صفحه اصلی / اسلایدر / تسهیلات قطره چکانی نوسازی تولید
تسهیلات قطره چکانی نوسازی تولید

"کسب و کار" مطالبه تولیدکنندگان برای فریز دیون بانکی را بررسی می کند

تسهیلات قطره چکانی نوسازی تولید

با توجه به ضرورت حمايت‌ از بنگاه‌هاي خرد، کوچک و متوسط که بخش قابل توجهي از آن‌ها در حوزه اصناف توليدي فعاليت مي‌کنند، وزارت صنعت، معدن و تجارت بازسازی و نوسازی صنایع و صنوف تولیدی را از پروژه های ویژه اقتصاد مقاومتی این سازمان در سال 98 قرار داده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، متاسفانه بر اساس گزارش کمیسیون صنایع اتاق ایران، بررسی عملکرد وزارت صنعت، معدن و تجارت در خصوص حمایت از تولیدات داخلی، نشان ‌می‌دهد که این وزارت خانه به جز اعطای تسهیلات ۱۶ هزار میلیارد تومانی اقدام دیگری نداشته است. اما در این رابطه رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران گفته است که اگر دولت به جای اجرای طرح توانمندسازی به بخش خصوصی کمک کند تا از دیون بانکی آزاد شود، بیشتر نتیجه خواهد گرفت. در شرایطی که آمریکا به دنبال تکمیل شبکه تحریم هاست، به گونه ای که ما برای حداقل صنایع هم به خارج وابسته باشیم، طرح توانمندسازی تولید داخلی از سوی دولت ارایه شده است. درباره توانمندسازی تولید داخلی اما؛ نمایندگان بخش خصوصی با مسئولان دولتی اختلاف نظر دارند. سید عبدالوهاب سهل آبادی اظهار داشت: تولید و صنعت، پیش از این هم چنین شرایطی را داشته و فعالیت های خود را ادامه داده است. رییس اتاق بازرگانی اصفهان افزود: من چندان به طرح های دولت در زمینه توانمندسازی تولید اطمینان ندارم و در آن کارگشایی نمی بینم. وی از محرمانه بودن جزییات طرح جدید خبر داد و کفت: در این طرح، توسعه چندین بخش صنعت و تولید کشور را درنظر گرفته شده است که شامل؛ طرح نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی بار و مسافر، طرح توسعه صنایع دریایی، طرح توسعه تولید و تجارت صنایع نساجی، پوشاک و کفش، طرح توسعه و بازسازی صنوف تولیدی، فعال سازی معادن کوچک، تکمیل زنجیره فلزات اساس از جمله بخش هایی هستند که در این طرح مورد توجه مسئولان قرار دارند. به اعتقاد سهل آبادی، امروز یکی از مهم ترین مشکلاتی که صنایع بخش خصوصی با آن دست به گریبان هستند دیون معوقه است.

وی با تاکید بر این مطلب که «تولیدکنندگان بدهی هایی به بانک ها دارند که توان بازپرداخت آن را ندارند» گفت: بخش خصوصی هنوز در گذشته خود مانده است. اگر دولت به جای اجرای این طرح به صنایع بخش خصوصی کمک کند تا از این دیون آزاد شوند، بیشتر نتیجه خواهد داشت. رییس خانه صنعت، معدن و تجارت ایران بیان داشت: سرعت بهره های بانکی دیون صنایع بخش خصوصی را تا مدتی متوقف کند.ما ٩۴٠ هزار میلیارد تومان مواد اولیه نیاز داریم که حدود ٧٠ درصد ارزش تولید می باشد که سرمایه در گردش مورد نیاز این بخش است. به گفته سهل آبادی، بسیاری از صاحبان صنایع به شرط فریز دیون معوق، آمادگی تحمل شرایط فعلی و همراهی دولت در مسیرهای سخت اقتصادی را دارند. وی در ادامه گفت: پیشنهاد فریز کردن دیون بانکی بخش خصوصی نزدیک به دو سال است که به مسئولان ارایه شده است. در شرایطی که «بانک ها سود ۴٠ درصدی از صنعتگران دریافت می کنند» و «قیمت ارز بسیار بالا رفته است و صادرات توجیه پذیر شده است». سهل آبادی معتقد است با وجود چنین شرایطی صادرات محصولات تولیدکنندگان با موانع و مشکلات جدی همراه است. از نظر وی قوانین زائد از دیگر دشواری های پیش پای تولیدکنندگان ایرانی است که آنان را مدت های طولاتی در صف انتظار وزارت صنعت و بانک ها قرار می دهد تا شاید برای رفع موانع و مشکلاتشان، راه حل هایی را چاره اندیشی کنند.

