صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / اعضای مجلس سنای آمریکا به دنبال منع فروش جنگنده‌های اف ۳۵ به ترکیه
اعضای مجلس سنای آمریکا به دنبال منع فروش جنگنده‌های اف ۳۵ به ترکیه

اعضای مجلس سنای آمریکا به دنبال منع فروش جنگنده‌های اف ۳۵ به ترکیه

چهار تن از اعضای مجلس سنای آمریکا روز گذشته پیش‌نویس قطعنامه‌ای مورد حمایت دو حزب جمهوریخواه و دموکرات را ارائه کردند که در زمینه منع فروش جنگنده‌های اف ۳۵ به ترکیه تا زمان اطمینان نیافتن آمریکا از عدم تحویل سامانه‌های دفاع هوایی اس ۴۰۰ روسیه از سوی ترکیه است.

جنگنده اف 35 امریکا

به گزارش کسب و کار نیوز، به نوشته روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی، ترکیه در برنامه تولید جنگنده‌های اف ۳۵ که هزینه‌ای تریلیون دلاری دارد، مشارکت دارد اما آنکارا همچنین به دنبال خرید سامانه‌های دفاع هوایی روسیه است که به زعم آمریکا به امنیت اف ۳۵‌های شرکت لاکهید مارتین این کشور آسیب می‌رساند.

این اعضای مجلس سنای آمریکا که شامل دو دموکرات یعنی جین شاهین و کریس وان هولین و دو جمهوریخواه یعنی جیمز لانکفورد و تام تیلیس است نسبت به خرید سامانه‌های موشکی اس ۴۰۰ روسیه ابراز نگرانی کردند و گفتند، هم‌پیمانان در ائتلاف ناتو نمی‌توانند به جنگنده‌های اف ۳۵ و موشک‌های اس ۴۰۰ در آن واحد دسترسی داشته باشند.

شاهین افزود، احتمال دستیابی روسیه به این جنگنده‌ها و تکنولوژی آمریکایی از طریق یکی از کشورهای عضو ناتو یعنی ترکیه به منزله خطر امنیتی در سطح ملی و بین‌المللی است.

رویترز اخیرا گزارش داد، آمریکا احتمالا در آینده نزدیک مقدمات تحویل جنگنده‌های اف ۳۵ به ترکیه را بلوکه کند. هر چند هیچ تصمیمی در این باره گرفته نشده است اما هر گامی از این دست به مثابه ضربه‌ای مهلک به روابط پرتنش بین واشنگتن و آنکارا خواهد بود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رئیس‌جمهور: فلسطین به مسئله اول جهان بشریت تبدیل شده است

به گزارش کسب و کار نیوز، وی با بیان اینکه مهمترین مسئله امت اسلامی، امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.