صفحه اصلی / ورزشی / کشتی و رزمی / سال پر فراز و نشیب کشتی ایران
سال پر فراز و نشیب کشتی ایران

ورزش ایران در سال ۹۷

سال پر فراز و نشیب کشتی ایران

کشتی ایران در سالی که گذشت یکی از پرحاشیه‌ترین دوران خود را پشت سر گذاشت و در کنار آن نیز با وجود موفقیت‌ تیم‌های رده پایه، نتایج بدی برای تیم‌های ملی بزرگسالان در رقابت‌های جهانی رقم خورد و در نهایت استعفای رسول خادم را نیز به‌دنبال داشت.

رسول خادم

به گزارش کسب و کار نیوز، کشتی به عنوان پرافتخارترین رشته ورزشی ایران روزهای پر فراز و نشیبی را در سالی که گذشت پشت سر گذاشت، از تداوم حواشی مربوط به باخت عمدی علیرضا کریمی در رقابت‌های جهانی که آغازگر تنشی بی‌سابقه میان مسئولان فدراسیون کشتی با مدیران ورزش کشور بود که در نهایت به استعفای رسول خادم منجر شد تا ناکامی تمام عیار کشتی آزاد و فرنگی ایران در رقابت‌های جهانی مجارستان که به خداحافظی رسول خادم و کادر فنی تیم‌های ملی منجر شد.

علی رغم حملات متعدد برخی منتقدین که برخی درست و برخی دیگر ریشه در اختلافات شخصی با رسول خادم داشت، اما الحق و الانصاف نباید از تداوم افتخارآفرینی‌های تیم‌های ملی رده‌های پایه ایران در رقابت‌های جهانی به سادگی گذشت.

تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی نوجوانان ایران عنوان قهرمانی جهان را از آن خود کردند که قهرمانی آزادکاران با شکستن طلسم ۲۲ ساله همراه بود، تیم ملی کشتی فرنگی جوانان نیز برای دومین سال پیاپی بر سکوی نخست جهان ایستاد و آزادکاران نیز عنوان سومی جهان را از آن خود کردند. به این عناوین باید قهرمانی تیم‌های ملی آزاد و فرنگی نوجوانان و جوانان ایران در آسیا را نیز اضافه کنیم.

اما نمایش تیم‌های ملی امید در رقابت‌های جهانی چنگی به دل نزد و در نهایت با کسب عنوان ششمی هر دو تیم همراه بود که در این میان کامران قاسمپور با کسب تنها مدال طلای جهان برای ایران طلسم شکنی کرد.

قهرمانی تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی بزرگسالان ایران در بازی‌های آسیایی نیز از جمله موفقیت‌های کشتی ایران در سال ۹۷ بود، هر چند ناکامی در رقابت‌های جهانی مجارستان هیچ جایی برای دفاع از عملکرد این دو تیم باقی نگذاشت.

به هر حال با پایان سال ۹۷ و تمام موفقیت‌ها و شکست‌ها قرار است دوره جدیدی در کشتی ایران و اینبار با سکانداری شخصی غیر از رسول خادم آغاز شود. چهره‌های مطرحی همچون امیر رضا خادم، علیرضا حیدری، علیرضا دبیر و… برای رسیدن به صندلی ریاست وارد کارزار انتخابات ریاست فدراسیون کشتی شده‌اند، انتخاباتی که قرار است بهار امسال برگزار شود.

با وجود برخی نقدهایی که نسبت به عملکرد رسول خادم در طول دوران ریاستش بر فدراسیون کشتی وارد است، اما نباید به سادگی از کنار زحمات این چهره سرشناس برای ورزش اول ایران گذشت. خادم برای کشتی و موفقیت آن کم نگذاشت و به چیزی جز بزرگی کشتی فکر نکرد اما حضور برخی افراد و کشتی‌گیران ناکارآمد در کنار او و ورود به حواشی مختلف فراتر از بحث کشتی که مشخص بود نمی‌تواند نتیجه‌ای به همراه داشته باشد، باعث شد پایان راه رسول با کشتی ایران چیزی جز استعفا نباشد. رسول خادم به عنوان یک چهره قابل احترام در جهان حاضر نشد از مواضع خود کوتاه بیاید و به هر شکل ممکن فقط بدنبال حفظ میز ریاستش باشد.

در ادامه مهمترین اتفاقات کشتی ایران در سال ۹۷ را می‌خوانید:

۲۰ فروردین ۹۷: خادم در زورخانه به کشتی بازگشت!

