صفحه اصلی / اسلایدر / التهاب در بازار سکه و دلار
التهاب در بازار سکه و دلار

«کسب و کار» وضعیت مبهم بازارهای مالی و روند رو به رشد قیمت‌ها را بررسی می‌کند

التهاب در بازار سکه و دلار

عبور قیمت سکه از مرز 5 میلیون تومان در روزهای نخستین سال جاری نشان می‌دهد، سیر صعودی قیمت‌ها ادامه دارد و با تحولات سیاسی‌ای که در جریان است و با فشارهای تحریمی آمریکا؛ امیدی به کنترل التهابات و رونق تولید که شعار سال است، نیست.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، عبور قیمت سکه از مرز ۵ میلیون تومان در روزهای نخستین سال جاری نشان می‌دهد، سیر صعودی قیمت‌ها ادامه دارد و با تحولات سیاسی‌ای که در جریان است و با فشارهای تحریمی آمریکا؛ امیدی به کنترل التهابات و رونق تولید که شعار سال است، نیست.
روز گذشته نرخ سکه از ۵ میلیون تومان عبور کرد و قیمت دلار در بازار آزاد نیز به ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان رسید. نرخ طلا نیز با سرعتی نه کمتر از سکه و دلار گرمی ۵۰۰ هزار تومان را رد کرد. هرچند بخشی از این التهابات تحت تاثیر فعالیت دلالان است اما به عقیده کارشناسان عمدتا ریشه در بلاتکلیفی‌های سیاسی، فشارهای تحریم و اثرات آن بر اقتصاد کشور دارد. در حال حاضر و با افزایش نرخ ارز حضور دلالان در بازار ارز پررنگ شده و البته افزایش قیمت ها در بازار سکه نیز به دلیل رشد تقاضای خرید سکه از سوی مردم در ابتدای سال است که به دلیل فرارسیدن ماه شعبان و برگزاری مراسم های عقد و عروسی در این ماه تا حدودی منطقی به نظر می‌رسد. اما با روندی که قیمت‌ها در پیش گرفته‌اند نه تنها وعده‌های کنترل قیمت‌ها به سرانجام نرسیده، بلکه ادامه وضعیت بحرانی دور از انتظار نیست. بر همین اساس این سوال اساسی از سوی خیلی ها مطرح می شود که برنامه دولت برای مهار قیمت ها چیست؟
یک سال از سیاست ارز ۴۲۰۰ تومانی که قادر به مهار التهابات بازار نبود و حتی آنها را تشدید می‌کرد، می‌گذرد. حالا مدت زیادی است که کارشناسان و حتی فعالان اقتصادی به منظور بهبود حال تولید از دولت توقع دارند، ارز ۴۲۰۰ تومانی را حذف کند. جرقه این کار البته با توقف اختصاص ارز ۴۲۰۰ تومانی به گوشت زده شده است و رئیس سازمان برنامه و بودجه نیز وعده داده انجام این کار و یا سرایت آن به سایر کالاها توام با پرداخت مابه التفاوت قیمت ارز به مردم است که طبیعتا با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی متحمل فشارهای زیادی بابت رشد قمیت ها می‌شوند.
اما سوال این است که با حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی چه اندازه از التهابات بازارها کاسته خواهد شد؟ و آیا تلاش های بانک مرکزی برای مهار قیمت ارز به نتیجه خواهد رسید؟ رونق تولید در این شرایط وابسته به چه کاری است و آیا حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی که مطالبه مهم بخش خصوصی آن را محقق می کند؟
طبیعتا بهبود حال تولید ارتباط مستقیمی با کنترل قیمت ارز دارد. در همین رابطه چند وقت پیش رئیس کل بانک مرکزی در پیامی اینستاگرامی گفت: اقدام اخیر دولت آمریکا در رابطه با سپاه پاسداران انقلاب اسلامی، آخرین نشانه شکست سیاست آن کشور در فشار علیه ملت ایران و تحریم‌های مالی و پولی طی یکسال گذشته، خصوص شکست سنگین دهه اول فروردین ۹۸ است.

وی افزود: بانک مرکزی به همراه دولت برنامه‌های خود از جمله دسترسی‌های ارزی پایدار، ایمن و تحریم ناپذیر را با قدرت پیش می‌برد و این اقدام نیز تأثیر پایداری در بازارها ندارد. لیکن، همان گونه که قبلاً تأکید کردم از چند روز پیش مراکزی به پیشواز رفته و با القای جو روانی برای افزایش نرخ ارز، به تدریج عمدتاً در کانالهای اعلام نرخ، قیمت‌های بالاتر برای ارز اعلام شد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.