صفحه اصلی / اجتماعی / شهری در محاصره سیل
شهری در محاصره سیل

«کسب و کار» از وضعیت بحرانی مناطق سیل زده بخش ماژین در استان ایلام گزارش می دهد

شهری در محاصره سیل

سه روز از آخرين بارش‌هاي شديد مربوط به سيل ويرانگر در استان‌هاي غربي مي‌گذرد، با اين حال شهر ماژين در استان ايلام به دليل قطع شدن كامل راه‌هاي ارتباطي و تخريب پل‌ها، هنوز در محاصره سيل رودخانه سيمره است و تردد تنها از طريق بالگردها انجام می‌شود.

ثمانه نادری

به گزارش کسب‌وکار نیوز، بارش‌های شدیدی که روز یکشنبه و دوشنبه در استان‌های غربی اتفاق افتاد، سیلاب‌های متعددی را روانه این مناطق کرده و باعث تخریب منازل و واحدهای مسکونی بسیاری از روستاهای این مناطق شده است که عمدتا در شمار مناطق محروم قرار می‌گیرند. یکی از این مناطق، شهر ماژین از شهرهای استان ایلام است که چند روزی است در محاصره رود سیمره قرار گرفته و امکان ارتباط آن با خارج از شهر جز از طریق هلی‌کوپترهای امداد و نجات میسر نیست. این وضعیت باعث شده است بسیاری از مسافران نوروزی در شهر گرفتار شوند و امکان خروج از آن را نداشته باشند.

در حال حاضر هر سه مسیر ارتباطی ماژین به دلیل سیل و ریزش کوه مسدود شده است. یکی از پل‌های ارتباطی به طور کامل تخریب شده و یکی از آنها در محاصره آب قرار گرفته است و تنها جاده‌ای که امکان تردد از آن وجود دارد، آسفالت نیست. به همین دلیل حضور هلی‌کوپترهای امداد و نجات در این شهر بسیار پررنگ شده است و سیلی از مسافران در کنار واحدهای امداد و نجات تجمع کرده‌اند.

وارد شهر ماژین که می‌شوید مصیبت سیل بیشتر از هر چیزی از چهره مردم و خانه‌های فرورفته در زیر آب و گل ناشی از خروش آب سیمره پیداست. بارش‌های اخیر باعث شده مردم شهر یک شب را تا صبح بدون هیچ ارتباطی با خارج از شهر و بدون برق، گاز و هرگونه تماس تلفنی با خارج و با وحشت سیل سپری کنند؛ به‌طوری که استاندار ایلام نیز اذعان کرده بود در آن شرایط امکان هیچ‌گونه کمک‌رسانی به شهر وجود نداشته است. هرچند نیروهای امداد و نجات تلاش دارند تا با امدادرسانی بیشتر حالت ثبات و آرامشی را در منطقه برقرار کنند؛ اما اکثر مغازه‌های شهر بسته است و به دلیل قطع کل راه‌های ارتباطی شهر با مناطق اطراف، خدمات‌رسانی به مردم تنها از طریق هلی‌کوپتر صورت می‌گیرد. موقعیت جغرافیایی این شهر که از یک طرف به استان ایلام، از یک طرف به استان خوزستان و از طرف دیگر به استان لرستان متصل می‌شود، شرایط ویژه‌ای را در این شهر به وجود آورده که البته در بارش‌های اخیر با قطع شدن هر سه پل ارتباطی، شرایط را به‌شدت دشوار کرده است. مردم حتی در دسترسی به ساده‌ترین اقلام خوراکی مثل گوجه‌فرنگی، پیاز و سیب‌زمینی هم مشکل دارند.

بخش ماژین از جمله بخش‌های محروم استان ایلام است که به دلیل دوری از استان و شرایط خاص جغرافیایی، همواره امکان دریافت خدمات، آن‌طور که شایسته است، نداشته و طی اتفاقات ناشی از سیل اخیر نیز متحمل خسارت‌های سنگینی شده است. ۱۹ روستای اطراف شهر ماژین گرفتار سیل شده‌اند و منازل مسکونی بسیاری از مردم زیر آب است. بیشترین خسارت مربوط به روستای شوره است که به‌طور کامل زیر آب رفته است.