بدنبال نخستین استعفای خادم در پایان سال ۹۶، دومین مجمع فوق‌العاده فدراسیون کشتی برگزار شد که با فرصت ۶ روزه وزارت ورزش و جوانان به اعضای مجمع برای بازگشت رسول خادم همراه بود. پس از این مجمع تعداد زیادی از رؤسای هیات‌های استانی در زورخانه نامجوی تهران حاضر شدند و با رسول خادم رئیس فدراسیون کشتی دیدار و گفت‌وگو کردند، در نهایت خادم پس از ۴۵ روز از زمان استعفا به فدراسیون کشتی بازگشت.

۲۱ فروردین : خادم از مواضعش کوتاه نمی‌آید

رسول خادم یک روز پس از بازگشت به فدراسیون کشتی بار دیگر دست به قلم شد و بیانیه نوشت که قسمت‌هایی از آن به شرح زیر است:

دیروز اعضای محترم مجمع فدراسیون کشتی، برای بار دوم استعفای مرا نپذیرفتند. از این همه محبت و اعتماد رؤسای هیأت‌های کشتی استان‌های کشور و نمایندگان سایر سازمان‌ها، نهادها، و اقشار عضو مجمع، همچنین مردم عزیز و علاقمندان به کشتی کشور، صمیمانه سپاسگزارم.

پایداری و اصرار نمایندگان خانواده‌ی بزرگ کشتی کشور، بر ادامه فعالیت اینجانب، جسارت “نه” گفتن را از من می‌گیرد اما دغدغه‌ها و نگرانی‌ها به قوت خود باقی است. هیچ چیز تغییری نکرده است. مسئولان وزارت ورزش مجبورند بنا به اصرار مجمع فدراسیون کشتی، مدتی دیگر این حقیر را تحمل کنند. البته با توجه به شناختی که نسبت به ایشان وجود دارد، بعید می دانم تغییری نیز در این نامهربانی‌ها شاهد باشیم.

۲۷ فروردین: پافشاری خادم بر مواضع قبلی و اینبار نامه به شورای عالی امنیت ملی

رسول خادم با ارسال نامه‌ای به اعضای شورای امنیت ملی از آن‌ها درخواست کرد با ورود تیم دیپلماسی کشور در برابر مناسبات آمریکایی – صهیونیستی کمیته بین‌المللی المپیک، مانع از محرومیت کشتی‌گیران و تعلیق کشتی ایران شوند.

وی در بخشی از نامه خود نوشت: رجال محترم سیاسی، قهرمانان ملی ما از شکست در برابر حریفان هراسی ندارند، ما از “مفت بازی” بیزاریم. عدم حمایت دیپلماتیک از قهرمانان ملی در برابر سیاست‌های جدید کمیته بین المللی المپیک، مصداق بارز مواضعی نادرست است.

۲ اردیبهشت: IOC از ایران توضیح خواست

کمیته بین المللی المپیک برای دومین مرتبه در نامه‌ای از کمیته ملی المپیک ایران خواست تاریخ برگزاری نشست برای بررسی علل عدم رویارویی کشتی‌گیران ایران برابر رقبای رژیم صهیونیستی و حواشی پیرامون آن را اعلام کند.

دبیر کل کمیته ملی المپیک ایران نیز در واکنش به این نامه اعلام کرد: پیش از این که تیمی از ایران به نشست لوزان سوئیس برود ابتدا در ایران جلساتی برای هماهنگی برگزار می‌شود.

۱۹ اردیبهشت: محرومیت ۴ ساله چهره آرام کشتی فرنگی به علت دوپینگ!

دوپینگ سید مصطفی صالحی‌زاده فرنگی‌کار وزن ۹۸ کیلوگرم ایران و از بی‌حاشیه‌ترین کشتی‌گیران تیم ملی در رقابت‌های قهرمانی آسیا مثبت شد. وی در این رقابت‌ها به مدال طلای آسیا رسیده بود. با گرفتن مدال طلای این فرنگی‌کار، شاگردان علی اشکانی که با نمایشی ضعیف در جایگاه پنجمی آسیا قرار گرفته بودند به یک‌پله پایین‌تر سقوط کردند.

۲۰ اردیبهشت: درگیری برادران عبدولی در انتخابی تیم ملی

سعید عبدولی در دومین مبارزه خود در مرحله نهایی انتخابی تیم ملی کشتی فرنگی به مصاف ایمان انصاری از تهران رفت و در حالی که ۲ بر صفر از حریف خود پیش بود به دلیل زدن ضربات سر به صورت حریف در جریان مبارزه، با واکنش حریف روبرو شد و به دلیل ادامه‌دار شدن این درگیری و گلاویز شدن دو کشتی‌گیر، هر دو با رأی داوران دیسکالیفه و از رقابت‌ها اخراج شدند. این درگیری به داخل رختکن و سپس به خیابان نیز کشیده شد و طرفداران ایمان انصاری ساعت‌ها منتظر خروج برادران عبدولی بودند که در نهایت با دخالت پلیس قائله خاتمه یافت.

