صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / پاکستان: سخنان عمران خان درباره افغانستان بد تفسیر شد
پاکستان: سخنان عمران خان درباره افغانستان بد تفسیر شد

پاکستان: سخنان عمران خان درباره افغانستان بد تفسیر شد

پس از جنجال‌هایی که سخنان اخیر نخست‌وزیر پاکستان به وجود آورد، وزارت خارجه پاکستان اعلام کرد سخنان عمران خان درباره افغانستان "بد تفسیر" شده است.

عمران خان

به گزارش کسب و کار نیوز، روز سه‌شنبه رسانه‌های پاکستان گزارش دادند عمران خان برای تامین صلح در افغانستان بر ایجاد حکومت موقت تاکید کرده است. براساس این گزارش‌ها، نخست‌وزیر پاکستان همچنین گفته بود که دولت افغانستان بارها کوشیده است تا روند صلح با طالبان را به بن‌بست بکشاند و هم‌زمان اصرار داشته تا این گروه با آنها گفت‌وگو کنند.

در اعلامیه وزارت خارجه پاکستان که امروز (چهارشنبه) منتشر شد، آمده است سخنان عمران خان “خارج از متن” توسط رسانه‌ها گزارش و واکنش‌های “توجیه ناپذیری” را در پی داشته است.

وزارت خارجه پاکستان افزوده است، عمران خان در سخنان خود “به مدل پاکستان اشاره کرده بود که انتخابات زیر نظر یک دولت موقت برگزار می‌شود. این نظر نباید تفسیر نادرست شود که به معنی دخالت در امور داخلی افغانستان باشد.”

در این بیانیه مذکور گفته شد پاکستان هیج نوع علاقه‌ای به مسایل افغانستان ندارد مگر ترویج صلحی که مدیریت آن به دست افغان‌ها و توسط افغان‌ها باشد. وزارت خارجه پاکستان افزوده است نخست‌وزیر پاکستان از علاقه شخصی خود برای تسهیل روند صلح افغانستان استفاده کرده و نباید از این “تلاش‌های صادقانه” پاکستان تفسیر غلط شود و در این مرحله حساس، سوء تفاهم ایجاد کند.

این نهاد پاکستانی تاکید کرد عمران خان “گرفتاری” مردم شجاع افغانستان را درک می‌کند؛ مردمی که حق دارند بعد از چهار دهه جنگ و خشونت در صلح زندگی کنند.

بعد از انتشار سخنان نخست‌وزیر پاکستان، زلمای خلیلزاد فرستاده آمریکا برای صلح افغانستان سخنان عمران خان را مناسب ندانست. او گفت: “در حالی که پاکستان سهم سازنده‌ای در روند صلح افغانستان داشته، اظهارات آقای خان سازنده نیست.”

وزارت خارجه افغانستان معاون سفارت پاکستان در کابل را احضار و به این اظهارات شدیداً اعتراض کرد. افغانستان همچنین سفیر خود در اسلام آباد را برای “مشورت بیشتر” به کابل فراخواند. وزارت خارجه افغانستان سخنان اخیر عمران خان را “غیر مسئولانه” و نشانه‌ای از سیاست “مداخله‌جویانه” پاکستان در قبال افغانستان ذکر کرد.

جان بس، سفیر آمریکا نیز سه‌شنبه در کابل به خبرنگاران گفت در نشست دوحه درباره حکومت موقت صحبت نشده است. او گفت که اگر طالبان از جنگ دست نکشند تلفات سنگینی را متحمل خواهند شد. بس به خبرنگاران گفت که طالبان به جای صحبت با رسانه‌ها باید فرصت مذاکرات با افغان‌ها را از دست ندهند. او طالبان را به سوء استفاده از مذاکرات اخیر دوحه برای تشویش اذهان عمومی متهم کرد.

گروه طالبان اظهارات سفیر آمریکا مبنی بر اینکه طالبان در مورد مذاکرات تبیلغات می‌کند، رد کرده است. به گفته آنها، این گروه هرگز صحبت از حکومت موقت نکرده است بلکه به صراحت می‌گوید مسائل داخلی افغانستان به آمریکا ارتباطی ندارد و طالبان در این باره با آمریکایی‌ها هیچ گفت‌وگویی نمی‌کند.

به گزارش بی‌بی‌سی، بحث حکومت موقت بعد از آن در افغانستان داغ شد که چندی قبل حمدالله محب، مشاور امنیت ملی افغانستان اخیراً در سفری به آمریکا از زلمای خلیلزاد شدیداً انتقاد و او را به دنبال کردن منافع خودش در جریان روند مذاکرات با طالبان متهم کرد.

او گفت زلمای خلیلزاد در پی ایجاد حکومت موقت است که خود در راس آن قرار بگیرد. او روند صلح میان آمریکا و طالبان را غیرشفاف خواند.

بعد از این سخنان محب، خواست‌هایی مبنی بر ایجاد حکومت موقت در داخل این کشور نیز شنیده شد. با وجود این محمد اشرف غنی، رئیس‌جمهوری افغانستان بارها مخالفتش را با ایجاد حکومت موقت اعلام کرده است.

دو روز پیش محمد حنیف اتمر، یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان در گردهمایی شهر مزار شریف، روش موجود رهبری حکومت را مشکلی در مقابل صلح و انتخابات خواند و تاکید کرد این شیوه باید متوقف و اصلاح شود.

او تاکید کرد، طبق قانون اساسی افغانستان بعد از اول خرداد عمر قانونی حکومت فعلی به پایان می‌رسد و به عقیده وی باید پس از آن حکومت سرپرست یا حکومت موقت ایجاد شود.

بعد از اظهارات اخیر عمران خان تیم انتخاباتی صلح و اعتدال به رهبری اتمر بار دیگر اعلامیه‌ای منتشر و تاکید کرد که خواست آنها مبنی بر ایجاد حکومت سرپرست پس از پایان دوره کاری ریاست جمهوری فعلی افغانستان، یک موضوع داخلی بر اساس قانون اساسی و اجماع سیاسی افغانستان است. این تیم انتخاباتی در عین حال اظهارات عمران خان را “دخالت آشکار در امور داخلی افغانستان” خواند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

مورگان استنلی پیش‌بینی کرد/ارزهای دیجیتال جایگزین دلار در تجارت اعضای بریکس می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، بانک مورگان استنلی گزارشی با عنوان «دلارزدایی دیجیتال؟» منتشر …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.