زمانی که در چارچوب آیین‌نامه باشد، مشکلی ندارد، در غیر این صورت باید برخورد شود. بحث ما همیشه این بوده که در توزیع منابع و امکانات، جانب عدالت و انصاف بر اساس عملکرد مجموعه‌ها رعایت شود.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص ماجرای رقص در دانشکاه الزهرا، گفت: آنچه در دانشگاه الزهرا صورت گرفته بود که با نام رقص تعبیر کرده بودند، روا نیست. جشنواره دف، سال‌های قبل انجام شده و با شدت و حدت بیشتری بوده که نام رقص نگرفته، اما امسال این نام را دادند. ما در این خصوص توضیح دادیم که به این شدت و حدت نبود.

وی در خصوص انتخابات مدیران مسئول نشریات دانشجویی، بیان کرد: بر اساس آنچه قانون‌گذار تعیین کرده یک سری انتخابات درون دانشگاهی وجود دارد. در شورا هر ماه اعتراضاتی می‌آید که برخی را به شورا می‌آوریم و برخی ممکن است قبل از ورود به شورا، از معاون فرهنگی دانشگاه توضیح خواسته شود.

غفاری خاطرنشان کرد: بخشی از بحث‌های ما در خصوص نشریاتی است که مطالبی را که نباید می‌نوشتند. ابتدا به خود دانشگاه یا مدیر مسئول گفته می‌شود. اینگونه نیست که هر کس هرگونه که خواست بنویسد. شدت و حدت مسائلی که مطرح می‌شود به آن اندازه نیست. اگر با جایی مواجه شدید که مطالبی را مطرح می‌کنند که مطالب درستی نیست، باید اطلاع دهید.

معاون فرهنگی اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در خصوص شعار رونق تولید، تصریح کرد: یکی از کارهای شما نشریات در خصوص رونق تولید این است که بحث مهم آن یعنی فرهنگ‌سازی را انحام دهید. نشریات باید خود را نسبت به این مساله و موضوع متهعد بدانند و باید بخشی از نشریه را به این موصوع تخصیص دهند.
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سفال و کاشی

مرمت ۱۰۰ قطعه سفال و کاشی زرین‌فام در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,مژگان موسی‌زاده با بیان این مطلب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.