صفحه اصلی / ورزشی / کشتی و رزمی / توکیو؛ اولین و آخرین فرصت طلایی کاراته ایران در المپیک

کاراته ایران در سالی که گذشت

توکیو؛ اولین و آخرین فرصت طلایی کاراته ایران در المپیک

المپیک توکیو فرصتی است برای افتخارآفرینی کاراته ایران تا در شرایطی که رشته‌هایی مانند کشتی و وزنه برداری کار سختی برای تکرار مدال‌آوری‌های خود در المپیک دارند،امیدها برای کسب افتخار توسط نمایندگان کاراته ایران در توکیو افزایش یابد.

ذبیح الله پورشیب کاراته

به گزارش کسب و کار نیوز، با ورود کاراته به المپیک ۲۰۲۰ نگاه‌ها هر چه بیشتر به سمت این رشته ورزشی معطوف شد و با توجه به پتانسیل بالای کاراته در ایران انتظارات برای مدال‌آوری این رشته در المپیک بالا رفت.

کاراته ایران برای کسب سهمیه حضور در المپیک در چند رویداد بین‌المللی سال ۹۷ حاضر شد و عملکرد قابل قبولی را از خود بر جای گذاشت. برای تداوم امتیازآوری در لیگ‌های جهانی جهت کسب سهمیه المپیک، کاراته ایران سالی سخت و پر فراز و نشیب را در سال آینده پیش رو دارد و حمایت بیش‌از پیش مسئولان از کاراته برای اعزام به رویدادهای بین‌المللی لازمه موفقیت نمایندگان ایران در راه کسب سهمیه المپیک است.

با برگزاری انتخابات ریاست فدراسیون کاراته در واپسین روزهای سال ۹۷، طباطبایی به عنوان رئیس این فدراسیون انتخاب شد تا کاراته با نظم و انسجام بیشتری و بدور از حاشیه برای کسب موفقیت در المپیک به سمت جلو حرکت کند.

در تمامی ادوار المپیک ورزش ایران متکی به رشته‌های مدال‌آور و در رأس آن‌ها کشتی، وزنه‌برداری و تکواندو بوده اما کاراته ایران با داشتن کارنامه‌ای درخشان به عنوان یکی از قدرت‌های برتر جهان این بار این فرصت بی‌نظیری در اختیار دارد تا در روزهایی که ورزش ایران حال و روز چندان خوبی ندارد، نام کاراته به عنوان یکی از موفق‌ترین رشته‌های ورزشی ایران در المپیک توکیو در تاریخ ماندگار شود.

با تصمیم کمیته اجرایی المپیک، کاراته از المپیک ۲۰۲۴ کنار گذاشته شد تا این اتفاق به تلخ‌ترین خبر برای کاراته جهان در سال ۹۷ تبدیل شود اما با ایجاد یک کمپین بین المللی، فدراسیون جهانی بصورت جدی بدنبال تجدید نظر در این تصمیم است.

فارغ از اینکه کاراته باز هم فرصت حضور در المپیک را بدست بیاورد یا خیر، توکیو می‌تواند به فرصتی بی‌نظیر برای افتخارآفرینی کاراته برای ورزش ایران تبدیل شود.

در ادامه به برخی از مهمترین اتفاقات کاراته ایران در سال ۹۷ اشاره شده است.

۲۱ اردیبهشت: قهرمانی کومیته نوجوانان ایران در آسیا

هفدهمین دوره مسابقات کاراته قهرمانی نوجوانان آسیا در حالی به پایان رسید که تیم پسران ایران توانست در بخش کومیته این رقابت‌ها با کسب ۲ طلا، ۱ نقره و ۲ برنز به مقام قهرمانی برسد. تیم دختران هم با کسب یک طلا با ۳ پله صعود نسبت به دوره قبل نایب قهرمان شدند.

۲۲ اردیبهشت: دختران کاراته‌کا بر بام آسیا

دختران کاراته کای تیم جوانان ایران با کسب دو مدال طلا، یک نقره و یک برنز عنوان قهرمانی آسیا را کسب کردند. ایران در بخش پسران نیز صاحب ۲ مدال نقره و ۲ مدال برنز شد.

