صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / دانش بنیان ها سد مقاوم در برابر تکانه های داخلی و خارجی
دانش بنیان ها سد مقاوم در برابر تکانه های داخلی و خارجی

عقب‌ماندگی از اقتصاد دانش بنیان، عقب‌ماندگی از دنیا را رقم خواهد زد

دانش بنیان ها سد مقاوم در برابر تکانه های داخلی و خارجی

اقتصاد کشورهای توسعه‌یافته سال‌هاست که بر پایه اقتصاد دانش‌بنیان و نوآورانه حرکت می‌کند و به عبارتی لازمه رشد اقتصادی اتکا بر دانش‌بنیان‌ها و استارت‌آپ‌هاست.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، عقب‌ماندگی از این بخش، عقب‌ماندگی از دنیا را رقم خواهد زد و این موضوعی نیست که به آن علاقه‌مند باشیم. کارآفرینی نیز از جمله موضوعاتی است که به رشد اقتصادی کمک زیادی می‌کند. به‌طور کلی توجه به اشتغالزایی باید بیشتر باشد.

در همین رابطه یکی از اعضای هیات علمی دانشگاه ارومیه معتقد است که تعدد دانشگاه ها موجب پایین آمدن سطح علمی فارغ التحیصلان دانشگاهی شده و همه دانشگاهیان قابلیت استفاده از دانش خود برای کسب درآمد از طریق شرکت های دانش بنیان را ندارند.  وی اظهار داشت: دولت سیاست های حمایتی از شرکت های دانش بنیان و پارک های علم و فن آوری را اعمال می کند اما عده محدودی از فارغ التحصیلان قابلیت لازم را دارند و برخی از افراد توانمند نیز برای ورود به این عرصه تمایل نشان نمی دهند.

غلامرضا گرایی نژاد بیان کرد: بسیاری از اساتید دانشگاهی نیز از بیان و به کارگیری دانش خود برای حل مشکلات جامعه واهمه دارند و به همین دلیل اندوخته های علمی آنان کمتر به درد مردم می خورد. به گفته وی حمایت های دولتی از شرکت های دانش بنیان قابل تقدیر بوده اما نقش اساتید، فارغ التحصیلان دانشگاه و پژوهشگران در توسعه شرکت های دانش بنیان و مقاوم سازی اقتصاد در برابر تکانه های داخلی و خارجی غیرقابل انکار است. مدیر امور آموزش عالی، تحقیقات و فناوری سازمان برنامه و بودجه با اشاره به نقش شرکت های دانش بنیان در ایجاد اشتغال پایدار، گفت: با هدف حمایت های روزافزون از فعالان این بخش، بودجه پارک های علم و فن آوری کشور در سال آینده ۲ برابر می شود.

حرکت گسترده دانشگاهیان به سمت کسب درآمدهای دانش بنیان

مجید شیخی، کارشناس اقتصادی

امیدواریم در سال جاری و با تمرکز بیشتر بر مولفه های مرتبط با تحقق اقتصاد دانش بنیان بتوتنیم تکانی به این حوزه بدهیم و عقب ماندگی ها را در این بخش جبران کنیم.

اصلی‌ترین الزام و مولفه در اقتصاد دانش بنیان به فراهم ساختن زیرساخت‌ها برای تبدیل ایده‌ها به محصول مربوط می‌شود، موضوعی که با مطالعه تاریخ علم و صنعت کشور‌های پیشرفته، همچون ژاپن، کره جنوبی و آلمان به روشنی می‌توان به عمق و فراز و فرودِ حرکتی این روند آگاهی پیدا کرد. جمعیت جوان کشور، تکثر قشر فارغ التحصیلان دانشگاهی، وجود مراکز دانشگاهی متعدد، همگی از مولفه‌هایی است که با اتخاذ تدابیر موثر و عزم جدی در سطح دانشگاهی و حمایت و پشتیبانی هر چه بیشتر دستگاه‌ها و نهاد‌های ذی ربط به چنین امر مهمی یعنی اقتصاد دانش بنیان دست یافت. به عبارت دقیق تر یکی از ارکان مهم تحقق سیاست‎های اقتصاد مقاومتی، حرکت گسترده دانشگاهیان به سمت کسب درآمدهای دانش بنیان است تا مقاومت اقتصاد در برابر تکانه های داخلی و خارجی افزایش یابد و پویایی به سراغ این شاخص تاثیرگذار بر معیشت مردم بیاید.

 

همچنین مطالعه کنید:

وصول ١١٠ هزار میلیارد تومان از ابربدهکاران مالیاتی

به گزارش کسب و کار نیوز ، احسان خاندوزی وزیر اقتصاد در جمع خبرنگاران گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.