صفحه اصلی / اسلایدر / گرانی ادامه دار صیفی جات
گرانی ادامه دار صیفی جات

قاچاق و صادرات دلایل نخ نمای گرانی صیفی جات هستند

گرانی ادامه دار صیفی جات

با برداشته شدن ممنوعیت صادرات گوجه فرنگی از ۱۵ فروردین ماه امسال، قیمت این محصول تا دو برابر افزایش یافته است. قیمت گوجه فرنگی در سطح میدان‌های میوه و تره بار به کیلویی بیش از پنج هزار تومان رسیده در حالی که قیمت گوجه فرنگی تا قبل از آزادسازی صادرات دو هزارتومان بوده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این در حالی است که قیمت گوجه‌فرنگی درجه یک و دستچین نیز در میوه فروشی ها به ۱۰ هزار تومان رسیده است. مسئولان، صادارت این محصولات را دلیل اصلی گرانی‌ها عنوان می کنند. پیشتر نیز در بازار شاهد گرانی گوشت و مرغ بود. موضوعی که مقامات اعلام کرده بودند علت اصلی آن بیشتر قاچاق این محصولات است. گرانی این محصولات در حالی‌است که در سیلاب‌های گسترده اخیر خسارات سنگینی به بخش کشاورزی و دام‌داری ایران وارد شده است و پیش بینی می شود موج اصلی گرانی ها بعد از این باشد.

اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی در این باره گفت: بیشتر از همه عواملی که ممکن است در تغییر قیمت یک محصول اثرگذار باشد، جو روانی حاکم بر بازار و آزاد شدن ناگهانی صادرات است. در مورد گوجه فرنگی نیز وضعیت به همین شکل است، چرا که افزایش قیمت نمی‌تواند اینقدر سریع و دفعی اتفاق بیافتد مگر اینکه جو روانی بازار بهم بریزد. وی افزود: در موارد دیگر هم شاهد بودیم که به عنوان مثال به محض اعلام خبر قطع شدن صادرات یک محصول مانند پیاز قیمت آن تا حدود ۳۰۰۰ هزار تومان کاهش یافت و این اتفاق برای گوجه فرنگی هم رخ داد. اما مردم باید بدانند که این افزایش قیمت‌ها نه فقط برای گوجه فرنگی بلکه برای همه محصولات تره‌باری دائمی نبوده و به صروت مقعطی و گذراست و به محض متعادل شدن عرضه و تقاضا مجدداً شاهد منطقی شدن وضعیت بازار خواهیم بود. رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی همچنین درباره مناطق تأمین کننده گوجه فرنگی و تأثیر سیل و بارندگی‌های اخیر بر بازار این محصول توضیح داد: مسلماً سیل و بارندگی‌های اخیر در بازار گوجه فرنگی بی‌تأثیر نیست اما نمی‌توان همه چیز را به آن ربط داد، چرا که در برخی مناطق کشور بارندگی شدید و سیل داشتیم و استان‌های جنوبی در حال حاضر تأمین کننده گوجه فرنگی بازار هستند و جو روانی و آزاد شدن صادرات تأثیر بیشتر و قابل ملاحظه‌ای بر گرانی آن داشته است.

کارگر اضافه کرد: در آینده نزدیک گوجه فرنگی از مناطق دیگر مانند کرج و ورامین و شمال کشور هم به بازار تزریق شده و قطعاً قیمت آن کنترل خواهد شد. همانطور که برای پیاز این وضعیت را شاهد بودیم که عرضه بیشتر آن در روزهای گذشته قیمت آن را کاهش داد، قیمت گوجه فرنگی هم متعادل‌تر می‌شود.

اما نکته ای که قابل توجه است اینکه وقتی کالایی با کمبود یا گرانی مواجه می‌شود مسئولان برای رفع مسئولیت از خود دلایل متعددی را مطرح می‌کنند. بهانه‌هایی همچون قاچاق و صادرات ساده ترین دلایل برای بیان علت گرانی یک محصول هستند. اما سوالی که در این میان مطرح است اینکه چرا این مشکلات و عدم توازن تامین داخل و صادرات خارج در دیگر کشورها بوجود نمی‌آید؟

کاهش ارزش ریال موجب جدی شدن صادرات شد

محسن عظیمی، کارشناس تنظیم بازار

بحران گرانی صیفی جات به قبل از شروع سال جدید بازمی گردد. با برداشته شدن قوانین صادراتی و ممنوعیت های مربوط به آن شاهد هستیم که چه بحرانی در این بخش به راه افتاده است. قبل از این در بازار پیاز شاهد گرانی های بی سابقه بودیم که البته هنوز هم این موج ادامه دارد. امروز نیز در شرایطی بازار صیفی جات به کار خود ادامه می دهد که قیمت گوجه فرنگی صدای اعتراض خریداران را درآورده است. نبود مدیریت برای اداره کردن این بازار در شرایطی که اوضاع اقتصادی شرایط خوبی ندارد و مردم قادر به تهیه کم ترین مایحتاج خود نیستند موجب بروز بحران گرانی و کمبود گوجه فرنگی شده است.

گوجه فرنگی از جمله محصولاتی در بازار بود که در اواخر سال ۹۷ هم با افزایش قیمت روبرو شد و در نهایت صادرات این محصول ممنوع اعلام شد اما نه تنها قیمت گوجه فرنگی به قیمت پیش از گرانی‌ها بازنگشت بلکه پس از آزاد اعلام شدن صادرات این محصول، دوباره قیمت گوجه فرنگی گران شد. دلیل این تصمیمات غیرکارشناسی و به دور از تفکر را نمی دانیم و تنها شاهد صادرات این محصول به خارج هستیم. گرانی ارز شاید دلیل اصلی این حرکت باشد اما هنگامی که در داخل نیاز به این محصول وجود دارد بسیار غیرمنطقی است که صادرات آن ادامه یابد. به عبارتی کاهش ارزش ریال موجب جدی شدن صادرات میوه جات و سبزیجات شده است.هم چنین در فرایند تامین و هم در توزیع مشکل وجود دارد و در این زمینه مدیریت منسجمی را شاهد نیستیم. متاسفانه مدیریتی در زمینه تولید و صادرات محصولات کشاورزی وجود ندارد و شرایط به گونه‌ای است که با باز و بسته شدن درهای صادرات، بازار و قیمت‌ها تحت تأثیر قرار می‌گیرد.

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.