صفحه اصلی / اسلایدر / تعلل در راه اندازی صندوق خرما
تعلل در راه اندازی صندوق خرما

قیمت خرما ۳ برابر نرخ واقعی شد

تعلل در راه اندازی صندوق خرما

امروز صنعت خرمای ایران از جایگاه خوبی در جهان برخوردار است اما با وجود این هنوز نتوانسته آنطور که باید ارزآوری از این محصول داشته باشد. در کنار مشکلات بین المللی این صنعت از مشکلات داخلی نیز رنج می برد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، راه اندازی صندوق خرما به عنوان نسخه ای شفابخش چندین سال است به فراموشی سپرده شده و بازار شاهد گرانی های بی سابقه ای شده است. در همین رابطه علی‌اصغر موسوی، دبیر انجمن خرما با انتقاد از قیمت بالای خرما در بازار اظهار کرد: هم اکنون هر کیلو خرما به سبب سودجویی دلالان و عوامل واسطه با نرخ‌های ۲۷ تا ۳۰ هزار تومان در بازار عرضه می‌شود در حالی که در ابتدای فصل برداشت به نرخ ۲ تا ۵ هزار تومان از کشاورزان خریداری شده است.وی افزود: با وجود آنکه خرما با نرخ ۳ برابری بیش از قیمت واقعی در بازار عرضه می‌شود مسئولان ذی ربط باید نظارت را در بازار افزایش دهند و از سودجویی دلالان جلوگیری کنند چرا که سرد خانه‌ها مملو از خرما است و نمیدانیم بر اساس چه منطقی قیمت خرما این میزان افزایش یافته است. موسوی تولید خرما در سال زراعی ۹۶-۹۷ را ۱ میلیون تن اعلام کرد و گفت: همه ساله ۵۰۰ تا ۵۵۰ هزار تن از این میزان در داخل مصرف و ۸۰ تا ۱۳۰ هزار تن به بازار هدف صادر می‌شود که امسال اختلاف قیمت ارز با دلار زمینه را برای رونق صادرات فراهم کرد.دبیر انجمن خرما ادامه داد: بر اساس آمار همه ساله ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار تن از میزان تولید خرما به سبب نبود فرآوری و تولید به عنوان خوراک دام مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی به خرید توافقی خرما در ابتدای فصل را راه کار تنظیم بازار این محصول برشمرد و گفت: همه ساله باغداران به سبب کمبود نقدینگی از چند ماه مانده به فصل برداشت اقدام به پیش فروش محصول خود به دلالان می‌کنند مه همین امر زمینه را برای افزایش قیمت در بازار فراهم می‌کند در حالی که دولت با وعده خرید توافقی از باغداران می‌تواند از نوسان قیمت و پیش فروش محصول قبل از زمان برداشت به دلالان جلوگیری کند. موسوی راه اندازی صندوق خرما را یکی دیگر از راه کار‌های کنترل قیمت در بازار برشمرد و گفت: با توجه به آنکه راه اندازی این صندوق دست دلالان و واسطه گران را از بازار کوتاه می‌کند از این رو می‌تواند در تعادل قیمت و آرامش بازار تاثیر بسزایی داشته باشد. این مقام مسئول در پایان با اشاره به اینکه کمبودی در عرضه خرما به بازار نداریم تصریح کرد: البته با استمرار روند سودجویی دلالان و واسطه گران پیش بینی می‌شود که قیمت خرما در ماه رمضان به بالای ۳۵ هزار تومان برسد.

خرید توافقی خرما بعد از فصل برداشت چاره ساز نیست

علی کوثری، کارشناس تنظیم بازار

نوسان قیمت خرما در حالی قابل مشاهده است که ایران بزرگترین کشور تولیدکننده این محصول و قطب تولید آن است. صندوق خرما تنها راهکاری است که تعلل در راه اندازی آن گرانی سه برابری و حتی بیشتر را در بازار رقم زده است. به عبارتی راه اندازی صندوق خرما به سبب کوتاه شدن دست دلالان یکی از راهکار‌های کنترل قیمت در بازار به شمار می‌رود.

بار‌ها به وزارت جهاد کشاورزی اعلام شده که راه اندازی صندوق خرما به سبب کوتاه شدن دست واسطه گران و دلالان می‌تواند از نوسان قیمت در بازار جلوگیری کند، اما تا کنون این موضوع مورد توجه قرار نگرفته است. البته شنیده‌ها حاکی از آن است که صندوق خرما با مشارکت بخش دولتی و خصوصی راه اندازی خواهد شد تا هر زمانی که قیمت خرما در بازار به نقطه بحرانی رسید، مسئولان وزارت جهاد بتوانند با توزیع خرما بازار را به تعادل برسانند.

اگرچه هر کیلو خرما با نرخ ۲ تا ۳ هزارتومان در ابتدای فصل برداشت از کشاورزان خریداری می‌شود، اما هم اکنون به سبب سود جویی دلالان و عوامل واسطه با نرخ‌های ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان در بازار توزیع می‌شود. این در حالی است که تولید خرما در سال زراعی ۹۷_۹۶ را ۹۰۰ هزار تن اعلام بوده و همه ساله ۵۰۰ تا ۵۵۰ هزار تن از این میزان در داخل مصرف و ۸۰ تا ۱۳۰ هزارتن به بازار‌های هدف صادر می‌شود. از سوی دیگر براساس آمار همه ساله ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزارتن از میزان تولید خرما به سبب نبود فرآوری و برنامه منسجم صادرات به عنوان خوراک دام مورد استفاده قرار می‌گیرد.

البته خرید توافقی خرما در فصل برداشت نیز راهکار مناسبی برای  حمایت از کشاورز است. هر ساله باغداران به سبب کمبود نقدینگی از چند ماه مانده به فصل برداشت اقدام به پیش فروش محصول خود به دلالان می‌کنند که به همین خاطر خرید توافقی خرما بعد از فصل برداشت دردی دوا نمی‌کند.

همچنین مطالعه کنید:

درآمد ۸۰۶ هزار میلیارد تومانی دولت از مالیات در ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۸۰۵ هزار و ۹۲۲ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.