صفحه اصلی / سرخط خبرها / رونق تولید و الزامات آن
رونق تولید و الزامات آن

محمد رضا شهیدی کارشناس اقتصادی

رونق تولید و الزامات آن

امسال به عنوان سال رونق تولید از طرف مقام معظم رهبری نام گذاری گردیده است. نگاه به اهمیت تولید خصوصا از طرف عالی ترین شخص موجب دلگرمی روانی تولید کنندگان می باشد. در خصوص اهمیت تولید و پایداری کارگاه ها و ایجاد اشتغال و افزایش تولید ناخالص ملی که منجر به رفاه اقتصادی و اجتماعی جامعه می شود، مطالب متعددی گفته و نوشته شده است ولیکن در این نوشتار به این موضوع پرداخته می شود که اسباب و لوازم و مقدمات رونق تولید چه می باشد و پیش نیازهای آن چه خواهد بود؟ بر همگان روشن است که منابع و امکانات خدادادی مانند نفت، گاز، معادن، سرزمین مناسب و به لطف خدا امسال آب کافی و همچنین نیروی انسانی به صورت بالقوه وجود دارد ولیکن برای به فعلیت رساندن آن در شرایط فعلی حداقل دو کار اساسی باید انجام بگیرد.

  1. آرامش و ثبات اقتصادی: بدون داشتن آرامش و ثبات اقتصادی امکان برنامه ریزی در هر سطحی حتی سطح خرد برای بنگاه های اقتصادی فراهم نمی گردد. تلاطم های اقتصادی سال ۹۷ نشان داد که آسیب پذیری بالایی با تکانه های بیرونی داشته و به موضع انفعال در تصمیم گیری کلان رسیدیم و اصولا برنامه ریزی درستی و پیش بینی مناسب نداشتیم. درس تلخ سال گذشته شاید بتواند سرمایه امسال قرار گرفته و پیش بینی های لازم را داشته باشیم و غافلگیر نشویم. ثبات نسبی اقتصادی لازمه مهم برای امکان تهیه برنامه وطرح عملیاتی در یک نگاه اقتصادی و تولیدی به شمار می رود.
  2. اصلاح ساختار پولی و بانکی: رونق تولید به عنوان قسمتی از اقتصاد بدون اصلاح ساختار پولی و بانکی معیوب به سرانجام نخواهد رسید، قسمت عمده نظام اقتصادی هر کشوری نظام پولی و بانکی آن کشور است. نظام بانکی فعلی صرفا به سمت افزایش نقدینگی و اضافه برداشت از منابع بانک مرکزی و ایجاد تورم حرکت می کند، برای یک بار باید این جراحی در نظام پولی و بانکی محقق شود. برای این موضوع حمایت همه جانبه تمام ارکان حاکمیت به همراه برنامه استراتژیک و عملیاتی مناسب و اعتماد عمومی نیاز می باشد و سیاست های پولی و بانکی مناسب زمینه ساز رونق تولید می شود. اصلاح نظام پولی غیر از اثرگذاری مستقیم، مشکلات متعدد دیگری مانند قاچاق، اقتصاد زیر زمینی و فرار مالیاتی را قابل حل می نماید. با کنترل بهینه پول امکان شفافیت اقتصادی و ایجاد فضا برای تولید کننده محقق خواهد شد.

امید است با یاری خداوند و همکاری مسئولین بتوان سطح تولید را که در برخی از صنایع روزگار خوشی را نمی گذرانند، حفظ کرد و با توجه به فرصت به وجود آمده اقتصادی که در درون هر تهدیدی وجود دارد، موجب رونق تولید گردد.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.