صفحه اصلی / اسلایدر / ناکامی در درآمدزایی از گردشگران خارجی
ناکامی در درآمدزایی از گردشگران خارجی

زیرساخت‌ها درزمینهٔ هتل‌های ســه، چهار و پنج ستاره باید تقویت شود

ناکامی در درآمدزایی از گردشگران خارجی

صنعت گردشگری یکی از پربازده‌ترین صنایع در کشورهای مختلف بوده و نقش بسیار مهمی در رشد و توسعه اقتصادی و ایجاد اشتغال ایفا می‌کند بنابراین، شناسایی ویژگی‌های موثر مقاصد گردشگری در جذب گردشگر اهمیت فراوانی در رشد و توسعه این صنعت در کشورها ایفا می‌کند

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، اما در کشور ما این مقوله زیاد مورد توجه قرار نگرفته است.  در همین رابطه نماینده مردم تهران در مجلس علت کاهش ۵۰ درصدی گردشگران خارجی تهران را تشریح و دلایل آن را تشریح کرد.علیرضا محجوب با اشاره به آمار افت گردشگران داخلی و خارجی شهر تهران نسبت به سال گذشته که با کاهش بیش از ۵۰ درصدی مواجه بوده است، عنوان کرد: این آمار هشداری برای گردشگری تهران به شمار می‌آید که علت اصلی آن نیز مسائل سیاسی است.نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی درباره آمار ۳۰۲ هزار و ۲۱۶ نفری گردشگران خارجی که از ابتدای امسال تاکنون وارد تهران شده‌اند و سال گذشته این عدد ۶۲۶ هزار و ۱۹۵ نفر بوده است، گفت: همزمان با دور جدید تحریم‎ها بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی و مسافران سفرشان به ایران را لغو کردند و این مسئله تأثیر فاحشی در وقوع این آمار داشته است. وی با یادآوری اینکه کمتر شدن حضور گردشگر در ایران و تهران فقط و فقط دلیل سیاسی دارد، ادامه داد: در گذشته تحریم‌ها مختص به دولت‌ها بود اما امروز تحریم‌ها به شرکت‌ها و حتی بستن حساب افراد نیز رسیده است و این مسئله تأثیر روانی جدی بر سفر به ایران می‌گذارد.محجوب تصریح کرد: از سوی دیگر تبلیغات وسیع علیه ایران از سوی آمریکایی‌ها با ادعای دموکراسی، یکی از بزرگترین دیکتاتوری‌‎های نوین اعمال شده در جهان امروز است که به افراد اجازه داده نمی‌‎شود اراده و نظر خودشان را اعمال کنند.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی با استناد به بررسی‌ها و تحقیقات صورت گرفته، ترس ناشی از تحریم شدن را علت اصلی کمرنگ شدن سفر به ایران دانست و گفت: حتی در برخی موارد فرد بلیط هواپیما خریداری کرده و هزینه سفر را در نظر گرفته ولی از سفر به ایران منصرف شده است.فعالان این بخش معتقدند که در بخش حمل‌ونقل توریست حمل‌ونقل هوایی و زمینی و ریلی با کمبودهای زیادی مواجه هســتیم. در بخش حمل‌ونقل هوایی، فرسودگی این ناوگان موجب می‌شود که برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده تحقق نیابد. چراکه با توجه به فرســودگی هواپیماها نه امنیت لازم پروازی وجود دارد و نه پروازها به‌موقع و رأس ساعت مقرر انجام می‌شود. ازاین‌رو توریست‌ها همواره در سفر به شهرهای دیگر ایران در صورت استفاده از حمل‌ونقل هوایی، از برنامه‌های از پیش تعیین‌شده خود عقب می‌مانند و همین امر موجب نارضایتی آن‌ها می‌شود.

به ایمنی و امنیت گردشگر بیشتر توجه شود

کوروش عظیمی، کارشناس گردشگری

در سالی که پشت سر گذاشتیم موانع بسیاری در اقتصاد ایران در جهت توسعه بوجود آمدند که دیگر بخش ها را نیز تحت تاثیر قرار داده اند. اقتصاد بیمار ایران موجب شد تا صنعت گردشگری نیز از این مهم تاثیر بپذیرد و شاهد کاهش ورود گردشگر خارجی و به دنبال آن کاهش ورود ارز به کشور باشیم.

هم چنین  ایمنی و امنیت گردشگر مقوله‌ای است که باید بسیار به آن پرداخته و توجه شود. ابزار و منابع اطلاع‌رسانی مفید و موثر در این گستره فراهم نیست. بستر و امکانات خدمات پشتیبانی در کشور فراهم نیست. بنابراین شاید بتوان یکی از دلایل عمده در افزایش توریست در ایران را ناامنی کشورهای منطقه دانست. به‌عنوان‌مثال کشوری همانند ترکیه که همجوار ایران است، پیش‌ازاین مقصد گردشگران اروپایی بود؛ اما با توجه به‌اتفاق هایی که در این کشور افتاد، توریست‌ها احساس ناامنی کردند و ترجیح دادند برای گردش به کشورهای دیگر سفر کنند. اولین موضوعی که برای توریست مطرح است، امنیت آن کشور است. با توجه به اینکه بیشتر کشورهای منطقه ناامن است، گردشگری آن‌ها نیز تحت تأثیر قرارگرفته است.

از طرفی دیگر اگر زیرساخت‌های کافی در ایران وجود داشت، باید توقع ورود میلیونها گردشگر را به ایران می‌داشتیم، ولی به دلیل ضعف زیرساخت‌ها از عددهای کوچک‌تر صحبت می‌کنیم. این زیرساخت‌ها درزمینهٔ هتل‌های ســه، چهار و پنج ستاره باید تقویت شود. همچنین حمل‌ونقل از دیگر موارد زیرساخت‌هاست که توسعه آن باید در دستور کار قرار گیرد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.