صفحه اصلی / ورزشی / کشتی و رزمی / ظهور جوان‌ها و افول ستاره‌های تکواندو در سال ۹۷
ظهور جوان‌ها و افول ستاره‌های تکواندو در سال ۹۷

ظهور جوان‌ها و افول ستاره‌های تکواندو در سال ۹۷

تیم ملی تکواندوی ایران پس از نتایج نسبتا خوب در بازی‌های آسیایی، آزمون دشواری را در رقابت های جهانی منچستر پیش رو دارد.

میرهاشم حسینی- تکواندو

به گزارش کسب و کار نیوز، پس از ناکامی تمام عیار تکواندوی ایران در رقابت‌های المپیک ۲۰۱۶، بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ فرصت خوبی بود تا تکواندو بار دیگر نتایج خوبی را نسبت به نتایج ضعیف سال‌های اخیر بدست بیاورد تا باز هم امیدها برای مدال‌آوری این رشته در المپیک ۲۰۲۰ و بازگشت به دوران خوب گذشته تا حد زیادی زنده شود. ایران در دوره قبلی رقابت‌های جهانی در بخش مردان به دو مدال نقره و یک برنز رسید و در بخش زنان نیز کیمیا علیزاده با کسب مدال نقره به خوش‌رنگ‌ترین مدال تاریخ تکواندوی بانوان ایران در رقابت‌های جهانی رسید.

تکواندوی ایران سالی مهم و سرنوشت ساز را پیش رو دارد، ابتدا باید در رقابت‌های جهانی منچستر حاضر شود و سپس برای بازگشت به دوران اوج گذشته و مدال آوری در المپیک ۲۰۲۰ برنامه‌ریزی کند. فریبرز عسکری سرمربی تیم ملی ۲۷ اسفندماه ترکیب نهایی نفرات خود را در رقابت‌های جهانی منچستر اعلام کرد و نگاهی به ترکیب تیم ملی و انگیزه بالای نفرات نویدبخش کسب نتایج خوب در رقابت‌های جهانی منچستر است.

در این میان نتایج ضعیف تکواندوی زنان ایران در رقابت‌های جهانی و بازی‌های آسیایی نگرانی‌ها را برای کسب نتایج گذشته همچون تنها مدال بانوان در المپیک که توسط کیمیا علیزاده کسب شد را کمرنگ کرده و لازم است مسئولان فدراسیون تدبیر جدی برای بانوان داشته باشند.

یکی از نکات ضعیف در مدیریت سید محمد پولادگر در فدراسیون تکواندو رابطه ضعیف این فدراسیون با اهالی رسانه است، بگونه‌ای که رئیس فدراسیون در اکثریت مواقع پاسخگوی رسانه‌ها نیست و حتی درخواست خبرنگاران برای مصاحبه با آقای رئیس نیز معمولاً راه به جایی نمی‌برد. امید است در سال جدید شاهد تجدید نظر در این زمینه باشیم و مسئولان فدراسیون خود را مکلف به پاسخگویی به رسانه‌ها به عنوان نمایندگان مردم بدانند.

در ادامه نگاهی گذرا بر مهمترین اتفاقات تکواندوی ایران در سال ۹۷ داشته‌ایم که مهمترین آن‌ها کسب عنوان قهرمانی جهان پس از ۸ سال بود.

۲۴ فروردین: تیم ملی نوجوانان تکواندو پس از ۸ سال قهرمان جهان شد

در پایان دوازدهمین دوره مسابقات تکواندو قهرمانی نوجوانان جهان ۲۰۱۸، تیم ملی نوجوانان ایران با ۷ طلا و ۲ برنز بعد از هشت سال قهرمان جهان شدند. تیم پسران ایران در پایان این رقابت‌ها، با کسب ۷ مدال طلا (حسین لطفی، امیر ولی‌پور، امیرسینا بختیاری، حامد اصغری، محمدمهدی عمادی، علی اشکوریان و محمدعلی خسروی)، دو برنز (عرفان مرادی و نیما مهرعلی) و ۱۱۰ امتیاز موفق شدند عنوان قهرمانی جهان را بعد از هشت سال به نام خود ثبت نمایند.

*سقوط آزاد دختران!

بر خلاف درخشش تیم پسران ایران اما تیم ملی دختران نوجوان ایران و مدافع عنوان قهرمانی جهان در سال ۲۰۱۶ با نمایشی بسیار ضعیف تنها به یک مدال برنز توسط فاطمه کلیوند در وزن ۴۲- کیلوگرم رسید.

مریم حاج‌علیزاده در وزن ۴۴-، مهلا مومن‌زاده در وزن ۴۶-، غزل سلطانی در وزن ۴۹-، کوثر اساسه در وزن ۵۲-، مبینا شاکری در وزن ۵۵-، مهسا کیادلیری در وزن ۵۹-، یلدا ولی‌نژاد در وزن ۶۳-، آناهیتا توکلی در وزن ۶۸- و کیمیا همتی در وزن ۶۸+ کیلوگرم، ۹ نماینده دیگر ایران بودند که با نمایشی ضعیف حذف شدند. فاطمه صفرپور هدایت این تیم را همانند دوره قبل بر عهده داشت.

