صفحه اصلی / اسلایدر / ورشکستگی مرغداری ها
ورشکستگی مرغداری ها

ممنوعیت صادرات موجب دپوی مازاد تخم مرغ در سوله ها شده است

ورشکستگی مرغداری ها

شرایطی بوجود آمده که مسوولان اجازه صادرات مازاد تولید تخم مرغ را نمی‌دهند و تخم‌مرغ بر روی دست تولیدکنندگان مانده است. در حال حاضر هیچ‌کدام از تولیدکنندگان هم نهاده دامی با ارز 4200 تومانی به دست‌شان نمی‌رسد و هزینه های سرسام آور مانعی برای ادامه فعالیت آنها شده است.

گروه اصناف 

به گزارش کسب و کار نیوز، به گفته فعالان بازار، با این اتهام که برای تولید تخم‌مرغ از ارز ۴۲۰۰ تومانی استفاده شده اجازه صادرات مازاد تولید را نمی‌دهند و تخم‌مرغ بر روی دست تولیدکننده مانده است. هیچ‌کدام از تولیدکنندگان نهاده دامی با ارز ۴۲۰۰ تومانی به دست‌شان نمی‌رسد اما اگر فکر می‌کنند در حق مرغداران لطفی کرده‌اند، برای صادرات عوارض در نظر بگیرند و مشکل آن را حل کنند. ما همچنان امیدواریم مشکلات موجود بر سر راه تولید داخلی حل شود. هم چنین با توجه به مازاد تولید، باید ماهانه تا سقف ۱۰ هزار تن تخم‌مرغ به منظور تعادل قیمت صادر شود.

فرزاد طلاکش دبیر کل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم‌گذار با انتقاد از قیمت کنونی تخم مرغ در بازار اظهار کرد: هم اکنون متوسط نرخ هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری ۶ هزار و ۲۰۰ تومان بوده که با قیمت تمام شده خود فاصله معناداری دارد. دبیرکل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم‌گذار قیمت تمام شده هر کیلو تخم مرغ درب مرغداری را بالای ۷ هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: در شرایطی که مرغداران نیاز به نقدینگی کافی دارند و نهاده مورد نیاز خود را از بازار آزاد خریداری می‌کنند، بنابراین استمرار فروش تخم مرغ کمتر از قیمت تمام شده موجب شده تا بسیاری از مرغداران از صحنه تولید خارج شوند.

طلاکش صادرات تخم مرغ را امری ضروری دانست و گفت: با توجه به روند نزولی قیمت تخم مرغ، اگر امکان صادرات به بازار‌های هدف فراهم نشود، به سبب مازاد تولید قیمت تخم مرغ درب مرغداری در فروردین به کمتر از ۵ هزار تومان می‌رسد.این مقام مسئول ادامه داد: با توجه به قیمت تمام شده تولید، مرغداران در فروش هر کیلو تخم مرغ با زیان یک هزار و ۳۰۰ تومانی روبه‌رو هستند که ادامه این روند برای صنعت مرغداری فاجعه‌ای بیش نیست.وی قیمت منطقی هر عدد تخم مرغ در خرده فروش ۶۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: براساس گزارش‌های استانی، قیمت هر عدد تخم مرغ در استان‌های مختلف ۶۵۰ تومان است که این رقم تا حدی بالاست.دبیرکل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم‌گذار قیمت تخم مرغ را تابع عرضه و تقاضا دانست و افزود: فروش تخم مرغ با نرخ بالاتر از ۶۵۰ تومان در خرده فروشی را اجحاف در حق مصرف کنندگان است.

طلاکش صادرات تخم مرغ را تنها راه حل تنظیم بازار برشمرد و گفت: ماهانه ۸۵ هزار تن تخم مرغ در کشور تولید می‌شود که برای تعادل قیمت باید ماهانه تا سقف ۱۰ هزارتن تخم مرغ صادر شود.این مقام مسئول قیمت تخم مرغ در بازار را پیش بینی کرد و افزود: با استمرار ممنوعیت صادرات پیش بینی می‌شود که قیمت تخم مرغ در دهه دوم فروردین به کمتر از ۵ هزارتومان برسد که این امر خطر جدی برای آینده تولید پیش بینی می‌شود.طلاکش با اشاره به اینکه بازار نهاده‌های دامی تعریفی ندارد، بیان کرد: در شرایط کنونی پشتیبانی امور دام ۳۰ درصد نیاز مرغداران را تامین می‌کند و مرغداران ناگریزند مابقی نیازشان روزانه از بازار آزاد خریداری کنند.دبیرکل کانون پرورش دهندگان مرغ تخم‌گذار ادامه داد: براساس بخشنامه اخیر وزیر جهاد کشاورزی، حمل و نقل نهاده‌های دامی از ۲۵ تا ۲۶ اسفند به کندی صورت می‌گیرد و در ایام تعطیل حمل و نقل متوقف می‌شود. وی در پایان تصریح کرد: وزارت جهاد کشاورزی باید تمهیداتی بیندیشد تا زمان اجرای این بخشنامه به تعویق بیفتد و در غیر این صورت مرغداران در تامین نهاده‌ها دچار مشکل خواهند شد.