اسکان موقت سیل‌زدگان در منازل اقوام

یوسف از اهالی شهر ماژین که خانه‌اش را در سیلاب اخیر از دست داده، به «کسب‌وکار» می‌گوید: نصف شب بود که بارش‌ها روال غیرعادی به خود گرفت و بعد از چند ساعت سیل وارد خانه‌های ما شد. هرچند بخشدار ماژین و شهردار و حتی رسانه‌ها مرتب از وقوع و تخریب سیل هشدار می‌دادند، اما برخی از مردم از خانه و کاشانه خود دل نمی‌کندند. برای بسیاری از آنها باور فروریختن خانه‌هایی که پس از سال‌ها سختی و با هزینه‌های زیاد ساخته بودند، دشوار بود. دشوار‌تر این است که امکان بازسازی بسیاری از این واحدها برای مردم میسر نیست.

به همین دلیل بسیاری از آنها از دور خانه‌های خود را تماشا می‌کردند و برخی هم با وجود هشدارها برای فاصله گرفتن از سیل، از نزدیک شاهد تخریب منازل خود بودند و با داد و فریاد، غم خود را تسکین می‌دادند.

وی به «کسب‌وکار» می‌گوید: چهار روز است در منزل برادرم سکونت دارم و این در حالی است که هنوز امکان دریافت چادر و پتو پیدا نکرده‌ام.

بازسازی دوباره منازل؛ رویای سیل‌زدگان

از آنجایی که زمان بازسازی و ترمیم منازل تخریب‌شده از سیل زمان می‌برد و البته برای مردم هم هزینه‌بر است، سوال اساسی مردم این مناطق در حال حاضر این است که آیا دوباره صاحب خانه خواهند شد؟ تسهیلات کمکی دولت چه گرهی از تامین هزینه‌های ساخت مسکن در شرایط فعلی باز خواهد کرد؟ آیا کسی به حال آنها در شرایط بحرانی فعلی کمکی خواهد کرد؟

به گفته بخشدار ماژین، خسارت‌های زیاد در بخش ماژین و تخریب منازل هرچند کار مسئولان را دشوار می‌کند؛ اما وظیفه آنها رسیدگی به مطالبات و آلام مردم است. با این حال تا بازسازی منازل یا ترمیم خسارت‌ها مدت‌ها زمان می‌برد و همین امر به اضافه خدمات‌رسانی‌های محدود و ناچیز، موجی از ناامیدی را در میان سیل‌زدگان ایجاد کرده است.

توزیع نابرابر محموله‌های کمکی

آنچه شرایط را بیش از سیل در شهر ماژین و مناطق سیل‌زده اطراف دشوار کرده، وضعیت نامطلوب امدادرسانی است. هرچند نیروی هلال‌احمر و امداد و نجات به‌طور مداوم در شهر حضور دارند و در حال خدمات‌رسانی به مردم هستند؛ اما اکثر سیل‌زدگان از شیوه امدادرسانی رضایت ندارند. عمده کسانی که در صف دریافت محموله‌های کمکی قرار گرفته‌اند نه مردم سیل‌زده، بلکه کسانی هستند که هیچ‌گونه خسارتی بابت سیل متحمل نشده‌اند و این ناشی از توزیع نابرابرانه محموله‌های کمکی به سیل‌زدگان است. امدادرسانی هم با گذشت چند روز از سیل خسارت‌بار به خوبی صورت نمی‌گیرد و بسیاری از مردم سیل‌زده مجبور به اسکان موقت در منازل اقوام و خویشان خود شده‌اند.

در حال حاضر گاز شهر ماژین قطع است و بسیاری از مردم برای تردد و عبور و مرور مشکل دارند. این در حالی است که ترمیم و بازسازی پل‌های ارتباطی حداقل یک ماه زمان می‌برد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.