صفحه اصلی / اسلایدر / خواب سرمایه در معادن کوچک
خواب سرمایه در معادن کوچک

نبود بازار سرمایه گذاران را از سرمایه گذاری در معادن بازداشته است

خواب سرمایه در معادن کوچک

فعالسازی و احیای معادن کوچک و متروکه یکی از برنامه های اصلی سازمان صنعت، معدن و تجارت در سال 98 است. در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد از معادن کل کشور جزو معادن کوچک محسوب می‌شوند و ظرفیت بسیار بالایی از این معادن شناخته نشده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، به گفته فعالان معدنی پایش مشکلات معادن کوچک و متوسط کشور نشان می‌دهد که این بخش درگیر مشکلات عمده است؛ ارزیابی‌های صورت‌گرفته نشان‌دهنده آن است که عمده مشکلات این بخش به مسائل تامین مالی و نبود ساختار فرآوری بازمی‌گردد. عبدالوهاب سهل‌آبادی، دبیر خانه صنعت و معدن ایران در این زمینه اظهار کرد: معدن و صنایع معدنی می‌تواند جایگزین نفت در اقتصاد کشور باشد، در حالی که از سوی دولتمردان مغفول مانده است و به آن توجه چندانی نشده است. وی افزود: ما غنی‌ترین معادن و فعال‌ترین بخش‌ها را داریم. معادن ایران بیشتر عناصر جدول مندلیف را در خود جای داده‌اند و خداوند به سرزمین ما همه چیز داده است.

وی تصریح کرد: معتقدم این بخش را باید بهتر از این مورد استفاده قرار می‌دادیم که این اتفاق نیفتاده است. وی با اشاره به مشکلات عدیده معادن کوچک و متوسط بیان کرد: امروز نمی‌توان به یک معدن کوچک گفت با ماشین‌آلات ۵۰ سال به بالا کار کند. نمی‌توان به معادن کوچک گفت در بیابان با شرایط سخت کار کن و با مشکلاتی که برخی از روستاییان هم ایجاد می‌کنند کنار بیا، نمی‌توان به معادن تسهیلات داد چون بانک محل کارش را به عنوان وثیقه قبول ندارد.

تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع بزرگ با فعالیت معادن کوچک

عظیم افتخاری، کارشناس صنایع

طی چند سال اخیر معادن کوچک و متروکه به دلایل مختلف از بهره برداری و فعالسازی بازمانده اند و سرمایه گذاران نیز به دلیل عدم آگاهی از بازگشت سرمایه از سرمایه گذاری در این معادن امتناع کرده اند. البته بسیاری از سرمایه گذاران نیز نبود بازار را از دلایل اصلی عدم تمایل برای سرمایه گذاری در این معادن عنوان نموده اند. شاید در برخی موارد بتوان این دلایل را تایید کرد اما باید اشاره داشت که سرمایه بسیار عظیمی در معادن کوچک و متوسط کشور که از بهره برداری بازمانده اند نهفته و اگر تا به امروز برای فعالسازی آنها اقدامی انجام نشده کشور را از درآمدزایی عقب انداخته است.

معادن کوچک می توانند منابع خوبی برای تامین مواد اولیه مورد نیاز تولید در کشور باشند که رونق تولید به آن وابسته است و امروز اگر در ایران تولید عقب مانده به دلیل گرانی مواد اولیه ناشی از افزایش نرخ ارز است. در صورتی که با بهره برداری از همین معادن می توانیم بخش اعظمی از مواد اولیه مورد نیاز صنایع را تامین کنیم. بنابراین برای رونق اقتصادی در کشور و مناطق کمتر توسعه یافته و همچنین تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع بزرگ به فعال‌سازی معادن کوچک نیاز داریم.

اما از بعد دیگر هم باید به این موضوع پرداخته شود. معادن کوچک و متروکه همواره از تسهیلات و نقدینگی مورد نیاز برای اکتشافات و کار بی بهره می مانند چراکه بودجه اصلی معادن به معادن بزرگ و فعال کشور اختصاص داده می شود و به طور کل معادن کوچک مورد  توجه قرار نگرفته اند. بنابراین با توجه به ظرفیت تامین و خواب سرمایه در این معادن ضرورت دارد در راستای احیای معادن کوچک و متوسط دولت در بخش نوسازی ماشین‌آلات معدنی و تامین نقدینگی اقدامات لازم را انجام دهد.

بازماندن معادن کوچک از رسیدن به تسهیلات بانکی

بهادر احرامیان، عضو هیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران

امروز دولت و مسوولان به این نتیجه رسیده اند که معادن کوچک و متوسط می توانند  نقش بسیار مهمی در تامین مواد اولیه صنایع داشته باشند بنابراین اقدامی که برای سال ۹۸ در این راستا اعلام شده بسیار مثبت ارزیابی می شود. برای تحقق این موضوع و برای بهره برداری از این معادن باید مولفه هایی را در نظر گرفت وآنها را اجرا کرد که مهم ترین مولفه در به نتیجه رسیدن این موضوع، اجرای سیاست‌هایی است که سرمایه‌گذار را برای حضور در بخش معدن تشویق کند. سیاست های تشویقی و آگاهی دادن به سرمایه گذار در رابطه با مزایای فعالسازی معادن کوچک می تواند رونق تولید را رقم بزند.

به عبارت بهتر می توان گفت که فعالسازی معادن کوچک و متوسط که به دلیل تبعیض هایی که در اختصاص تسهیلات و امکانات به فراموشی سپرده شده اند، خلق ثروت خواهد بود. بخش معادن کوچک تسهیلات خاصی از ناحیه دولت و سیستم بانکی دریافت نمی کنند و به عبارتی چرخ تولید و اشتغال در این معادن یا نمی چرخد و یا از محل آورده خود سهامداران می چرخد. هم چنین مورد مهم دیگری که باید به آن توجه داشت تعامل سیستم بانکی با این معادن است. برخی ایرادات ساختاری در سیستم بانکداری وجود دارد که دست معادن کوچک و متوسط را از رسیدن به تسهیلات کوتاه کرده است.

همچنین مطالعه کنید:

تمرکز بر تأمین تمام نیاز‌های ارزی واقعی است/افزایش ۴میلیارد دلاری درآمدهای ارزی

شایلی قرائی به گزارش کسب و کار نیوز ، تحولات بازرگانی خارجی همچنین نشان می‌دهد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.