چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / استان ها / سیستان و بلوچستان / دریاچه‌ای منحصربفرد که با فرو ریختن کوه ایجاد شده
دریاچه‌ای منحصربفرد که با فرو ریختن کوه ایجاد شده

دریاچه‌ای منحصربفرد که با فرو ریختن کوه ایجاد شده

در دامنه های جنوبی تفتان و در ارتفاع ۲۶۸۵ متری از سطح دریا تصویر بی نظیری در قاب چشمانمان جای گرفته است، دریاچه‌ای زیبا که در اثر فرو ریختن کوه و مسدود شدن دهانه خروجی آب به صورت کاملا طبیعی به وجود آمده و زیبایی خاصی را به نمایش گذاشته است.

تفتان

به گزارش کسب و کار نیوز، تفتان نام رشته کوهی در چهل و دو کیلومتری شمال شهر خاش و در نزدیکی روستای تمندان است. این رشته کوه در ارتفاع ۳۹۴۱ متری ازسطح آب های خلیج فارس و ۲۰۰۰ متری از دشت های اطراف قرار دارد.

تفت لغتی است به معنی گرم و سوزان و تفتان نامی است که به دلیل خروج آتشفشانی مرکب از بخار آب و گاز ِگوگرد از دهانه آن، بر آن نهاده شده است. آب دریاچه تفتان از زیر سنگلاخ ها و از چشمه ی شیرین  ابک زیر تامین می شود.

آب این چشمه در گرم ترین روزهای سال نیز سرمای خود را حفظ می کند، کافیست چند ثانیه‌ای دستتان را در آب فرو ببرید تا سرمای آن به مغز استخوان هایتان نفوذ کند، یا کمی از آن بنوشید تا دندان هایتان یخ بزند.

میزان آب آن در تمام فصول متغیر است و در فصل بارندگی به حداکثر میزان خود می رسد.

این دریاچه جلوه ای دیگر از سخاوت بی بدیل طبیعت را به نمایش می گذارد. نقش اساسی آن را در محیط زیست و حیات وحش منطقه نمی‌توان نادیده گرفت. دریاچه ای که سالها حیات را در این منطقه جاری کرده و سخاوتش را به رخ همه کشیده است.

اگر به کوهنوردی علاقه دارید، رشته کوه تفتان تجربه ی جدیدی از کوهنوردی را پیش روی شما می گذارد. تماشای عشایر اطراف دریاچه که جلوه ای از سادگی را به نمایش می گذارند لحظات خوبی را برای شما خواهد ساخت.

درختان انبوه و تنومند بنه، زیتون وحشی، بادام کوهی، انواع درمنه سیاه و سفید و دیگر گیاهان دارویی کمیاب دریاچه را با حضورشان مزین کرده‌اند و جلوه  خاصی به این دریاچه داده اند. این دریاچه ی زیبا هر ساله مکان امنی برای پرندگان مهاجری همچون کاکایی، آبچلیک و غازهای وحشی است.

برای دیدن این دریاچه راهی استان سیستان و بلوچستان شوید. در جاده ی اصلی خاش و زاهدان راه تفتان را در پیش بگیرید. با گذر از روستای باستانی تمندان، به کمک تابلوها دریاچه را پیدا خواهید کرد. فقط قسمتی از مسیر برای رسیدن به دریاچه خاکی اما مناسب است و امکان عبور و مرور با هر خودرویی وجود دارد.

 احداث سه جاده در حریم دریاچه که یکی به سمت تمندان، دیگری به سمت انجرک و میرجاوه و آخرین آنها به سمت نرون می‌رود هم تاثیر زیادی در کم شدن آب چنین دریاچه ی زیبایی دارند. برداشت بی‌رویه آب آفت دیگری است که به جان این دریاچه افتاده و لحظه لحظه از عمرش را کم می‌کند.

شاید حتی یک روز دیگر هم دیر باشد برای تصمیم گرفتن و به کمک دریاچه شتافتن، چراکه نجات دریاچه فقط به خود دریاچه مربوط نمی شود، بلکه گونه های گیاهی و جانوری که برخی از آنها رو به انقراض هستند نیز چشم به راه کمک هستند .

در سفر به این منطقه از دیگر جاذبه های شهرستان خاش که شامل آتشفشان تفتان، کوه بیرک واقع در ایرندگان، روستای کوشه، مسجد جامع، درخت توت در روستای گلنگور در حومه نوک آباد، تخت رستم، سرو کهنسال سنگان، قلعه ایرندگان، قلعه حیدرآباد، قلعه روستای ناصری، قلعه کمال‌ آباد، رودخانه ایرندگان، رودخانه کارواندر، رودخانه مرنتاک، غار گواتامک ایرندگان، غار صداکی ایرندگان، تنگهٔ سک ایرندگان، قبرستان هفتاد سال، سرو کهنسال دهپابید، بازارچه سرپوشیده، مناره مسجد جامع و روستای تاریخی کولکو است غافل نشوید.
انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, داوود شاقوزایی با بیان اینکه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.