کمیته انضباطی در نهایت سعید عبدولی را به یک سال محرومیت (شش ماه قطعی و شش ماه تعلیقی) به همراه ۲۵ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم کرد و کرامت عبدولی نیز به یک سال محرومیت (شش ماه قطعی و شش ماه تعلیقی) به همراه ۵۰ میلیون ریال جریمه نقدی محکوم شد.

۲۱ اردیبهشت: قهرمانی فرنگی‌کاران نوجوان ایران در آسیا

تیم ملی کشتی فرنگی نوجوانان ایران با کسب ۴ مدال طلا، یک نقره و ۲ برنز عنوان قهرمانی آسیا در ازبکستان را از آن خود کرد. تیم ایران با ۴ مدال طلای امیررضا ده بزرگی در وزن ۴۵ کیلوگرم، سجاد عباس پور در وزن ۴۸ کیلوگرم، محمد ناقوسی در وزن ۸۰ کیلوگرم و محمد نصرتی در وزن ۹۲ کیلوگرم، یک مدال نقره شاهین بداغی در وزن ۶۰ کیلوگرم، ۲ مدال برنز امیرحسین خوانساری و محمدرضا عبدیان در اوزان ۵۵ و ۱۱۰ کیلوگرم، سه عنوان پنجمی ایمان محمدیان در وزن ۵۱، حسین قاسمی در وزن ۶۵ کیلوگرم و مسعود کاووسی در وزن ۷۱ کیلوگرم و کسب ۱۸۰ امتیاز به عنوان قهرمانی رسید.

۲۳ اردیبهشت: آزادکاران نوجوان هم قهرمان آسیا شدند

تیم ملی کشتی آزاد نوجوانان ایران با ۶ مدال طلا و دو برنز مقتدرانه قهرمان آسیا شد. رحمان عموزاد (۴۵ کیلوگرم)، محمد کریمی (۶۵ کیلوگرم)، محمد نخودی (۷۱ کیلوگرم)، محمدرضا قیاسی (۸۰ کیلوگرم)، علیرضا عبدالهی (۹۲ کیلوگرم) و امیرحسین زارع (۱۱۰ کیلوگرم) شش طلایی ایران در این رقابتها بودند و سید عرفان جعفریان (۵۱ کیلوگرم) و سجاد گودرزی (۵۵ کیلوگرم) صاحب مدال برنز شدند. همچنین تیم ملی کشتی آزاد نوجوانان موفق شد هر دو سهمیه المپیک آرژانتین را بدست آورد.

۱۳ خرداد: رسول خادم به دیدار وزیر ورزش رفت

رسول خادم پس از مدت‌ها درگیری با مسئولان وزارت ورزش که نقش مهمی نیز در استعفای او از ریاست فدراسیون کشتی داشت، پس از گذشت چند روز از بازگشت به فدراسیون ابتدا به دیدار صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک رفت و پس از آن به اتفاق راهی وزارت ورزش شدند و با سلطانی‌فر دیدار کردند.

۲۰ خرداد: محرومیت پهلوان ایران بدلیل دوپینگ!

احمد میرزاپور دارنده بازوبند پهلوانی ایران به دلیل مصرف ماده ممنوعه استانوزولول به مدت چهار سال از حضور در کلیه میادین محروم شد.

۲۶ خرداد: “ریالی از حق کشتی‌گیران چشم‌پوشی نمی‌کنیم”

بدنبال افزایش شدید قیمت سکه، فدراسیون کشتی نیز همانند دیگر فدراسیون‌ها خواستار پرداخت مابه‌التفاوت پاداش ورزشکاران خود از سوی وزارت ورزش شد. خادم اینبار نیز دست به قلم شد و در نامه‌ای خطاب به مسئولان وزارت ورزش نوشت”ریالی از حق قهرمانان خود چشم‌پوشی نمی‌کنیم”

۱۳ تیر: قهرمانی آزادکاران نوجوان ایران در جهان و شکستن طلسم ۲۲ ساله

تیم ملی کشتی آزاد نوجوانان ایران با کسب ۳ مدال طلا توسط رحمان عموزاد خلیلی در وزن ۴۵ کیلوگرم، علیرضا عبداللهی در وزن ۹۲ کیلوگرم و امیرحسین زارع در وزن ۱۱۰ کیلوگرم، یک مدال نقره محمدرضا غیاثی در وزن ۸۰ کیلوگرم و ۳ مدال برنز عرفان جعفریان در وزن ۵۱ کیلوگرم، علی اکبر فضلی در ۶۰ کیلوگرم و محمد کریمی در وزن ۶۵ کیلوگرم مقتدرانه پس از ۲۲ سال و برای نخستین بار خارج از خانه بالاتر از روسیه و آمریکا بر سکوی نخست جهان ایستاد. هدایت این تیم بر عهده غلامرضا محمدی بود.

