صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / سیسی در آمریکا؛ طرح صلح، اصلاحات قانون اساسی و قرارداد نظامی با روسیه روی میز
سیسی در آمریکا؛ طرح صلح، اصلاحات قانون اساسی و قرارداد نظامی با روسیه روی میز

سیسی در آمریکا؛ طرح صلح، اصلاحات قانون اساسی و قرارداد نظامی با روسیه روی میز

صحبت‌ها درباره دلایل سفر شتابزده عبدالفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر به واشنگتن برای دیدار با دونالد ترامپ، همتای آمریکایی خود حول محور طرح صلح آمریکا برای خاورمیانه موسوم به "معامله قرن" یا اصلاحات قانون اساسی و یا هر دوی آنهاست.

سیسی ترامپ

به گزارش کسب و کار نیوز، به نقل از سایت شبکه خبری الجزیره، کاخ سفید روز جمعه با انتشار بیانیه کوتاهی اعلام کرد، سیسی و ترامپ امروز (سه‌شنبه) درباره همکاری‌های نظامی و اقتصادی، مبارزه با تروریسم، توسعه اقتصادی منطقه‌ای و نقش بلند مدت مصر به عنوان محور اصلی ثبات منطقه با یکدیگر گفت‌وگو خواهند کرد.

این هفتمین سفر سیسی به آمریکا از زمان انتصاب در پست ریاست جمهوری در تابستان ۲۰۱۴ بوده و این پنجمین دیدارش با ترامپ از ژانویه ۲۰۱۷ و آغاز دوره ریاست جمهوری ترامپ است.

اهمیت حضور سیسی در کاخ سفید که در طول پنج سال گذشته دومین دیدار در نوع خود بوده و در برنامه‌های بین‌المللی ترامپ قرار نداشت و مانند معمول از قبل درباره آن اطلاع‌رسانی نشده بود، از این جهت است که این سفر در سایه آمادگی مصر برای برگزاری همه‌پرسی درباره اصلاحات پیشنهادی برای قانون اساسی در اواخر ماه جاری میلادی انجام می‌شود. طبق این پیشنهادات دوره ریاست جمهوری سیسی تا سال ۲۰۳۴ اجازه تمدید می‌یابد و ارتش به عنوان حامی قانون اساسی و دولت مدنی بالاتر از دولت قرار می‌گیرد.

همچنین این سفر در آستانه اعلام طرح صلح ترامپ شامل عدول از برخی اصول مساله فلسطین همانند قدس و حق بازگشت پناهجویان فلسطینی انجام شده است.

ترامپ در این دیدار برای پیشبرد معامله قرن تلاش می‌کند. دنی دانون، نماینده رژیم صهیونیستی در سازمان ملل در مصاحبه با شبکه سی.ان.ان آمریکا پیش‌بینی کرد این طرح چند هفته پس از انتخابات اسرائیل اعلام شود.

همچنین مساله کمک‌های نظامی آمریکا (۱.۳ میلیارد دلار در سال) بخش مهمی از گفت‌وگو میان دو رئیس جمهوری را تشکیل می‌دهد و واشنگتن از این امر به عنوان اهرم فشاری علیه قاهره استفاده می‌کند و همزمان جوانب احتیاط را جهت عدم تاثیرگذاری بر توافقنامه صلح مصر- اسرائیل و تاثیر بر امتیازات ویژه در پروازها، عبور و مرور از کانال سوئز و همکاری در زمینه مبارزه با تروریسم رعایت می‌کند.

صفی الدین حامد، مدیر مرکز روابط مصر-آمریکا به شبکه خبری الجزیره گفت: سیسی از ترامپ می‌خواهد کمک‌ها و پشتیبانی‌هایی که در دوره حسنی مبارک وجود داشتند، به شکل کامل بازگردند.

خبرگزاری رویترز نیز به نقل از یک مسؤول برجسته در دولت آمریکا اعلام کرد، ترامپ در دیدار با سیسی درباره تنش‌ها در خاورمیانه، امنیت، اصلاحات اقتصادی و حقوق بشر در مصر گفت‌وگو خواهد کرد.

این مسؤول آمریکایی به شرط عدم افشای نامش افزود: دو رئیس جمهوری در دیدار امروز خود پیشرفت و توسعه جامعه مدنی مصر و شیوه برخورد با اقلیت‌های دینی از جمله مسیحی‌ها در این کشور را مورد بحث و بررسی قرار خواهند داد.

او در پاسخ به این سوال که آیا ترامپ از اصلاحات پیشنهاد شده برای قانون اساسی مصر به ویژه آنهایی که به دوره ریاست جمهوری مربوط هستند، حمایت می‌کند یا نه، تاکید کرد: دولت واشنگتن مصر را تشویق کرد در کنار حفظ منافع امنیتی آمریکا، موسسه‌های دموکرات خود را توسعه دهد. ترامپ روابط با مصر را همانند سایر روابط کشور از منظر منافع ملی بررسی می‌کند.

احتمال دارد مسایل نظامی نیز در دستور جلسه این دیدار قرار بگیرند، خبرهایی از قرارداد دو میلیارد دلاری مصر با روسیه برای خرید بیش از ۳۰ فروند جنگنده مدل سوخوی ۳۵ و نیز موشک‌های این جنگنده‌ها منتشر شده است.

این مسؤول در پاسخ به این سوال که آیا کاخ سفید این مساله تسلیحاتی را بررسی خواهد کرد یا نه و آیا احتمال دارد این قرارداد به اعمال تحریم‌هایی از سوی آمریکا منجر شود، هشدار داد: قانون آمریکا به رئیس جمهوری اجازه نمی‌دهد در مورد اعمال تحریم‌ها علیه طرف‌هایی که با بخش‌های دفاعی روسیه همکاری می‌کنند انعطافی نشان دهد.

او گفت: کشورهایی که چنین قراردادهایی را امضا می‌کنند، باید بدانند که گزینه‌های پیش روی ما به شدت محدود هستند و آمریکا در واقع موضعگیری‌های مشابهی در مورد چین، هند و ترکیه داشته است.

وی در ادامه از همه کشورهایی که برای حفظ و توسعه روابط نظامی خود با آمریکا تلاش می‌کنند، خواست قانون آمریکا درباره اعمال تحریم‌ها را جدی بگیرند.

پیش از این یک روزنامه روس از قرارداد تسلیحاتی جدید مسکو و قاهره خبر داد و نوشت، در این قرارداد تسلیحاتی مصر ده‌ها جنگنده سنگین و چند منظوره مدل سوخو ۳۵ به ارزش حدود دو میلیارد دلار را از روسیه خریداری می‌کند و این قرارداد از اواخر ۲۰۱۸ وارد فاز اجرایی شده است.

این در حالی است که عبدالفتاح سیسی سفر خود به آمریکا را با استقبال مایک پامپئو وزیر خارجه آمریکا از او در محل اقامتش آغاز کرد.

بسام راضی سخنگوی رسمی ریاست‌جمهوری مصر گفت: سیسی بر تلاش مصر برای حمایت و تعمیق مشارکت استراتژیک با آمریکا در جهت حفظ ثبات و امنیت خاورمیانه تاکید کرد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

پیش‌بینی رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۴

به گزرش کسب و کار نیوز، این سازمان مستقر در پاریس در گزارش چشم‌انداز اقتصادی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.