صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / پژوهش در سواحل مکران/ تلاش برای اشتغالزایی در مناطق محروم سیستان و بلوچستان
پژوهش در سواحل مکران/ تلاش برای اشتغالزایی در مناطق محروم سیستان و بلوچستان

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی مطرح کرد

پژوهش در سواحل مکران/ تلاش برای اشتغالزایی در مناطق محروم سیستان و بلوچستان

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی از تشکیل دو کارگروه ویژه در این پژوهشگاه پیرامون بیانیه "گام دوم انقلاب" مقام معظم رهبری و "الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت" خبر داد و گفت: از جمله مهم‌ترین برنامه‌های سال جاری پژوهشگاه، طراحی و اجرای مدل بومی پایدارسازی اشتغال در مناطق محروم سیستان و بلوچستان با مشارکت خود روستاییان و حمایت فرمانداری چابهار و سازمان برنامه و بودجه کشور است.

پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی

حسینعلی قبادی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در سال جاری برنامه دوم توسعه راهبردی پژوهشگاه پی گرفته می‌شود، یادآور شد: در طول چند سال اخیر به دنبال اجرای برنامه اول توسعه، تجربیات ارزشمندی به دست آمد که بر اساس آن در چند سال اخیر بر پژوهش‌های مسئله‌محور ناظر بر چالش‌های اجتماعی و خدمت علمی در جهت نیازهای جامعه تأکید شده است و این رویکرد در برنامه‌ریزی آتی پژوهشگاه نیز محوریت خواهد داشت.

وی برنامه‌های آینده پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات اجتماعی را گسترش فعالیت‌های بین‌المللی به منظور بازشناساندن نقاط قوت فرهنگ و تمدن ایران اسلامی به جهانیان، با بهره‌گیری از دانش‌های علوم اسلامی، ارتقای کیفیت پژوهش‌ها و کمک به ارتقای سطح مرجعیت علمی و پژوهشی پژوهشگاه در سطح ملی و منطقه‌ای عنوان کرد و متذکر شد: اصلی‌ترین رویکرد برنامه دوم توسعه راهبردی پژوهشگاه، این است که جهت‌گیری پژوهش‌ها با توجه به کاربری آن‌ها و حل مسائل اجتماعی و مبنایی کشور در عرصه داخلی و خارجی تنظیم شود.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی خاطرنشان کرد: از جمله مسائل مهم اجتماعی، بیانیه مقام معظم رهبری ناظر بر دهه پنجم انقلاب اسلامی و نیز بحث الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت است. در این ارتباط دو کارگروه ویژه تشکیل داده‌ایم و از همه پژوهشگران می‌خواهیم در این زمینه‌ها فعال باشند.

قبادی از برگزاری نشست‌ها، همایش‌ها و تدوین مقالات در این رابطه خبر داد و اظهار کرد: در اسفند ماه دو نشست “تبیین و تشریح بیانیه گام دوم انقلاب” و “نقد الگوی پایه پیشرفت” را برگزار کردیم. ضمن آن که در بخش‌هایی از “طرح جامع اعتلای علوم اسلامی” هم به این موضوعات خواهیم پرداخت و امیدوارم بتوانیم در این ارتباط ویژه‌نامه‌ای هم منتشر کنیم.

وی سپس به تشریح برنامه دوم توسعه راهبردی این پژوهشگاه پرداخت و توضیح داد: یکی از مهم‌ترین محورهای برنامه دوم توسعه این است که پژوهش‌های میدانی و اجتماعی از جمله در حوزه سواحل مکران و مناطق محروم سیستان و بلوچستان را ادامه دهیم.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی افزود: امیدوار هستیم اجرای بخش دوم این برنامه با کمک سازمان برنامه و بودجه، مؤسسات ذی‌ربط، استانداری سیستان و بلوچستان و به ویژه فرمانداری چابهار محقق شود. اخیراً جلسه‌ای با فرماندار چابهار داشتیم و با معاونت اجتماعی سازمان برنامه مشورت‌هایی کردیم. فاز اول پروژه در سیستان و بلوچستان تقریباً تمام شده و می‌خواهیم فاز دوم را اجرا کنیم.

قبادی تشریح کرد: محور کار در مناطق محروم سیستان و بلوچستان، توانمندسازی برای اشتغال‌آفرینی با توجه به مزایای محلی و منطقه‌ای است که در این خصوص مطالعات جامعی انجام دادیم و قصد داریم مدل بومی پایدارسازی اشتغال در مناطق محروم سیستان و بلوچستان را با مشارکت خود روستاییان و حمایت فرمانداری چابهار و سازمان برنامه و بودجه کشور طراحی و اجرا کنیم.

اعتلای علوم انسانی در گروی مهارت‌آفرینی در رشته‌های دانشگاهی

وی سپس به بخش راهبردی برنامه توسعه پرداخت و توضیح داد: در این بخش هم پژوهشکده‌ها در چارچوب مسائلی که پیش‌بینی کرده‌اند به کار پژوهشی مشغول خواهند بود که به ویژه دو زمینه مهم در دستور کار قرارگرفته که یکی “اعتلای علوم انسانی معطوف به پیشرفت” و دیگری مسائل محیط زیست از منظر علوم انسانی است که در طرح اعتلای علوم اسلامی معطوف به پیشرفت، سعی کردیم در حوزه کاربست علم و اثربخشی آن و مهارت‌آفرینی در رشته‌های مختلف دانشگاهی متمرکز شویم.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی با اشاره به اثربخشی فعالیت‌های شورای بررسی متون و سابقه ۲۵ ساله آن، خاطرنشان کرد: محور دیگر توسعه راهبردی ما، محور شورای بررسی متون است که در آنجا به نقد روشمند و روزآمد کتاب‌های درسی دانشگاه در حوزه علوم انسانی می‌پردازیم.

تأکید بر کاربردی بودن طرح‌ها، راهکار ویژه برای شرایط دشوار اقتصادی

قبادی در خصوص تدابیر اندیشیده شده برای شرایط دشوار اقتصادی، گفت: نکاتی که تاکنون گفته شد، ناظر بر این واقعیت است که ما در چهار سال گذشته نیز بنا را بر بهینه‌سازی فرآیندها و جهت‌دهی طرح‌های پژوهشی به سمت طرح‌های کاربردی گذاشته‌ایم.

وی در همین رابطه گفت: زمانی که نظام درسی و آموزشی و سرفصل‌های درسی به سمت اشتغال‌آفرینی سوق پیدا کند، به این واقعیت توجه داریم که فارغ‌التحصیلان دانشگاهی به درستی سر جای خود قرار گیرند. به عبارتی مطالعات خود را بر این موضوع متمرکز کرده‌ایم که تا جای ممکن رشته‌های موجود را با موضوع خدمت به توسعه کشور انطباق دهیم.

رئیس پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در پایان تأکید کرد: بودجه امسال پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی در سال جاری افزایش زیادی پیدا نکرده اما سعی داریم با پی گرفتن طرح‌های کاربردی، این موضوع را جبران کنیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.