صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / عقب ماندگی سیستم بانکی از فناوری بلاک چین
عقب ماندگی سیستم بانکی از فناوری بلاک چین

شکاف رتبه شبکه بانکی دنیا با ایران در فناوری‌های جدید افزایش یافت

عقب ماندگی سیستم بانکی از فناوری بلاک چین

امروز بلاک‌چین در تمامی حوزه‌ها از جمله سلامت، هویت شخصی و ثبت کاربرد دارد اما در حوزه مالی سر و صدای بسیار زیادی با پیدایش رمز ارزها از جمله بیت کوین و ایتریوم داشته که صرفا با توجه به کاربردهای گوناگون به حوزه مالی محدود نیست.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، به عقیده کارشناسان امروز نگاه دولت و مسوولان به این فناوری نگاه مثبتی است که می توان از مزایای آن در دوران تحریم استفاده های فراوانی برد. تعریف بلاک‌چین به صورت خیلی ساده این است که ما در گذشته دیتابیس ها یا پایگاه‌های داده را در مکان‌هایی امنیت، پشت دیوارهای آتش و گاو صندوق‌ها قرار می‌دادیم، اما تکنولوژی بلاک‌چین پارادایم شیفت یا تغییر ذهینی را ایجاد کرده که می‌توان دیتابیس ها را در معرض دسترسی همه افراد قرار دهیم.

دبیر شورای عالی فضای مجازی در این رابطه گفته است که مرکز ملی فضای مجازی به فناوری بلاک‌چین و ارزهای رمزنگار نگاه مثبتی دارد و باید فرصت‌ استفاده از مزایای بلاک‌چین و رمزارزها فراهم شود. ابوالحسن فیروزآبادی درباره گسترش فناوری‌های جدید مانند بلاک‌چین گفت: وضعیت گسترش فناوری در دنیا به نحوی است که امروزه دیگر نمی‌توان روند توسعه و آینده جهان در حوزه فناوری را پیش بینی کرد چرا که همه نظریه‌ها حدس و گمان است و فناوری‌های بسیار زیادی متولد می‌شوند اما بعد از مدتی کنار می‌روند؛ بلاک‌چین یک فناوری انقلابی و تحول گرا است که موضوع مهمی در دنیا به شمار می‌رود و همانطور که در دنیا مورد توجه قرار گرفته، در کشور نمی‌توان نسبت به آن بی‌توجه بود و باید به بلاک‌چین توسط بخش دولتی و خصوصی توجه شود.

دبیر شورای عالی فضای مجازی با بیان اینکه دنیا به سوی استفاده از فناوری بلاک‌چین و محصول مهم آن در نظام اقتصادی یعنی رمز ارزها در حال حرکت است، افزود: مرکز ملی فضای مجازی به فناوری بلاک‌چین و ارزهای رمزنگار نگاه مثبتی دارد اما اعتقاد دارد که باید برای این فناوری زیرساخت‌هایی ایجاد شود و سیاست‌ها و قوانین نیز از سوی دستگاه‌های ذیربط برای این حوزه از جمله صرافی‌های رمز ارز و استخراج ارزهای رمزنگاری شده اعلام شود، اما مسئله ای مهم این است که باید نگاه کشور تغییر کند و این نگاه استفاده از فرصت‌ها و مزایای بلاک‌چین و رمز ارزها باشد. رییس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به استفاده بانک‌های بزرگ دنیا از فناوری‌های نوین اظهار داشت: نظام بانکداری جهانی با سرعت بالایی و با به کارگیری فناوری‌های جدید در حال پیشرفت و به روز شدن است، اما سرعت رشد ایران بسیار پایین است و همین مسئله باعث شده تا شکاف رتبه شبکه بانکی دنیا با ایران در زمینه استفاده از فناوری‌های جدید و بروز بسیار زیاد باشد؛ بانک‌ها باید سرمایه گذاری در حوزه فناوری اطلاعات و استفاده از زیرساخت‌های نوین از جمله بلاک‌چین را به عنوان اولویت به عنوان تحول در نظام بانکی دنبال کنند که می‌تواند به تولید ثروت منجر شود.

سهم صفر ایران در خرید ارزهای دیجیتال جدید قبل از عرضه و شکل گیری

سپهر محمدی، رئیس انجمن بلاک چین ایران

ایران در صنعت بلاکچین مشکلات زیادی دارد اما می توان با راهکارهایی که وجود دارد و برای همین موضوع اندیشیده شده سعی در برطرف کردن آن برآمد. امروز بلاک چین به داد شبکه بانکی ایران رسیده و می تواند روابط و معاملات بین المللی را که تحت نفوذ بسیار آمریکا قرار دارد یاری کند. شبکه بانکی دنیا به دلیل اعمال نفوذ بسیار آمریکا نمی تواند آنطور که باید با ایران تعامل داشته باشد و معاملات بین المللی ایران را تحت پوشش قرار دهد بنابراین این فناوری با توجه به اینکه با سیستم سنتی سروکاری ندارد می تواند جایگزین بسیار مناسبی برای این شبکه باشد.

سال گذشته  ۱٫۶ میلیارد دلار سرمایه در بلاک چین از طریق آی سی او- فرصت خرید ارزهای دیجیتال جدید قبل از عرضه و شکل گیری- جذب شده که متاسفانه سهم ایران از این فرآیند تقریبا صفر است. این در حالی است که در کشور ما ظرفیت های زیادی برای جذب سرمایه از این طریق وجود دارد. امروز چندین هزار استارت آپ در ایران فعالیت دارند که منبع مهمی برای جذب سرمایه از این طریق هستند بنابراین باید زمینه و بستر جذب سرمایه گذاری از طریق آی سی او برای این کسب و کارهای فراهم شود.

در همین زمینه بانک مرکزی نیز اقدام به تهیه پیش نویسی برای استفاده و بکارگیری از ارزهای دیجیتال در سیستم بانکی کرده که به رغم وجود مشکلاتی در این پیش نویس اقدام مثبتی به شمار می آید. پیش نویس سند رمز ارز بانک مرکزی، نکته‌ای مثبت برای به رسمیت شناختن رمز ارزها است اما هنوز بحث صدور توکن‌ها در پیش نویس سند، نامفهوم و غیرشفاف به شمار می‌رود چرا که برخی از توکن‌ها ممنوع و مسئولیت انتشار و نظارت بر برخی دیگر از توکن‌ها، به سازمان بورس و اوراق بهادار نسبت داده شده که نیاز به بررسی بیشتر برای سیاست گذاری بهتر دارد. از طرف دیگر برخی از فعالان این فناوری نگرانی هایی بابت عدم پذیرش برخی رمزارزهای رایج در دنیا توسط بانک مرکزی دارند که باید اشاره شود که این مشکلات قابل حل است چراکه معاملات رمز ارز به رمز ارز امکانپذیر است و می توان در صورت نیاز آن را انجام داد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.