۱۸ تیر: فرنگی‌کاران نوجوان بر بام دنیا ایستادند

تیم ملی کشتی فرنگی نوجوانان ایران نیز با ۲ مدال طلای امیرحسین خوانساری و محمد نصرتی در اوزان ۵۵ و ۹۲ کیلوگرم، ۲ مدال نقره سجاد عباس‌پور و شاهین بداغی در اوزان ۴۸ و ۶۰ کیلوگرم، دو مدال برنز حسین قاسمی و محمد ناقوسی در اوزان ۶۵ و ۸۰ کیلوگرم و با کسب ۱۳۰ امتیاز بر سکوی نخست جهان ایستاد و تیم‌های روسیه و ترکیه به ترتیب با ۱۰۸ و ۹۱ امتیاز دوم و سوم شدند. هدایت این تیم را فرشاد علیزاده بر عهده داشت.

قهرمانی ارزشمند تیم‌های ایران در رقابت‌های جهانی پیام تبریک رئیس جمهور و دیگر مسئولان نظام را بدنبال داشت.

۲۷ تیر: قهرمانی مقتدرانه فرنگی‌کاران جوان ایران در آسیا

در پایان رقابت‌های کشتی فرنگی جوانان آسیا، ایران توسط پویا ناصر پور، بهرام معروف خانی، امین کاویانی نژاد، حسین فروزنده، محمدهادی ساروی و امین میرزازاده به ترتیب در اوزان ۵۵، ۶۳، ۷۲، ۸۲، ۸۷ و ۱۳۰ کیلوگرم صاحب مدال طلا، علی رضا نجاتی، شایان عفیفی و وحید دادخواه در اوزان ۶۰، ۷۷ و ۹۷ کیلوگرم صاحب مدال نقره و سجاد ایمان طلب در وزن ۶۷ کیلوگرم صاحب مدال برنز شد و با کسب ۲۲۵ امتیاز و با اقتدار کامل به عنوان قهرمانی رسید.

۳۱ تیر: ادامه موفقیت کشتی ایران با قهرمانی آزادکاران جوان در آسیا

در ادامه موفقیت‌های رده‌های پایه کشتی ایران در رقابت‌های آسیایی و جهانی، تیم ملی کشتی آزاد جوانان ایران با ۵ مدال طلای امیرحسین کاووسی، سجاد غلامی، عباس فروتن، سجاد عزیزی و امیر یاری در اوزان ۷۰، ۷۹، ۹۲، ۹۷ و ۱۲۵ کیلوگرم و ۴ مدال برنز رضا علیجان زاده، امیرحسین مقصودی، علی سوادکوهی و سجاد عزیزی در اوزان ۵۷، ۶۵، ۷۴ و ۸۶ کیلوگرم و کسب ۱۸۹ امتیاز بعنوان قهرمانی رسید.

۷ مرداد: ابراهیمی باز هم کریمی را برد و به تیم ملی نرسید!

در پایان رقابت‌های بین المللی کشتی آزاد جام یاشاردوغو در ترکیه، محمدجواد ابراهیمی در دیدار حساس فینال وزن ۹۲ کیلوگرم مقابل علیرضا کریمی به برتری رسید و مدال طلا را از آن خود کرد و یدالله محبی نیز در سنگین وزن به مدال نقره رسید. تیم ایران با ۳ طلا و ۳ نقره به کار خود در این رقابت‌ها پایان داد. باقر یخکشی و مهران نصیری دیگر طلایی‌های ایران بودند.

ابراهیمی چند روز پیش از آن نیز در تورنمنت گرجستان مقابل کریمی به برتری رسیده بود تا به این ترتیب با کسب دومین پیروزی گام بزرگی را برای رسیدن به دوبنده تیم ملی بردارد اما در نهایت کریمی بود که عازم بازی‌های آسیایی شد و در یک وزن بالاتر به مدال طلا رسید.