تولیدکنندگان  چاره‌ای به جز تمکین ندارند

ناصر نبی پور، رئیس هیات مدیره اتحادیه مرغ تخم گذار

صادرات تخم مرغ تقریبا صفر بوده است که این موضوع ضرر و زیان بسیاری را به واحدهای تولیدی مرغ واردکرده است. هزینه های مرغداری ها در چند سال اخیر و بخصوص سال گذشته افزایش بی سایقه ای پیدا کرده و پیش بینی ما این است که در سال ۹۸ این هزینه ها سرسام آور تر شود. بنابراین باید راهی برای جبراین هزینه های کلان مرغداری ها و واحدهای تولیدکننده تخم مرغ پیدا کرد که صادرات می تواند راه مناسبی باشد. با توجه یه اینکه بازار کمبودی در رابطه با تخم مرغ ندارد می توان یا سنجش نیاز بازار مجوز صادرات را برای این محصول صادر کرد.

براساس میزان جوجه ریزی، معاون امور تولیدات دامی پیش بینی کرده است که میزان تولید تخم مرغ در سال ۹۸ به یک میلیون تن برسد، در حالیکه بنده معتقدم که تولید از یک میلیون و ۲۰۰ هزارتن فراتر خواهد رفت که از این رو حداقل ۳۰۰ هزارتن از این میزان به بازار‌های هدف باید صادر شود. در حال حاضر تولید با این وجود اصلا به صرفه نیست و تولیدکنندگان کاملا ضرر می‌دهند اما تولیدکنندگان  چاره‌ای به جز تمکین ندارند و باید با شرایط کنار بیایند. جوجه‌ریزی بسیار بالا بوده و کاهش تلفات آنفولانزا باعث شده تا تولید تخم‌مرغ بسیار افزایش داشته باشد.

صرف تامین نیاز داخل نمی تواند هزینه های مرغداری ها را تامین کند

فرزین امامی، کارشناس صنایع غذایی

ممنوعیت صادرات در حالی هنوز ادامه دارد که بسیاری از مرغداری ها در وضعیت نامناسبی به سر می برند. در بسیاری از مرغداری ها مازاد تولید تخم مرغ در سوله ها انبار شده و راهکاری برای آن وجود ندارد. نیاز بازار توسط مرغداری ها با تمام مشکلاتی که وجود دارد تامین می شود. با اینکه مدتها از وضوع تهیه کاغذ کارتن برای تخم مرغ گذشته اما هنوز این مشکل پابرجاست و از طرف دیگر نهاده های دامی در وضعیت آشفته ای به سر می برد. نرخ نهاده های دامی بسیار افزایش داشته و هزینه های مرغداری ها با این روند تامین نمی شود. صرف تامین نیاز داخل نمی تواند هزینه های مرغداری ها را تامین می کند. این در حالی است که مرغداران نیاز بازار را تامین می کنند و صادرات ممنوع است. ممنوعیت صادرات و این حجم از مازاد تولید تخم مرغ ورشکستگی مرغداران را در آینده ای نزدیک رقم خواهد زد.

متاسفانه در مواردی شاهد هستیم به رغم نبود کالای مورد نظر و گرانی آن در بازار صادرات آن مجازاست اما در بازار تخم مرغ حتی با وجود تامین نیاز بازار و دپوی محصول این مجوز داده نمی شود. هم چنین در حال حاضر دولت در نظر دارد که گوشت مرغ را به صورت دستوری با نرخ ۱۱ تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان در بازار عرضه کند که به همین خاطر کنجاله سویا را با نرخ مصوب در اختیار واحد‌های مرغ گوشتی قرار می‌دهد، در حالی که این امر به قیمت نابودی سایر صنعت طیور همچون مرغ مادر، مرغ اجداد، مرغ تخم گذار و صنعت دامپروری تمام می‌شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.