صفحه اصلی / سیاسی / بین الملل / حکیم: گفتمان اعتدالی آیت‌الله سیستانی کمر تروریسم را شکست

حکیم: گفتمان اعتدالی آیت‌الله سیستانی کمر تروریسم را شکست

رهبر جریان حکمت ملی و رئیس ائتلاف اصلاح و سازندگی عراق در انجمن عربی آفریقایی مبارزه با تروریسم و افراط گرایی تأکید کرد، حضور چشمگیر رهبران سیاسی کشورهای آفریقایی نشان‌دهنده عزم عراق برای بازکردن درهایش به روی قاره سیاه و تقویت روابط و همکاری‌های مشترک است.

دیدار امیر دریابان شمخانی دبیر شورای امنیت ملی با سید عمار حکیم رییس مجلس اعلای اسلامی عراق

به گزارش کسب و کار نیوز، سیدعمار حکیم، رهبر جریان حکمت ملی و رئیس ائتلاف اصلاح و سازندگی عراق در سخنرانی خود در این کنفرانس که در دفتر رئیس ائتلاف اصلاح و سازندگی در بغداد برگزار شد، گفت: جهان بیش از دو دهه است که با موج تازه‌ای از چالش‌های امنیتی و فکری مواجه شده که عامل ایجاد آن طیف‌های گسترده‌ای از سازمان‌هایی بوده‌اند که خشونت‌ورزی و تروریسم را ابزار خود برای رسیدن به اهدافشان ساخته‌اند.

رئیس ائتلاف اصلاح و سازندگی اظهار کرد که در این راستا باید مبارزه با اندیشه و روشی که به تروریسم می‌انجامد، در رأس اولویت‌ها باشد. زیرا تروریسم وقتی به نتیجه می‌رسد که گروهی، از اندیشه‌های آن حمایت کنند و پناهگاهی امن برای آن بسازند و اقداماتش را پوشش سیاسی، رسانه‌ای و اجتماعی دهند.

حکیم با اشاره به حادثه تروریستی اخیر در مسجدی در نیوزیلند، یادآور شد که افراط گرایی در همه جوامع و فرهنگ‌ها وجود دارد و ربطی به دین و عقیده ندارد. متهم کردن اسلام در این موضوع باطل و ظالمانه است.

وی تأکید کرد که فضای مناسب برای رشد افراط گرایی، وضعیت بی‌ثبات سیاسی و شکست تلاش‌ها برای توسعه و خدمت‌رسانی و گسترش بی‌سوادی و بی‌کاری و ضعیف بودن نهادهای توسعه اجتماعی به خصوص نهاد آموزش است.

رهبر جریان حکمت ملی عراق با یادآوری این نکته که هدف عالی بشریت با همه نظام‌های دینی و فکری، ساخت انسانی شایسته در جامعه شایسته است، تأکید کرد که این هدف یک حکومت یا جامعه خاص نیست و همان‌طور که افراط گرایی بشریت را تهدید می‌کند، ساخت انسان شایسته نیز به نفع بشریت است و لازمه رسیدن به این هدف هماهنگی و همکاری در سطح جهانی و به دور از تنگ‌نظری‌هاست.

وی ادامه داد که کشورهای عربی و آفریقایی به حکم آن‌که منطقه التقای ادیان و مذاهب و هدف مطامع دیگر کشورها هستند و دهه‌هاست دچار بی‌ثباتی و اختلال در توسعه‌اند، طبیعتاً بیش از دیگر نقاط جهان از افراط گرایی ضربه خورده‌اند و برای پایان دادن به این وضعیت باید این کشورها دست در دست هم و با روشی منسجم با افراط گرایی مبارزه کنند و برای تحقق ثبات بکوشند.

حکیم تأکید کرد که گفت‌وگوی واقعی و صادقانه میان ادیان و مذاهب و استفاده از نیروهای اجتماعی و عشایری و نهادهای مدنی در توسعه فرهنگ هم‌زیستی و پذیرش دیگری و توجه به شکل‌گیری نسل تازه‌ای از جوانان و مردان و زنان و رعایت حقوق همه اقلیت‌ها و تعیین سیاستی درست در تعامل با شبکه‌های اجتماعی و احترام به استقلال سیاسی کشورها و تعمیق هویت ملی پیش‌درآمدی مهم برای محدود کردن اندیشه افراطی و آثار ویرانگر آن است.

وی با اشاره به تاریخ عراق در جنگ با تروریسم، تأکید کرد که پس از انفجار در مرقد عسکریین (ع) در سامرا، عراق وارد یک تونل تاریک شد که در تاریخ بی‌سابقه بود و گاه شمار انفجارها در یک روز در بغداد به ۲۵ – ۳۰ خودروی بمب‌گذاری شده می‌رسید و روشن بود که هدف از این اقدامات کشتار دسته‌جمعی ملت عراق و کشاندن آن‌ها به درگیری داخلی است.

او افزود: اما با تلاش نیروهای سیاسی برای رفتار مسئولانه در این وضعیت و گفتمان اعتدالی مرجعیت شیعه و در رأس آن‌ها آیت‌الله سیستانی در نجف اشرف بود که کمر تروریسم شکست و باعث پیروزی سرنوشت‌ساز ملت عراق در برابر تروریسم و اشغالگری داعشی شد.

وی، تجربه عراق را تجربه‌ای مهم خواند و گفت که نیروهای امنیتی و نهادهای سیاسی و اجتماعی عراق نیز درس‌های بزرگی از این تجربه آموختند که برای دیگر کشورها نیز می‌تواند مفید باشد.

رئیس ائتلاف اصلاح و سازندگی تصریح کرد که مردم عراق امروز از چالش اندیشه افراطی و بقایاهای داعش آگاهند و نظام آموزشی در مناطق آزادشده از چنگ داعش و صدها دانش‌آموز که از اندیشه داعشی متأثر شده‌اند و شرایط امنیتی، اجتماعی و اقتصادی این مناطق همه و همه چالش‌های جدی پیش روی عراق است که به یاری دوستان و برادرانش نیاز دارد.

حکیم در پایان ثبات پایدار در عراق را یکی از ستون‌های اصلی ثبات منطقه خاورمیانه دانست و افزود که بسیاری از کشورهای جهان متوجه این نکته شده‌اند و بر اساس آن عمل می‌کنند «تا وقتی که عراق باثبات نباشد خاورمیانه روی ثبات نخواهد دید و وقتی خاورمیانه باثبات شود ثبات کشورهای پیرامون آن در اروپا، آفریقا و آسیا نیز تحکیم خواهد شد».

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

رئیس‌جمهور: فلسطین به مسئله اول جهان بشریت تبدیل شده است

به گزارش کسب و کار نیوز، وی با بیان اینکه مهمترین مسئله امت اسلامی، امروز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.