صفحه اصلی / اسلایدر / رونق کاذب در انتظار تولید
رونق کاذب در انتظار تولید

«کسب و کار» موانع رونق تولید در سال 98 را بررسی می‌کند

رونق کاذب در انتظار تولید

هرچند امسال سال رونق تولید نام گذاری شده است اما موانع متعددی پیش پای تولید کنندگان است که همچنان کار رونق را برای بنگاه‌ها سخت می کند. از جمله این موانع قوانین و مقررات زائد است که شرایط سختی را برای تولید کنندگان ایجاد کرده و انگیزه افزایش میزان تولید را از آنها گرفته است. بر همین اساس پیش بینی کارشناسان از آینده تولید در یک سال آتی این است که رونق کاذبی در انتظار آن باشد. وگرنه رشد و رونق تولید از دید صاحب نظران، نیازمند یک فرایند طولانی مدت و زمانی طولانی تر است که حتی فارغ از آثار تحریم باید این زمان را طی کرد.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، هرچند امسال سال رونق تولید نام گذاری شده است اما موانع متعددی پیش پای تولید کنندگان است که همچنان کار رونق را برای بنگاه‌ها سخت می کند. از جمله این موانع قوانین و مقررات زائد است که شرایط سختی را برای تولید کنندگان ایجاد کرده و انگیزه افزایش میزان تولید را از آنها گرفته است. بر همین اساس پیش بینی کارشناسان از آینده تولید در یک سال آتی این است که رونق کاذبی در انتظار آن باشد. وگرنه رشد و رونق تولید از دید صاحب نظران، نیازمند یک فرایند طولانی مدت و زمانی طولانی تر است که حتی فارغ از آثار تحریم باید این زمان را طی کرد.
عملکرد مطلوب وزارتخانه های مرتبط از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت همواره یکی از مطالبات بخش خصوصی برای رونق تولید بوده است. به طوری که در سال گذشته کندی واردات و یا ایجاد محدودیت هایی در صادرات، از جمله گلایه های تولید کنندگان است. موانع ثبت سفارش کالا برای واردات مواد اولیه نیز از جمله دغدغه های تولید کنندگان ذکر شده است. با این حال برخی از آمارها نیز حاکی از اقداماتی است که در نهایت تولید کننده را از آن منتفع نشان می‌دهد. برای مثال طبق آمارها در ۹ ماهه ابتدایی سال ۹۷۱۶ هزار و ۶۹۴ فقره جواز تاسیس صادر شده که نسبت به قبل رشد ۱۸ درصدی در تعداد داشته است. همچنین تلاش وزارت صمت برای تزریق نقدینگی به بخش تولید از جمله اقداماتی است که می تواند به رونق بخش تولید کمک کند. اما آیا همه مشکلات تولید کنندگان با تامین مالی و یا تسهیل امر واردات و صادرات حل خواهد شد؟
از دید کارشناسان موضوع مهمی که در حال حاضر تولید کشور را تهدید می‌کند، تورم بالا است که بر اساس آمارها نزدیک به ۳۰ درصد است. همین تورم بالا در بعد دیگر مصرف داخلی را حتی در رابطه با کالای ضروری پایین آورده و این کاهش تقاضا، بزرگترین خطری است که تولید کنندگان را تهدید می‌کند.
در حال حاضر مشکلات انتقال ارز، پیچ و خم‌های اداری برای تأمین مواد اولیه خارجی توسط دستگاه‌های ذی ربط و قاچاق، دریافت مالیات بر ارزش فزوده از تولید که سال‌ها در انتظار اصلاح در مجلس است، عدم فراهم سازی زیرساخت‌های حمل و نقلی در زنجیره عرضه، بهره وری پایین، کندی در پرداخت تسهیلات به تولید کنندگان و نرخ بهره بالای تسهیلات بانکی، مشکل ترخیص کالا و مواد مورد نیاز از گمرک و همچنین افت شدید توان تولید کنندگان برای افزایش میزان تولید از جمله مهم ترین موانع رونق تولید در سال ۹۸ است که باید دید با چه الگو و روشی این مشکلات قابل حل خواهد بود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۱۵ درصدی بخش نفتی اقتصاد ایران در سال گذشته

به گزارش کسب و کار نیوز ، صندوق بین المللی پول در گزارش  منطقه ای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.