۲۸ مرداد: حسن یزدانی در ۵۶۰ ثانیه به طلای بازی‌های آسیایی رسید

آزادکار وزن ۸۶ کیلوگرم ایران و دارنده مدال‌های طلای جهان و المپیک اینبار در بازی‌های آسیایی در مجموع در زمان ۹ دقیقه و ۲۰ ثانیه با شکست ۴ حریف موفق به کسب مدال طلای بازی‌های آسیایی شد.

* غول کشی علیرضا کریمی در بازی‌های آسیایی

علیرضا کریمی دارنده مدال برنز جهان نیز که برای نخستین بار در وزن ۹۷ کیلوگرم کشتی می‌گرفت با شکست قاطعانه تمامی حریفان خود به مدال طلای بازی‌های آسیایی رسید. کریمی در نیمه نهایی برابر ماگومد ابراگیموف کشتی‌گیر روسی‌الاصل ازبکستان و دارنده مدال برنز المپیک در حالیکه ۲ بر صفر عقب بود با ضربه فنی پیروز شد.

* ۲۹ مرداد: آبروداری پرویز در جاکارتا

پرویز هادی در سنگین وزن دیگر طلایی ایران بود که با برتری برابر نفرات شاخصی همچون داوید مودزمانشویلی دارنده مدال نقره المپیک، برنز جهان و قهرمان آسیا وکشتی‌گیر گرجستانی‌الاصل از ازبکستان برای دومین مرتبه در این رقابت‌ها بر سکوی نخست ایستاد.

رضا اطری نیز دیگر مدال آور ایران در این رقابت‌ها بود که به مدال برنز وزن ۵۷ کیلوگرم رسید.

۳۱ مرداد: قهرمانی فرنگی‌کاران ایران در بازی‌های آسیایی با ۲ طلا و ۲ برنز

در پایان رقابت‌های کشتی فرنگی بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ در جاکارتا، تیم ایران توسط محمدعلی گرایی و حسین نوری در اوزان ۷۷ و ۸۷ کیلوگرم به مدال طلا دست یافت و مهرداد مردانی و محمدرضا گرایی در اوزان ۶۰ و ۶۷ کیلوگرم صاحب مدال برنز شدند.

۶ شهریور: برکناری یک روزه علی اشکانی!

پس از بازگشت تیم ملی کشتی فرنگی از بازی‌های آسیایی که با کسب عنوان قهرمانی همراه بود، شورای فنی تشکیل جلسه داد که یکی از نتایج عجیب این جلسه برکناری علی اشکانی از سرمربیگری تیم ملی بود. پازاج مدیر فنی تیم ملی به عنوان سرمربی موقت انتخاب شد اما در نهایت پس از یک روز علی اشکانی بار دیگر سرمربی تیم ملی شد!

ظاهراً دلیل این اقدام فدراسیون بروز برخی اختلافات شدید میان اشکانی و احد پازاج در جریان بازی‌های آسیایی بوده است. البته مسئولان فدراسیون کشتی عنوان کردند قرار داد اشکانی تا پایان بازی‌های آسیایی بوده و به همین خاطر لازم بود قرارداد جدیدی با او بسته شود.

۱۶ شهریور: حمله تروریستی به مسابقات کشتی در کابل

در نتیجه حملات تروریستی در غرب کابل پایتخت افغانستان به یک سالن ورزشی و در زمان برگزاری مسابقات کشتی، ۲۱ تن کشته و ۷۴ تن دیگر زخمی شدند.

۱۹ شهریور: لغو هفتمین اعزام کشتی بدلیل گران شدن دلار

حضور تیم ملی کشتی فرنگی بزرگسالان در جام اولگ کارایف در کشور بلاروس با توجه به عدم امکان تأمین هزینه‌های ارزی منتفی شد.

۲۸ شهریور: دومین قهرمانی پیاپی تیم ملی کشتی فرنگی جوانان در جهان

در ادامه موفقیت‌های رده‌های پایه کشتی ایران در مسابقات قهرمانی جهان، تیم ملی کشتی فرنگی جوانان ایران با کسب چهار مدال طلای پویا ناصرپور، امین کاویانی نژاد، محمد هادی ساروی و امین میرزازاده در اوزان ۵۵، ۷۲، ۸۷ و ۱۳۰ کیلوگرم و دو مدال برنز علیرضا نجاتی و یوسف حسینوند در اوزان ۶۰ و ۶۷ کیلوگرم با کسب ۱۳۶ امتیاز به عنوان قهرمانی رسید و از عنوان قهرمانی خود در سال گذشته نیز دفاع کرد. پس از تیم ایران تیم روسیه با ۱۳۱ امتیاز دوم شد و ارمنستان با ۸۳ امتیاز به عنوان سوم رسید.

