به گزارش کسب و کار نیوز محمدرضا غفارزاده رزاقی با اشاره به اهمیت نقش دید و بازدیدهای نوروزی در سلامت روان افراد، انسان را موجودی اجتماعی برشمرد که یکی از مهمترین مولفههای زندگی وی از بدو تولد تا هنگام مرگ روابط بین فردی است.
وی با اشاره به اثر مستقیم روابط بین فردی و برقراری ارتباط با دیگران بر سلامت روان اظهار کرد: روابط بین فردی سبب افزایش بهرهوری شغلی، موفقیت فرد و مقابله موثر با استرس می شود.
غفارزاده رزاقی با بیان اینکه روابط بین فردی تندرستی، سلامت جسمی و خودشکوفایی به همراه دارد، گفت: ارتباط با دیگران کیفیت زندگی انسان را افزایش میدهد.
رئیس گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افزود: دید و بازدید با اقوام و خویشاوندان روی مغز تاثیر میگذارد و تحقیقات جدید نشان میدهد که دیدار با اعضای خانواده یا حتی تماشای عکسهای آنان سبب برانگیختن بخشی از مغز میشود که بیانگر احساسات فرد درباره خانواده، دوستان و حتی خود فرد است.
غفارزاده ادامه داد: در این تحقیق فعالیت دو بخش مغز مقایسه شده است که یک بخش به دیدن اعضای خانواده و دیگری به ملاقات با دوستان و غریبهها مربوط میشود. این تحقیق علت این موضوع که چرا وقتی فردی شبیه خود را می بینیم فورا اعتمادمان نسبت به او جلب میشود را توضیح می دهد.
وی افزود: به عقیده محققان این مطالعه (استیون پلاتک و شلی کمپ) انسان دوست دارد کنار آدمهای شبیه خود باشد و این امر به دلیل توانایی ذهن ناخودآگاه افراد در رابطه با کشف شباهتهای ظاهری اتفاق میافتد.
به گفته وی محققان کشف کردند عکسهای مربوط به بستگان و کسانی که شباهت ظاهری با فرد مورد مطالعه داشتند از طریق بخش خودارجاعی مغز پردازش می شوند و بقیه تصاویر باعث فعال شدن ناحیه دیگری از مغز می شود که مربوط به اخذ تصمیمات مهم و حساس در رابطه با خود است.
رئیس گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت از دیگر نکات این تحقیق به توانایی مغز به رتبهبندی افراد به لحاظ اجتماعی اشاره کرد و گفت: مغز اعضای فامیل را هم در صدر این دستهبندی قرار میدهد.
غفارزاده رزاقی خاطرنشان کرد: با توجه به این که امور مربوط به فامیل از طریق بخش خود ارجاع مغز پردازش میشوند بنابراین از نظر فرد اعضای خانواده و فامیل جزو امور شخصی محسوب میشوند.
وی ادامه داد: به همین دلیل ما میتوانیم بعضی از عادات زشت دوستانمان را تحمل کنیم ولی نمیتوانیم در مورد بستگانمان این مسئله را بپذیریم زیرا مغز ما در مورد آنان مانند خودمان قضاوت میکند.
رئیس گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت افزود: افراد پس از اشتغال طولانی مدت به کار و تحصیل در ایام تعطیلات نوروزی تمایل دارند با خویشاوندان و آشنایان خود حتی کسانی که مدت زیادی آنهارا ندیدهاند، دیدار کنند و این دید و بازدید باعث برآورده شدن بسیاری از نیازهای روانی فرد و اهداف ارتباط بین فردی خواهد شد.
غفارزاده رزاقی با بیان این که دید و بازدیدهای نوروزی باعث می شود فرد احساس کند تنها نیست، گفت: مطالعات نشان دهنده این است که دید و بازدید با اقوام و خویشاوندان روی مغز تاثیر می گذارد و میتواند بخشی از مغز را که مسئول احساسات مثبت و سلامت بخش است، فعال کند.
رئیس گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت یادآور شد: دید و بازدید نوروزی همچنین باعث می شود انسان برای چند ساعت از افکار پریشان و نشخوارهای فکری رهایی یابد.
وی افزود: در واقع دید و بازدید یکی از مناطق امن فرد برای رهایی از افکار مزاحم به شمار میآید بنابراین برای ارتقای سطح سلامت روان، رفتن به مهمانی و مهمانی دادن در این ایام توصیه می شود.
غفارزاده رزاقی ایام عید را فرصت مناسبی برشمرد تا افراد کمی از لاک تنهایی خود بیرون بیایند و با کسانی که دوستشان دارند دیدار کنند.
وی چشم و همچشمی را آفت بزرگی برای روابط خویشاوندی عنوان کرد که علاوه بر این که لذت چند ساعت دور هم بودن را نابود میکند و جرقهای کوچک برای آتشی بزرگ در روابط زناشویی نیز محسوب می شود.
غفارزاده رزاقی با بیان این که انسان برای تکامل و تبادل اطلاعات نیاز به روابط سالم و سازنده دارد، گفت: صرفا خود فرد میتواند باعث استحکام یا متلاشی شدن روابط خانوادگی شود این در حالی است که در نبود شرایط سفر و تجدید روحیه، همین رفت و آمدهای هر چند کوچک و ساده میتواند عاملی برای بهبود شرایط روحی و روانی اقشاری باشد که علایم افسردگی را در خود مشاهده میکنند.
به گزارش روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، رئیس گروه سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد معاونت بهداشت در پایان توصیه کرد: اطرافیان افراد افسرده باید همه تلاش خود را برای ورود فرد به چرخه دید و بازدید به کار گیرند، زیرا آنها در وهله اول برای تنها ماندن پافشاری میکنند. در حالی که شروع رابطه با دیگران میتواند نقطه آغاز رهایی از عواطف منفی باشد.
انتهای پیام