چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / تولید پرتوی X با انرژی بی‌نظیر

توسط پژوهشگران کشور صورت گرفت

تولید پرتوی X با انرژی بی‌نظیر

عضو هیات علمی دانشگاه فردوسی مشهد با همکاری تیم دانش‌آموزی دبیرستان شاهد فردوسی مشهد و پژوهش‌سرای رازی آموزش و پرورش ناحیه دو مشهد، موفق به کشف کاربرد جدیدی برای ترکیب پلی اکسومتالات‌ها بر پایه کگین شدند که یک دستاورد جدید در این زمینه محسوب می‌شود.

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر مسعود میرزایی شهرابی، استاد گروه شیمی دانشکده علوم دانشگاه فردوسی مشهد در این خصوص اظهار کرد: این دانش آموزان این آزمایش را بارها و بارها با نرم افزارFLUCA شبیه‌سازی کرده‌اند، آنها یک الکترون را با انرژی ۲GeV به سمت ترکیب‌های K4SiMo12O40 و K3PMo12O40 و K4SiW12O40 پرتاب کرده‌اند و توانسته‌اند فوتون‌هایی با طیف‌های متفاوت مثل پرتوی گاما، پرتویX ، فرابنفش و ریز قرمز به دست آورند که نکته قابل اهمیت این آزمایش، این است که آنها پرتوی X با انرژی بی‌نظیری تولید کرده‌اند که قابلیت این را دارد که به جای ماده تنگستن در لامپ تولید پرتوی ایکس استفاده شود، نکته دیگر آنکه پرتوی گامایی که به دست می‌آید انرژی بالایی داشته و از نوع گامای زوج تخریبی است.

وی تصریح کرد: به عبارت دیگر در زمان برخورد الکترون با ترکیب‌های کگین به جای تولید فوتون یک الکترون و پوزیترون تولید می‌شوند که در مرحله بعد الکترون با پوزیترون واکنش نشان می‌دهد و در اثر این واکنش فوتون تولید می‌شود.

دکتر میرزایی شهرابی افزود: قطعاً این گونه دستاوردها بدون تکیه بر آزمایش‌ها و پژوهش‌های اساتید و دانشمندان گذشته که در این زمینه فعالیت‌های علمی بسیاری داشته‌اند حاصل نمی‌شود و در همین راستا تلاش‌ها، تجربیات و آزمایش‌های علمی ارزشمند دکتر اشتیاق حسینی استاد شیمی معدنی دانشگاه فردوسی مشهد حائز تقدیر است.

به گفته وی فعالیت‌های پژوهشی پژوهشگران جوان و باانگیزه می‌تواند افق‌های روشنی را برای آینده کشور به ما نشان دهد.

طبق اعلام روابط عمومی وزارت علوم، پلی اکسومتالات ها ترکیب‌های فلز-اکسیژن هستند که کاربردهای فراوانی در حوزه کاتالیست‌ها، دارویی و ذخیره گاز دارند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.