صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / سی‌ان‌ان: واشنگتن احتمالا از کار خود پشیمان می‌شود
سی‌ان‌ان: واشنگتن احتمالا از کار خود پشیمان می‌شود

با اشاره به اقدام آمریکا علیه سپاه

سی‌ان‌ان: واشنگتن احتمالا از کار خود پشیمان می‌شود

شبکه سی‌ان‌ان در گزارشی با پرداختن به اقدام جدید دولت آمریکا علیه سپاه پاسداران آن را اقدامی بی‌سابقه دانست که می‌تواند پیامدهایی را برای نیروهای آمریکایی در منطقه و روابط واشنگتن با کشورهای نزدیک به ایران داشته باشد.

ترامب

به گزارش کسب و کار نیوز، شبکه خبری سی‌ان‌ان در گزارش خود با اشاره به اقدام خصمانه دولت آمریکا در روز دوشنبه برای قرار دادن نام سپاه در فهرست سازمان‌های تروریستی تصریح کرد که این کار هیچ محدودیتی برای فعالیت‌های سپاه پاسداران ایجاد نمی‌کند اما فعالیت‌های ایرانی‌های بیشمار و گردشگران خارجی را مجرمانه تلقی و سابقه‌ای خطرناک برای واشنگتن ایجاد می‌کند که احتمالاً از آن پشیمان خواهد شد.

بنابر اطلاعیه کاخ سفید، این اولین باری است که آمریکا یک واحد نظامی دولتی خارجی را به عنوان سازمان تروریستی اعلام می‌کند. تهران نیز در پاسخ فرماندهی مرکزی آمریکا را یک سازمان تروریستی خواند و تصورش سخت نخواهد بود که دیگر دولت‌های رقیب نیز به دلایل سیاسی افراد یا واحدهای نظامی آمریکا را تروریستی قلمداد کنند.

کمی پس از شکل‌گیری انقلاب اسلامی ایران در سال ۱۹۷۹ بود که آیت‌الله خمینی، رهبری ایران فرمان تشکیل سپاه پاسداران را به عنوان یک نیروی نظامی صادر کرد. در حال حاضر نیز سپاه پاسداران به دلیل آنچه واشنگتن فعالیت‌های بی‌ثبات کننده این نیرو در خاورمیانه می‌خواند، تحت تحریم‌های آمریکا قرار دارد.

اما تروریستی معرفی کردن سپاه تأثیر محدودی برای از بین بردن نفوذ ایران در عراق خواهد داشت، در ازا زندگی را برای نیروها و دیپلمات‌های آمریکایی در عراق سخت‌تر خواهد کرد. به همین دلیل بود که بسیاری از مسئولان وزارت دفاع و امورخارجه آمریکا با این تصمیم ترامپ مخالف بودند.

همچنین اگرچه آمریکا به طور مستقیم با ایران در عراق کار نمی‌کند، دو کشور برای جلوگیری از ظهور مجدد داعش و دیگر گروه‌های رادیکالی منافع مشترک دارند. حتی اگر آمریکا روی این حساب باز کرده باشد که چگونه از این اقدام خود استفاده کند، در صورتی که عراقی‌ها ملزم باشند میان تجارت با آمریکا و تجارت با ایران و خطر اینکه آمریکا آنها را به حمایت مالی از تروریسم متهم کند، یکی را انتخاب کنند به‌طور حتم حفظ روابط خوب با قدرتی منطقه‌ای را انتخاب خواهند کرد که هیچ جا نمی‌رود، نه واشنگتن که به نظر می‌آید مایل به ترک منطقه است. در حقیقت، مقامات دولت عراق انتخاب‌های محدودی دارند اما با سپاه کار خواهند کرد.

سی‌ان‌ان با ادعای اینکه سازمان ترامپ پیش از این در سال ۲۰۱۸ بر سر ساختمانی در جمهوری آذربایجان با یک خانواده وابسته به سپاه پاسداران همکاری داشته است، نوشت: اگر دولت ترامپ تصور می‌کند که پرهیز از تعامل با سپاه پاسداران کار ساده‌ای است، این را باید از سازمان ترامپ سوال کرد. این ساختمان در یک آتش‌سوزی در آوریل ۲۰۱۸ خسارات زیادی متحمل شد و ماجرا نیز به سرعت تحت‌الشعاع دیگر جنجال‌ها در دولت ترامپ قرار گرفت.

این شبکه همچنین گزارش داد: کارشناسان بر این باورند که این اقدام ایران و آمریکا را به خطر وقوع یک درگیری نظامی مستقیم نزدیک‌تر می‌کند و هرگونه امیدواری برای از سرگیری گفت‌وگو درباره توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ را از بین می‌برد.

به دلیل نگرانی‌ها درباره نیروهای آمریکایی در خاورمیانه نیز سبب شد تا بسیاری در داخل دولت ترامپ با این تصمیم مخالفت کنند. این کار علاوه‌براین، بر روابط آمریکا با کشورهایی در منطقه که ارتباط نزدیک یا مستقیمی با دولت ایران دارند، ازجمله لبنان و عراق تأثیرگذار خواهد بود.

این اقدام دولت ترامپ با استقبال بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی مواجه شده است. وی خیلی فوری پس از انتشار بیانیه روز دوشنبه کاخ سفید در پیامی توئیتری از ترامپ قدردانی کرد و گفت که رئیس جمهور آمریکا به درخواست او دست به این اقدام زده است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.