صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / درخواست آمریکا، انگلیس و نروژ برای توجه خواسته‌های سودانی‌ها/ واکنش صادق المهدی به تحصن خارطوم
درخواست آمریکا، انگلیس و نروژ برای توجه خواسته‌های سودانی‌ها/ واکنش صادق المهدی به  تحصن خارطوم

درخواست آمریکا، انگلیس و نروژ برای توجه خواسته‌های سودانی‌ها/ واکنش صادق المهدی به تحصن خارطوم

آمریکا، انگلیس و نروژ در بیانیه مشترکی مقامات سودان را به اتخاذ اقدامات جدی برای برآوردن خواسته‌های ملت این کشور دعوت کردند.

سودان

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای رأی الیوم، آمریکا، انگلیس و نروژ در بیانیه مشترکی تأکید کردند: خواسته‌های مردم شجاع سودان برای تغییر سیاسی از هر زمان دیگری واضح‌تر شده است. اکنون زمان آن فرا رسیده که مقامات سودان با جدیت این خواسته‌ها را بررسی کنند و طرح درستی را برای اجرای انتقال سیاسی و ایجاد نظام فراگیری که از مشروعیت بیشتری برخوردار باشد، در پیش بگیرند.

در این بیانیه بر لزوم آزادی تمامی بازداشت‌شدگان سیاسی و توقف خشونت علیه تظاهرکنندگان و برداشتن تمامی موانع بر سر راه آزادی‌ها و برگزاری مذاکرات سیاسی با هدف فراهم کردن زمینه برای حل مشکلات سیاسی و اقتصادی تأکید شده است.

در این بیانیه بر احترام به حقوق بشر، حاکمیت قانون و دموکراسی و برابری حقوق شهروندان به عنوان راهی برای پایان دادن به نزاع‌ها و فساد تأکید شده است.

در همین راستا، بعد از تعهد ارتش به پایان دادن به تحصن مردم در مقابل مقر فرماندهی، پلیس سودان به تمامی نیروهای خود دستور داد که از زور و خشونت علیه تظاهرکنندگان استفاده نکنند.

منابع گفته بودند که برخی نیروهای ارتش برای حمایت از مردم با نیروهای امنیتی درگیر شده بودند.

هاشم علی، سخنگوی پلیس سودان گفت: پلیس تظاهرکنندگان را سرکوب نخواهد کرد و فرماندهی نیروهای پلیس به تمامی زیرمجموعه‌ها دستور داده که به شهروندان و تجمع‌های مسالمت‌آمیز تجاوز نکنند.

پلیس سودان همچنین سودانی‌ها را به اتحاد برای توافقی که انتقال مسالمت‌آمیز قدرت را تقویت کند، دعوت کرد.

از شنبه هزاران معترض در مقابل مقر فرماندهی ارتش در خارطوم تحصن کرده و از نهاد نظامی خواستند از خواسته‌هایشان برای استعفای عمر البشیر، رئیس‌جمهوری سودان و تشکیل دولت انتقالی حمایت کنند. این تجمع از آغاز اعتراضات در ماه دسامبر علیه افزایش قیمت‌ها تاکنون بزرگترین تجمع بوده است.

همچنین الصادق المهدی، رئیس حزب مخالف الامه سودان اعلام کرد که در جریان تلاش نیروهای امنیتی برای سرکوب تحصن‌کنندگان در مقابل فرماندهی ارتش ۲۰ معترض کشته شده‌اند.

المهدی گفت که افراد مسلح نقاب‌دار هر روز به تحصن‌کنندگان حمله می‌کنند که موجب کشته و زخمی شدن ده‌ها تن شده است.

وی گفت: تحصن در مقابل مقر فرماندهی ارتش به منزله همه‌پرسی درباره تمایل مردم برای برکناری نظام است. ما خواهان تحقیقات بین‌المللی برای بررسی واقعیت حمله به تحصن‌کنندگان هستیم.

المهدی از جامعه بین‌الملل خواست به نقش خود در حمایت از غیرنظامیان سودانی عمل کنند.

وی چند گزینه به نظام عمر البشیر پیشنهاد داد از جمله ادامه مقابله و ریختن بی‌فایده خون مردم یا تحویل قدرت به فرماندهی نظامی لایقی که با نمایندگان مردم برای ایجاد نظام جدید و تحقق صلح و دموکراسی مذاکره کند.

وی به احتمال تصمیم‌گیری از جانب خود البشیر برای مذاکره با گروه‌های مردمی جهت ایجاد نظام جدید ملی اشاره کرد.

همچنین دفتر رهبری حزب کنگره ملی حاکم سودان نسبت به پیامدهای اعتراضات در کشور و غارت و آشوب در برخی از بازارها و مسیرها و بستن راه‌ها ابراز نگرانی کرد.

به گفته پلیس سودان، تعدادی از املاک خصوصی و دولتی در معرض غارت و آتش‌سوزی قرار گرفته‌اند.

منابع نیز می‌گویند، تعداد معترضان در مقابل مقر فرماندهی ارتش افزایش یافته است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.