۱ مهر : سومی آزادکاران ایران در رقابت‌های جهانی جوانان

تیم ملی کشتی آزاد جوانان در رقابت‌های جهانی اسلواکی با یک مدال طلا توسط عباس فروتن در وزن ۹۲ کیلوگرم، یک مدال نقره امیرحسین مقصودی در وزن ۶۵ کیلوگرم و یک مدال برنز ابوالفضل هاشمی در وزن ۸۶ کیلوگرم بر سکوی سوم جهان ایستاد. تیم‌های روسیه و آمریکا به ترتیب با کسب ۱۸۲ و ۱۱۵ امتیاز اول و دوم شدند.

۷ مهر: سعید عبدولی و اینبار درگیری با برادران گرایی

در حالیکه سعید عبدولی در اردوهای تیم ملی حاضر نمی‌شد و تابع نظم و قوانین نبود و در مرحله نخست انتخابی تیم ملی نیز به علت درگیری با ایمان انصاری از مسابقات اخراج و ۶ ماه نیز محروم شده بود، با تصمیم عجیب شورا و کادر فنی تیم ملی بار دیگر این فرصت را پیدا کرد تا با یوسف قادریان برای حضور در مسابقات جهانی مبارزه انتخابی برگزار کند. در نهایت این مبارزه برگزار شد و عبدولی با پیروزی برابر قادریان مسافر جهانی شد.

پس از این پیروزی عبدولی باز هم حاشیه درست کرد و با برادران گرایی که دوستی نزدیکی با یوسف قادریان دارند به شدت درگیر شد.

۲۱ مهر: ۲ طلای فرنگی‌کاران و ۲ نقره آزادکاران ایران در المپیک جوانان

۲ نماینده کشتی فرنگی ایران در المپیک جوانان با نمایشی تحسین‌برانگیز به مدال طلا رسیدند. امیر رضا ده‌بزرگی در ۴۵ و محمد نصرتی در وزن ۹۲ کیلوگرم دو نماینده ایران در این رقابت‌ها بودند که بر سکوی نخست قرار گرفتند.

محمد کریمی در وزن ۶۵ و امیرحسین زارع در وزن ۱۱۰ کیلوگرم نیز در کشتی آزاد به مدال نقره رسیدند تا تیم ۲ نفره کشتی آزاد ایران در این رقابت‌ها با ۲ مدال نقره به کار خود پایان دهد.

۲۸ مهر: شوک به کشتی ایران / ‏ حسن یزدانی باز هم به تیلور آمریکایی باخت

در آغاز رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان در بوداپست مجارستان ۲۰۱۸، حسن یزدانی دارنده مدال‌های طلای جهان و المپیک در نخستین مصاف خود و در فینال زودرس برابر دیوید تیلور آمریکایی ناباورانه شکست خورد. یزدانی در جام جهانی کرمانشاه نیز برابر این کشتی گیر پر قدرت آمریکایی شکست خورده بود. تیلور در این رقابت‌ها مقتدرانه طلای جهان را از آن خود کرد.

یزدانی این مبارزه را هجومی آغاز کرد و موفق شد تایم نخست را ۶ بر ۲ به پایان برساند. با آغاز ۳ دقیقه دوم تیلور با گرفتن مچ پای یزدانی موفق به خاک یزدانی شد و کشتی ۶ بر ۴ به سود یزدانی شد. تیلور که با جنگندگی و آمادگی بدنی بالا به کار ادامه می‌داد موفق شد بارها از خستگی مفرط یزدانی استفاده و در نهایت ۱۱ بر ۶ پیروز این فینال زودرس شود. مصطفی حسین‌خانی نیز در دور نخست برابر جردن بروز آمریکایی شکست خورد. یزدانی با این باخت و با توجه به صعود تیلور به فینال به گروه بازنده‌ها رفت و در نهایت به مدال برنز جهان بسنده کرد.

شکست ۶ بر ۵ جردن باروز نابغه کشتی جهان با ۵ طلای جهان و المپیک از آمریکا برابر زائوربک سیداکوف از روسیه (قهرمان زیر ۲۳ سال اروپا) در یک چهارم نهایی از عجیب‌ترین نتایج روز نخست بود. سیداکوف در نیمه نهایی نیز فرانک چامیزو قهرمان جهان و نفر سوم المپیک را شکست داد.

