پنجشنبه , ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / سرخط خبرها / الزامات رونق تولید

محمدرضا شهيدي، كارشناس اقتصادي

الزامات رونق تولید

سرمقاله

امسال به عنوان «سال رونق تولید» از سوی رهبر معظم انقلاب نام‌گذاری شده است. نگاه به اهمیت تولید خصوصا از طرف عالی‌ترین شخص کشور موجب دلگرمی روانی تولیدکنندگان است. درباره اهمیت تولید و پایداری کارگاه‌ها و ایجاد اشتغال و افزایش تولید ناخالص ملی که منجر به رفاه اقتصادی و اجتماعی جامعه می‌شود، مطالب متعددی گفته و نوشته شده است؛ اما در این نوشتار به این موضوع پرداخته می‌شود که اسباب و لوازم و مقدمات رونق تولید چیست و پیش‌نیازهای آن چه خواهد بود. بر همگان روشن است که منابع و امکانات خدادادی مانند نفت، گاز، معادن، سرزمین مناسب و به لطف خدا امسال، آب کافی و همچنین نیروی انسانی به صورت بالقوه وجود دارد؛ اما برای به فعلیت رساندن آن در شرایط فعلی حداقل دو کار اساسی باید انجام بگیرد.
۱٫ آرامش و ثبات اقتصادی: بدون داشتن آرامش و ثبات اقتصادی امکان برنامه‌ریزی در هر سطحی حتی سطح خرد برای بنگاه‌های اقتصادی فراهم نمی‌شود. تلاطم‌های اقتصادی سال ۹۷ نشان داد که آسیب‌پذیری بالایی با تکانه‌های بیرونی داریم و به موضع انفعال در تصمیم‌گیری کلان رسیدیم و اصولا برنامه‌ریزی درست و پیش‌بینی مناسب نداشتیم. درس تلخ سال گذشته شاید بتواند سرمایه امسال قرار گرفته و پیش‌بینی‌های لازم را داشته باشیم و غافلگیر نشویم. ثبات نسبی اقتصادی ضرورت مهم برای امکان تهیه برنامه و طرح عملیاتی در یک نگاه اقتصادی و تولیدی به شمار می‌رود.
۲٫ اصلاح ساختار پولی و بانکی: رونق تولید به عنوان قسمتی از اقتصاد بدون اصلاح ساختار پولی و بانکی معیوب به سرانجام نخواهد رسید، قسمت عمده نظام اقتصادی هر کشوری نظام پولی و بانکی آن کشور است. نظام بانکی فعلی صرفا به سمت افزایش نقدینگی و اضافه‌برداشت از منابع بانک مرکزی و ایجاد تورم حرکت می‌کند، برای یک بار باید این جراحی در نظام پولی و بانکی محقق شود. برای این موضوع حمایت همه‌جانبه تمام ارکان حاکمیت به همراه برنامه استراتژیک و عملیاتی مناسب و اعتماد عمومی نیاز است و سیاست‌های پولی و بانکی مناسب زمینه‌ساز رونق تولید می‌شود. اصلاح نظام پولی غیر از اثرگذاری مستقیم، مشکلات متعدد دیگری مانند قاچاق، اقتصاد زیرزمینی و فرار مالیاتی را قابل حل می‌کند. با کنترل بهینه پول امکان شفافیت اقتصادی و ایجاد فضا برای تولید‌کننده محقق خواهد شد. امید است با یاری خداوند و همکاری مسئولان بتوان سطح تولید را که در برخی از صنایع روزگار خوشی را نمی‌گذراند، حفظ کرد و با توجه به فرصت به وجود آمده اقتصادی که در درون هر تهدیدی وجود دارد، موجب رونق تولید شد.

همچنین مطالعه کنید:

حضور بیش از ۵۰۰ دانش‌آموز در «جشنواره ولاگ» فیلیمومدرسه/بیش از ۹۷ هزار نفر در جشنواره ولاگ فیلیمومدرسه رأی دادند!

به گزارش کسب و کار نیوز ، جشنواره ولاگ این مدرسه کمک آموزشی با هدف …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.