پروژه های مشابه تا به امروز اجرایی نشده است

ابراهیم علی دوستی، کارشناس اقتصادی

مشکلات صنایع و اصناف البته بخصوص اصناف در سالهای اخیر بسیار زیاد بوده به طوری که توان تولید و رقابت را حتی در بازارهای داخلی از آنها گرفته است. بنگاههای کوچک و متوسط به دلیل اینکه حمایت های لازم را از نهادهای مربوطه دریافت نمی کنند و با شرایط و بروکراسی اجازه این کار را به آنها نمی دهد از تولید و توسعه باز مانده اند و اگر نوسازی و بازسازی آنها در دستور کار قرار نگیرد به طور کامل از چرخه خارج خواهند شد. ابلاغیه ها و بخشنامه هایی که در این راستا صادر و تصویب می شود هم کارساز نبوده و صرف ابلاغ دردی را دوا نمی کند. صرف نوسازی ماشین آلات موثر نخواهد بود. به عبارتی نوسازی فقط ماشین‌آلات نیست مشکلات صنایع و صنوف تنها در ماشین‌آلات و منابع مالی خلاصه نمی‌شود و منابع انسانی یکی از مهم‌ترین محورهای صنعتی مغفول مانده است. هم اکنون صنایع از نبود مدیریت به‌روز رنج می‌برند، بنابراین تفکر حاکم بر صنایع به نوسازی نیاز دارد. این در حالی است که مشابه این ابلاغیه در سال ۹۶ نیز به تصویب رسید اما تا به امروز هنوز بندهای آن اجرایی نشده است. امیدواریم در ابلاغیه جدید بتوان شاهد نوسازی و ارایه تسهیلات به صنایع و صنوف تولیدی باشیم. اختصاص تسهیلات به صورت قطره چکانی نیز راهگشای این مشکلات نخواهد بود چراکه دیون این واحدها به بانک ها اجازه استفاده تسهیلات را در راستای توسعه تولید نخواهد داد.

به طور کلی اولویت اصلی پرداخت تسهیلات موضوع این دستور‌العمل باید آن دسته از بنگاه‌های صنفی تولیدی باشند که توان شبکه‌سازی و خوشه‌سازی داشته و از لحاظ ظرفیت تولید، دانش فنی و داشتن بازار مشکلی که مانع راه‌اندازی یا افزایش تولید باشد، نداشته و با دریافت این تسهیلات قادر به نوسازی و بازسازی باشند. بنابراین شناسایی این صنوف و صنایع باید در اولویت قرار بگیرد تا طرح مذکور به درستی اجرا شود و اهداف در نظر گرفته شده تحقق پیدا کند. به هر ترتیب دولت مردم را موظف به حمایت از کالاهای ایرانی دانسته و در بخشنامه‌ای نیز به نهادها سازمان‌ها اعلام کرده خرید هرگونه کالای خارجی که دارای مشابه داخلی است، ممنوع است. بنابراین باید مسیر اجرای آن را نیز مهیا سازد. موضوعی که متاسفانه نادیده گرفته شده و شواهد نشان می دهد استنباط سازمان صنعت، معدن و تجارت از حمایت به حمایت های مالی ختم ‌می‌شود و واقعیت تلخ تر اینکه همین مورد هم اجرایی نشده و با توجه به اتفاق نظری که وجود دارد در آینده نیز اجرایی نخواهد شد چراکه هم اکنون و از مدت ها قبل برای بسیاری از کسانی که در صف دریافت تسهیلات قرار دارند قدمی برداشته نشده است.

تسهیلات با نرخ پایین تری در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد

رامین نور قلی‌پور، عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس

اگر خواستار رقابتی شدن صنایع و صنوف فعال در کشور داریم باید به فکر نوسازی و بازسازی این واحدها باشیم. اقداماتی که تا به امروز در راستای تحقق این حرکت انجام شده کافی نبوده و نمی توان به آن بسنده کرد. رقابتی شدن صنایع و صنوف رمز خودکفایی و عامل تحقق این امر مهم بوده که در کشور نادیده گرفته شده است. یکی از راهکارهای نوسازی و بازسازی صنوف و صنایع ارایه تسهیلات و به دنبال آن کاهش سود تسهیلات پرداختی خواهد بود. در گذشته این تسهیلات با سود ۱۸ درصد پرداخت می‌شد و دولت تنها ۵ درصد این سود را تحت عنوان یارانه به صنایع پرداخت می‌کرد در حالی که باید تسهیلات با نرخ پایین تری در اختیار تولیدکنندگان قرار بگیرد تا بتوانند برای نوسازی تجهیزات خود به کار گیرند.

در این بین موضوع انتقال تکنولوژی نیز مطرح است. باید برای تحقق این امر از تجربیات کشورهای همسایه و پیشرو در این اقدام استفاده کنیم. همکاری در این بخش موجب تقویت تولید خواهد شد چراکه نوسازی و سرمایه‌گذاری در این حوزه چالش‌های بسیاری دارد و باید برای تحقق این امر مهم از ظرفیت کشورهای همسایه استفاده کرد. تکنولوژی هایی که به کشور وارد خواهد شد موجب افزایش قدرت رقابت در بخش تولید در بازارهای داخلی و خارجی می شود. مشکل مهم دیگری که در رابطه با نوسازی و بازسازی صنوف و صنایع وجود دارد گران بودن تولید داخلی و فرسوده بودن تجهیزات کارخانه‌ها است. این مهم به بازنگری نیاز دارد چراکه با نوسازی در این حوزه می‌توان قیمت تمام شده نهایی تولید کالا را کاهش داد.

 

همچنین مطالعه کنید:

حذف کامل کروکی‌های کاغذی تا پایان خرداد ماه

به گزارش کسب و کار نیوز، مجید مشعلچی قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.