* پیروزی بزرگ هادی با شکست طاها آکگول

پرویز هادی نماینده سنگین وزن ایران در یک چهارم نهایی مسابقات کشتی آزاد قهرمانی جهان در مصافی نفسگیر برابر طاها آکگول قهرمان المپیک ریو و دارنده دو طلای جهان از ترکیه به برتری ۳ بر ۲ رسید و با این برد ارزشمند به نیمه نهایی وزن ۱۲۵ کیلوگرم رسید اما در نیمه نهایی مقابل گنو پتریاشویلی گرج شکست خورد و به رده‌بندی رفت و برنز گرفت.

۱ آبان: داغ فینال بر دل ایران ماند!

در پایان رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان ۲۰۱۸ روسیه، آمریکا و گرجستان اول تا سوم شدند و ایران نیز با سه برنز حسن یزدانی، علیرضا کریمی و پرویز هادی و با ۶۵ امتیاز و نمایشی ضعیف در جایگاه ششم قرار گرفت. هیچ کدام از ۱۰ آزادکار ایران در میان ناباوری نتوانستند راهی فینال این رقابت‌ها شوند.

* ششمی ایران با ۳ برنز / قهرمانی روسیه با ۴ طلا، یک نقره و ۲ برنز

در پایان رقابت‌های کشتی آزاد قهرمانی جهان ایران از رسیدن به مدال طلا بازماند و در نهایت با ۳ برنز در جایگاه ششمی قرار گرفت، نمایشی که با انتقادهای بسیاری همراه بود و حواشی زیادی را برای فدراسیون کشتی به دنبال داشت.

۵ آبان: فرنگی بدتر از آزاد! / حذف ۹ نماینده ایران و فقط یک برنز علیاری

تیم ملی کشتی فرنگی ایران نیز با ناکامی تمام عیار در این رقابت‌ها که با حذف ۹ فرنگی‌کار ایران و تنها مدال برنز مهدی علیاری همراه بود به کار خود پایان داد تا بوداپست مجارستان به کابوس فراموش نشدنی کشتی ایران تبدیل شود.

خادم: شکست‌های بیشتر در راه است

پس از ناکامی تمام عیار کشتی ایران در مجارستان، رسول خادم رئیس فدراسیون کشتی و سرمربی تیم ملی کشتی آزاد با بیان اینکه انتظار داشتیم حداقل یک‌مدال طلا در کشتی آزاد بگیریم گفت: اگر مشکل اعزام نشدن تیم‌ها به تورنمنت‌های بین المللی حل نشود، شکست‌های بعدی برای ورزش در راه خواهد بود.

۶ آبان: قدرتنمایی روسیه با ۶ مدال طلا / سقوط آزاد فرنگی!

در پایان این رقابت‌ها تیم ملی کشتی فرنگی روسیه با کسب ۶ مدال طلا مقتدرانه بر سکوی نخست جهان ایستاد اما ایران به عنوان نایب قهرمان سال پیش جهان با ۹ پله سقوط در جایگاه یازدهمی ایستاد.

۹ آبان :به راه افتادن موج استعفا در کشتی/‏ همه‬ به غیر از خادم بازگشتند!

نتایج ضعیف کشتی ایران در رقابت‌های جهانی مجارستان، استعفای دسته جمعی مدیران فدراسیون و کادرهای فنی تیم ملی را بدنبال داشت. ابتدا رسول خادم با انتشار بیانیه استعفای خود را اعلام کرد و بدنبال او نیز کادرهای فنی تیم‌های ملی کشتی آزاد و فرنگی، اعضای شوراهای فنی کشتی آزاد و فرنگی، دبیر و نواب رئیس فدراسیون کشتی، رئیس سازمان لیگ و بسیاری دیگر در حمایت از خادم استعفای خود را اعلام کردند. در این میان کادر فنی تیم ملی کشتی فرنگی راهی جز استعفا نداشت چرا که قرار نبود دیگر به کار ادامه دهند.

به غیر از خادم سایر مدیران فدراسیون کشتی کما فی السابق کار خود را ادامه دادند و تنها به یک استعفای صوری بسنده کردند!

۶ روز بعد نیز بنی تمیم به عنوان سرپرست فدراسیون کشتی انتخاب شد تا با موافقت وزارت ورزش، اینبار رفتن خادم رنگ واقعیت به خود بگیرد.

*عملکرد ۵۵ ماهه خادم :۸ قهرمانی، ۷ نایب قهرمانی و ۵ سومی تیم‌های ملی کشتی در جهان

کشتی ایران طی ۵۵ ماه گذشته در تمامی رده‌های سنی توانست مزه قهرمانی در جهان را بچشد. ۳۲ مدال طلا، ۳۲ مدال نقره و ۴۸ مدال برنز در مسابقات جهانی بدست آمد و تیم‌های ایران هشت بار قهرمان جهان و به ترتیب ۶ و ۵ بار به مقام دوم و سوم رسیدند.

