صفحه اصلی / اجتماعی / محیط زیست / خاورمیانه تحت تأثیر بارش‌های اخیر / دریافت ۴۷ میلی‌متر بارش در کشور طی دو هفته
خاورمیانه تحت تأثیر بارش‌های اخیر / دریافت ۴۷ میلی‌متر بارش در کشور طی دو هفته

در گفت‌وگو با ایسنا تشریح شد

خاورمیانه تحت تأثیر بارش‌های اخیر / دریافت ۴۷ میلی‌متر بارش در کشور طی دو هفته

مدیرکل پیش بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی، بارش‌های اخیر کشور را کم سابقه خواند و گفت: سامانه بارشی اخیر علاوه بر ایران، در کشورهای سوریه، لبنان، فلسطین و عراق منجر به بارش‌های سنگین و خرابی‌های ناشی از آن شد.

سیل در استان‌های کشور ادامه دارد

احد وظیفه در گفت و گو با ایسنا، با بیان اینکه از ۲۸ اسفند ۹۷ تا ۱۲ فروردین ۹۸، متوسط بارش کشور ۴۷ میلی متر بوده است، گفت: باید توجه داشته باشیم که میانگین بارش یک ساله کشور ۲۳۰ میلی متر است و می‌توان ادعا کرد بارشی که در بازه زمانی ۲۸ اسفند ماه تا ۱۲ فروردین دریافت شده، حداقل یک چهارم یا یک پنجم بارش یک ساله است که عدد قابل توجهی می‌شود.

وی افزود: این میزان بارش کم سابقه و شاید بی‌سابقه بوده است. البته مقادیر دقیق بارش در روزهای آینده استخراج و اعلام می‌شود.

سوریه، لبنان، فلسطین و عراق تحت تأثیر بارش‌های سنگین

مدیر کل پیش بینی و هشدارسریع سازمان هواشناسی ضمن اشاره به گستردگی موج‌های بارشی اخیر در تعدادی از کشورهای خاورمیانه، با تأکید بر اینکه سامانه بارشی فعال در ایران که باعث وقوع سیل و خرابی شد در سایر کشورها هم ویرانی‌هایی به بار آورد، گفت: در سوریه در اثر بارش‌ها، چادر چندین هزار نفر از پناهندگان زیر آب رفت. در فلسطین خانه‌ها را آب گرفت. در لبنان و شمال عراق نیز این بارش‌ها مشکلاتی را رقم زد.

بارش‌های اخیر یک سامانه قدرتمند برای خاورمیانه بود

این هواشناس با بیان اینکه سامانه بارشی فعال در کشور طی روزهای اخیر سامانه قدرتمندی برای خاورمیانه بود، تصریح کرد: خاورمیانه جزو مناطق خشک و بیابانی دنیا به حساب می‌آید، به طوری که به غیر از چند کشور حاشیه مدیترانه مثل لبنان، بخش‌های غربی سوریه، شمال عراق و ترکیه و مناطق کردستان بقیه مناطق مثل عربستان، کویت، اردن، شرق عراق، شرق سوریه و … در زمره مناطق بیابانی هستند که در روزهای گذشته تعدادی از اینها تحت تأثیر سامانه بارشی گسترده در خاورمیانه، بارش‌های سنگینی را تجربه کردند.

نحوه شکل گیری موج‌های بارشی اخیر در ایران

وظیفه در ادامه با اشاره به نحوه شکل گیری سامانه‌های بارشی گسترده که اخیراً کشور تجربه کرد، گفت: چنین سامانه‌های بارشی زمانی شکل می‌گیرند که یک ساز و کار مشخص در جو تشکیل شود. این ساز و کار به این شکل است که امواج قوی تراز میانی جو وارد شرق مدیترانه شده و در آنجا تقویت می‌شود. بعد خود را به سمت دریای سرخ و شمال عربستان می‌رساند و سپس وارد ایران می‌شود. این امواج می‌تواند رطوبت بالایی را به سمت ایران انتقال دهد و در نتیجه این رطوبت بالا جبهه وسیعی از بارندگی‌ها ایجاد می‌شود که بارش جبهه‌ای و سیستماتیک را به دنبال دارد. این سیستم برای خود دارای یک ساختار دینامیکی قوی است و بارش‌های فراگیر را برای کشور ایجاد می‌کند.

وی افزود: قبلاً هم تجربه چنین سامانه‌هایی را داشتیم. برای مثال در سال ۹۴، در شهر ایلام طی دو ساعت، ۱۶۰ میلی متر بارش دریافت شد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

هواشناسی ایران ۱۴۰۱/۱۰/۰۴؛ تداوم فعالیت سامانه بارشی در کشور/ هشدار سرما و یخبندان در ۱۵ استان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از تسنیم، بر اساس تحلیل نقشه‌های همدیدی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.