۷ خرداد: نایب قهرمانی تکواندوی ایران در آسیا

در پایان بیست و سومین دوره مسابقات قهرمانی آسیا، تیم‌ملی تکواندوی مردان ایران با یک طلای امیر محمد بخشی، یک نقره فرزان عاشورزاده و سه برنز آرمین هادی پور، مهدی خدابخشی و سعید رجبی پس از کره جنوبی نایب قهرمان آسیا شد.

در بخش زنان، ناهید کیانی، طیبه پارسا، کیمیا علیزاده، ملیکا میرحسینی، هانیه اخلاقی و زهرا پوراسماعیل ترکیب ایران را در بیست و سومین دوره مسابقات قهرمانی آسیا تشکیل داده بودند که کیانی به مدال نقره رسید و علیزاده و پوراسماعیل بر سکوی سومی ایستادند.

۲۱ مرداد: ناکامی تکواندوکاران ایران از کسب مدال طلای گرندپری مسکو

دومین مرحله مسابقات گرندپری تکواندو ۲۰۱۸ از روز جمعه ۱۹ مرداد ماه ۱۳۹۷ به میزبانی شهر “مسکو” در کشور روسیه برگزار شد که تیم ملی ایران با شش هوگوپوش در این مسابقات حضور داشت اما تنها به یک مدال نقره و یک مدال برنز دست پیدا کرد.

۱ شهریور: ۲ طلا، یک نقره و یک برنز تکواندو مردان ایران در بازی‌های آسیایی / نمایش ضعیف بانوان

تیم ملی تکواندو ایران با ۲ مدال طلای سعید رجبی و میرهاشم حسینی، یک نقره امیر محمد بخشی و یک برنز فرزان عاشورزاده به کار خود در بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ اندونزی پایان داد.

ایران با کسب این ۴ مدال به طور مشترک با کره‌جنوبی به مقام قهرمانی دست رسید تا برای سومین دوره پیاپی قهرمانی در بازی‌های آسیایی را تجربه کند. اما عملکرد تکواندو ایران در بخش زنان رضایتبخش نبود و تنها ناهید کیانی موفق به کسب مدال برنز شد.

۲۰ مهر: ۳ طلا و یک نقره تکواندو ایران در المپیک جوانان

تیم‌های ملی تکواندوی پسران و دختران ایران هر کدام با ۳ نماینده عازم بازی‌های المپیک جوانان در آرژانتین شدند. در پایان این رقابت‌ها علی اشکوریان و محمدعلی خسروی برای تیم پسران به مدال طلا رسیدند و یلدا والی نژاد و کیمیا همتی نیز در بخش دختران به ترتیب صاحب مدال طلا و نقره شدند. حامد اصغری و مهلا مومن‌زاده نیز حذف شدند.

۲ آذر: برنز مردانی در گرندپری امارات

در پایان رقابت‌های گرندپری تکواندو ۲۰۱۸ امارات، تیم ملی ایران تنها موفق به کسب یک مدال برنز توسط مردانی شد.

۴ آذر: قهرمانی ایران در تکواندوی تیمی قهرمانی جهان

تیم تکواندوی ایران با پیروزی مقابل روسیه، به عنوان قهرمانی مسابقات تیمی قهرمانی جهان ۲۰۱۸ امارات دست یافت.

۱۸ آذر: کیمیا علیزاده رقابت‌های قهرمانی جهان را از دست داد

بانوی مدال آور تکواندوی ایران در المپیک ریو، به دلیل مصدومیت رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۱۹ را نیز از دست داد.

۲۷ اسفند: اعلام ترکیب تیم ملی در رقابت‌های جهانی منچستر

پس از برگزاری رقابت‌های جام باشگاه‌های آسیا، جام ریاست فدراسیون جهانی و جام فجر، کادرفنی تیم ملی با آنالیز عملکرد تکواندوکاران، ترکیب تیم‌ملی تکواندوی مردان ایران در مسابقات جهانی منچستر را که از ۲۴ تا ۲۹ اردیبهشت ماه برگزار می‌شود، اعلام کرد. انتخاب نفرات اعزامی نشان می‌دهد که سال ۹۷ سال ظهور چهره‌های جوان و افول ستاره‌ها بوده است.

ترکیب تیم ملی در این رقابت‌ها به شرح زیر اعلام شد:

وزن ۵۴- کیلوگرم: آرمین هادی‌پور

وزن ۵۸- کیلوگرم: محمدحسن پلنگ‌افکن

وزن ۶۳- کیلوگرم: سروش احمدی

وزن ۶۸- کیلوگرم: میرهاشم حسینی

وزن ۷۴- کیلوگرم: امیرمحمد بخشی

وزن ۸۰- کیلوگرم: مهران برخورداری

وزن ۸۷- کیلوگرم: عرفان ناظمی

وزن ۸۷+ کیلوگرم: سجاد مردانی

*شکست سونامی در انتخابی تیم ملی

فرزان عاشورزاده در جریان انتخابی تیم ملی برابر محمد حسن پلنگ‌افکن دو مرتبه شکست خورد و از رسیدن به تیم ملی بازماند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سعید حسنی‌پور

المپیک گل سرسبد کاراته ایران است

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, سعید حسنی‌پور درباره آخرین وضعیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.