۲۴ تیر: تیم کومیته مردان قهرمان کاراته آسیا شد

در پایان مسابقات بخش کومیته تیمی مسابقات کاراته قهرمانی آسیا ۲۰۱۸ اردن، تیم مردان ایران به مدال طلا دست یافت اما تیم بانوان ایران حذف شد.

۵ شهریور: ۲ مدال طلای عسگری و گنج‌زاده در بازی‌های آسیایی

تیم ملی کاراته مردان ایران با دو مدال طلا توسط بهمن عسگری در ۷۵- و سجاد گنج‌زاده در ۸۴+ کیلوگرم، یک نقره امیر مهدی‌زاده در ۶۰- و ذبیح‌الله پورشیب در وزن ۸۴- کیلوگرم به کار خود در بازی‌های آسیایی جاکارتا پایان داد.

*ناکامی بانوان در کسب مدال طلا

در بخش بانوان نیز رزیتا علیپور در ۵۵- و طراوت خاکسار در وزن ۶۱- کیلوگرم به مدال نقره رسیدند و پگاه زنگنه در ۶۸- و حمیده عباسعلی در وزن ۸۴+ کیلوگرم به مدالی بهتر از برنز نرسیدند.

۲۷ مهر: یک طلا و ۳ برنز کاراته در المپیک جوانان

نوید محمدی کاراته‌کا وزن ۶۸+ کیلوگرم ایران با کسب مدال طلای المپیک جوانان ۲۰۱۸ آرژانتین تاریخ ساز شد. مبینا حیدری، فاطمه خنکدار و نگین آلتونی نیز به مدال برنز دست یافتند، فرجی نیز در بخش پسران از دور رقابت‌ها کنار رفت.

۲۰ آبان: نخستین نایب قهرمانی کاراته ایران در جهان

تیم ملی کاراته ایران با کسب ۲ مدال طلا، یک مدال نقره و ۴ مدال برنز عنوان نایب قهرمانی رقابت‌های قهرمانی جهان ۲۰۱۸ اسپانیا را کسب کرد. در دور گذشته رقابت‌های قهرمانی جهان که به میزبانی شهر لینز در کشور اتریش برگزار شد، تیم ملی ایران با کسب ۳ مدال طلا و ۳ مدال برنز در جایگاه سوم جهان قرار گرفته بود.

بهمن عسگری در کومیته انفرادی و تیم کومیته تیمی مردان ایران موفق به کسب مدال طلا برای ایران شدند. سجاد گنج زاده نقره گرفت و سارا بهمنیار در کومیته انفرادی بانوان، ذبیح‌الله پورشیب در کومیته انفرادی مردان، هامون درفشی‌پور در کومیته انفرادی مردان و تیم کاتای تیمی مردان موفق به کسب مدال برنز شدند.

۱۹ آذر: نایب قهرمانی ایران در کاراته وان چین

کاراته‌کاهای ایران با کسب ۲ مدال طلا و ۱ برنز عنوان نایب قهرمانی کاراته‌وان سریA چین را به دست آوردند.

۲ اسفند: کاراته از المپیک کنار گذاشته شد

رشته رزمی کاراته از بازی‌های المپیک ۲۰۲۴ کنار گذاشته شد. کاراته برای نخستین بار در المپیک ۲۰۲۰ حضور دارد.

۲۳ اسفند: کاراته رئیسش را شناخت

به دنبال کناره‌گیری اجباری فرجی از ریاست فدراسیون کاراته بدلیل ابلاغ قانون منع ادامه فعالیت بازنشستگان، انتخابات ریاست فدراسیون کاراته برگزار شد و طباطبایی با رأی قاطع اعضای مجمع به عنوان رئیس فدراسیون برای ۴ سال آینده انتخاب شد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سعید حسنی‌پور

المپیک گل سرسبد کاراته ایران است

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, سعید حسنی‌پور درباره آخرین وضعیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.