صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / اشتغالزایی با تقویت استار ت آپ ها
اشتغالزایی  با تقویت  استار ت آپ ها

۲۳ هزار استارت‌آپ ایرانی توانایی کاهش هزینه های کاریابی را دارند

اشتغالزایی با تقویت استار ت آپ ها

کشور ما از نظر سرمایه‌های انسانی و داشتن دانش آموختگان درحوزه های مختلف بسیار غنی است و همین امر موجب شده تا نخبگان بسیاری به فکر خلق ایده و راه اندازی استار ت آپ ها و شرکت های دانش بنیان بیفتند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، البته درست است که با میدان دادن به این افراد می توان به تولید اشتغال و حل معضل بیکاری در کشور کمک کرد اما شروطی نیز برای تحقق این اهداف ضرورت دارد. حمایت های مسئولان ذی ربط باید به صورت مداوم وجود داتشه باشد و بدیهی است که فعالیت استارت آپ ها تنها درعرصه تولید کالا منحصر نمی شود بلکه درعرصه تولید خدمات نیز موثر باشند خصوصا در حوزه خدمات الکترونیک و آنچه که به فضای دادوستد درفضای مجازی مربوط می شود می توانند نوآوری های خوبی به جامعه عرضه کنند.

در همین زمینه معاون وزیرتعاون، کار و رفاه اجتماعی مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای را پل ارتباطی میان بازار کار و مراکز آموزشی عالی رسمی دانست و توسعه استارت‌آپها و فناوری‌های نوین را در آینده بازار کار موثر خواند. وی افزود: در حال حاضر بیش از ۴۰ درصد مخاطبان کسب آموزش‌های مهارتی در مراکز فنی و حرفه‌ای را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند و طی مذاکرات صورت گرفته با وزارت علوم، دانشجویان به جای آنکه بعد از دوران فارغ‌التحصیلی به مهارت‌های فنی روی بیاورند، می‌توانند هنگام تحصیل آموزش‌های مهارتی ببینند.

معاون وزیر کار، مهارت آموزی را دغدغه امروز مسئولان و خانواده‌ها دانست و گفت: بسیاری از خانواده‌ها در زمینه سرمایه‌گذاری بر فرزندان خود به ویژه در حوزه مهارت آموزی مشکل دارند به همین دلیل علاوه بر ایجاد هم‌افزایی و تعامل میان دستگاه‌ها برای پاسخگویی به مطالبات حوزه مهارت‌آموزی، لازم است با برنامه‌ریزی مناسب و اصولی در زمینه توسعه مهارت آموزی، خلأ سیاست‌های توسعه کسب و کار را جبران کنیم. به گفته معاون وزیر کار، تغییر روش‌های آموزش در کیفیت بخشی آموزش‌ها اثرگذار است و موجب هماهنگی بیشتر بین صنعت و بازار کار و جذب بهتر نیروهای کار پس از طی دوره‌های آموزش مهارتی می‌شود. وی همچنین ورود تکنولوژی‌های جدید و دیجیتال به صنعت کشور را موجب ایجاد فاصله بین نیروهای کار آموزش دیده و صنعت دانست و گفت: باید نیروی انسانی مورد نیاز را با تحولات روز آشنا و در کیفیت آموزش‌ها تغییراتی حاصل کنیم تا بتوان آموزش‌های لازم را برای مشاغل آینده ارائه کرد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای در پایان گسترش استارت‌آپ‌ها و فناوری‌های نوین را در آینده بازار کار و جذب متقاضیان کار مؤثر خواند. بر اساس آمارها نزدیک به ۲۳ هزار استارت‌آپ در ایران فعالیت دارند در حالی که در چهار سال گذشته تنها ۴۰۰۰ استارت‌آپ در کشور وجود داشت. قرار است مرکز حمایت از استارت‌آپ‌ها در ایران با توافق کشورهای آذربایجان، روسیه و ترکیه ایجاد شود تا اکوسیستم جدیدی را برای رشد استارت‌آپ‌ها و شرکت‌های دانش بنیان در سطح منطقه‌ای به وجود آورد.

تغییر نگاه حجره نشینان به سوی فعالیت های استارت آپی

نوید کریمی، کارشناس استارت آپ

همانطور که نوروز سمبل نو شدن و تغییر فصل است می توانیم برای اینکه سال جدید را بیشتر به موضوع استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان توجه کنیم نوروز نوآوری نامگذاری کنیم و از این فرصت برای توسعه این کسب و کارها که امروز حرف اول را در دنیا می زنند استفاده کنیم. شاید نامگذاری سال ۹۸ با عنوان رونق تولید بی ربط به این موضوع نباشد چراکه استارت آپ ها شکل جدیدی از ارایه خدمات و محصولات هستند که مزیت کاهش هزینه ها را نیز به همراه دارند. نوروز نوآوری و رنسانسی که باید در سال جاری به آن پرداخته شود از یک سو موجب تقویت اقتصاد و از سوی دیگر موجب اشتغالزایی با حداقل هزینه خواهد شد.

البته این صحبت ها زمانی که پای اجرا می رسند با موانع بسیاری روبرو خواهند شد. هم اکنون مشکل اصلی استارت آپ ها، عدم هماهنگی بین بازار و بخش خصوصی با بخش بانکداری است، اگر سرمایه های صنوف وارد این حوزه شود و حجره نشینان به سوی قعالیت های استارت آپی روی آورند، مشکل کمبود سرمایه حل می شود. اما مقاومت در این زمینه بسیار است و اکثر فعالان بازار فناوری را مانعی برای درآمدزایی عنوان کرده اند. به هر ترتیب یکی دیگر از مشکلاتی که این مدل از کسب و کارها با آن روبرو هستند فلاصله بسیار زیاد دانش آموختگان دانشگاهی با بازار و فعالیت های تجربی بوده که این موضوع ماحصل شکاف مابین دانشگاه  صنعت است. دانشگاه ها نتوانسته اند آینده شغلی دانشجویان را تضمین کنند. این در حالی است که استارت آپ ها با خلق کسب و کارهای نو، برای دانشجویان شغل ایجاد می کنند و زمانی که آنان از دانشگاه دانش آموخته شوند می توانند از این شغل به درآمد دست پیدا کنند.

 

همچنین مطالعه کنید:

۳۸۰ هزار مجوز کسب و کار، الکترونیکی شد/ اعلام فهرست دستگاه‌ها در تبدیل مجوزهای کاغذی

به گزارش کسب و کار نیوز ، در میان دستگاه‌هایی که بیشترین تبدیل مجوز کاغذی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.