۲۱ آبان: محمدی جانشین خادم شد؛ بازگشت آقای خاص به کشتی فرنگی

با حکم حمید بنی تمیم غلامرضا محمدی به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی آزاد و محمد بنا به عنوان سرمربی تیم ملی کشتی فرنگی انتخاب شدند.

۲۳ آبان: ششمی کشتی فرنگی امید ایران با ۴ برنز

شاگردان جمشید خیرآبادی با کسب ۴ مدال برنز توسط مهدی محسن‌نژاد در ۶۰، مهدی ابراهیمی در ۸۲، علی‌اکبر حیدری در ۹۷ و علی‌اکبر یوسفی در وزن ۱۳۰ کیلوگرم و نمایشی نه چندان رضایتبخش در جایگاه ششمی جهان قرار گرفتند. تیم امید ایران نیز همانند بزرگسالان هیچ فینالیستی در رقابت‌های قهرمانی جهان نداشت!

۲۷ آبان: قاسمپور طلسم کشتی ایران را شکست / ‏ یک طلا و ۴ برنز‬ تیم کشتی آزاد امید در مسابقات جهانی

در پایان رقابت‌های کشتی آزاد زیر ۲۳ سال قهرمانی جهان ۲۰۱۸ که در ۱۰ وزن برگزار شد، تیم ملی کشتی آزاد امید ایران با کسب یک مدال طلا توسط کامران قاسمپور در وزن ۸۶ کیلوگرم و ۴ برنز نوید زنگنه در ۷۴، حسین شهبازی در ۹۲، علی شعبانی در ۹۷ و امین طاهری در ۱۲۵ کیلوگرم و ۲ عنوان پنجمی ایمان صادقی در ۶۱ و مرتضی قیاسی در وزن ۶۵ کیلوگرم به کار خود در این رقابت‌ها پایان داد. این نتایج در حالی بدست آمد که باز هم شکست در ثانیه‌های پایانی مهمترین دلیل ناکامی کشتی ایران بود.

۲۸ آبان: با دوپینگ کشتی گیر روس، قیاسی قهرمان جهان شد

با مثبت شدن دوپینگ کشتی گیر روس، محمدرضا قیاسی به مدال طلای وزن ۸۰ کیلوگرم کشتی آزاد نوجوانان جهان ۲۰۱۸ رسید.

۱۲ دی: حضور وزیر ورزش و رئیس کمیته المپیک در اردوی تیم‌های ملی کشتی

سلطانی فر وزیر ورزش و صالحی امیری رئیس کمیته ملی المپیک با حضور در خانه کشتی از اردوی تیم‌های ملی کشتی بازدید کردند. این بازدید از آنجا حائز اهمیت بود که پس از مدت‌ها و بدنبال رفتن خادم شاهد حضور مسئولان ورزش در اردوی تیم‌های ملی کشتی بودیم.

۱۵ اسفند: ثبت نام از کاندیداهای فدراسیون کشتی بالاخره آغاز شد!

پس از کش و قوس‌های فراوان و انتقادات زیاد اهالی کشتی و رسانه سرانجام وزارت ورزش رضایت داد و ثبت نام از کاندیداهای فدراسیون کشتی را آغاز کرد. در نخستین روز امیر رضا خادم که از معاونت حقوقی وزارت ورزش استعفا داده بود اقدام به ثبت نام کرد. علیرضا حیدری، عباس جدیدی، علیرضا دبیر و حمید بنی تمیم سایر نفرات ثبت نام کننده بودند تا کشتی در انتظار انتخاباتی جذاب و پرحاشیه باشد.

*خداحافظی سبک وزن پرافتخار از دنیای کشتی

حسن رحیمی دارنده مدال‌های طلای جهان و برنز المپیک و یکی از بهترین آزادکاران سبک وزن ایران پس از سال‌ها حضور در تیم ملی رسماً از دنیای قهرمانی خداحافظی کرد.

۲۶ اسفند: ایران با شکست سنگین مقابل روسیه نایب قهرمان جام جهانی شد

تیم ملی کشتی آزاد ایران که با هدایت علیرضا رضایی و با ترکیبی از نفرات جوان و با تجربه راهی جام جهانی شده بود، در فینال جام جهانی روسیه برابر میزبان ۹ بر یک شکست خورد و به عنوان دومی بسنده کرد. ایران در مرحله گروهی موفق به شکست آمریکا شده بود.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سعید حسنی‌پور

المپیک گل سرسبد کاراته ایران است

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, سعید حسنی‌پور درباره آخرین وضعیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.