صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / نوروز جلوه زیبایی فرهنگی و خنثی کننده تبلیغات اسلام هراسانه است
نوروز جلوه زیبایی فرهنگی و خنثی کننده تبلیغات اسلام هراسانه است

سفیر ایران در مراسم سلطان نوروز در بوسنی و هرزگوین:

نوروز جلوه زیبایی فرهنگی و خنثی کننده تبلیغات اسلام هراسانه است

مراسم سنتی سلطان نوروز با حضور سفیر جمهوری اسلامی ایران در بوسنی و هرزگوین، مفتی تراونیک، مفتی بانیالوکا، روسای طریقت ها و صدها تن از مسلمانان بوسنیایی در مسجد و تکیه مسعودیه برگزار شد.

مراسم سلطان نوروز در بوسنی و هرزگوین

به گزارش کسب و کار نیوز،  محمود حیدری سفیر جمهوری اسلامی ایران طی سخنانی در جمع حاضرین این مراسم یادآور شد: خداوند خالق زیبایی است، زیبایی ها را دوست دارد و نوروز نیز یکی از جلوه های این زیبائی است و  آموزه های ارزشمندی برای بشریت دارد.

سفیر کشورمان در بوسنی افزود: هر آنچه سبب تحکیم دوستی ها و رفع کدورتها و زنگارها شود مبارک است و نوروز نیز به عنوان نمادی از ارزشهای اصیل انسانی  عامل تحکیم پیوند های عمیق میان ملل مختلف جهان شده است.

حیدری اظهار کرد: در نتیجه تاثیرات ناشی از تبلیغات اسلام هراسی در جهان امروز شاهد وقایع ناگواری هستیم که نمونه اخیر آن را در مسجد نور نیوزلند رخ داد و به شهادت قریب به پنجاه مسلمان نماز گزار انجامید.  

وی افزود: نوروز مناسبت مبارکی است که  تقویت کننده صلح جهانی و خنثی کننده تبلیغات اسلام هراسانه است.

سفیر کشورمان در سارایوو ضمن آرزوی ثبات و پیشرفت برای کشور بوسنی هرزگوین  خاطر نشان کرد : ملت و دولت جمهوری اسلامی ایران همچون گذشته در کنار ملت  بوسنی و هرزگوین قرار دارد.

همچنین، عصمت عبدیچ مفتی بانیالوکا ضمن قدردانی از حضور سفیر ایران در این مراسم افزود : مسلمانان بوسنی میراث‌دار فرهنگی با سابقه ای طولانی هستند که برگزاری مراسم سلطان نوروز بخشی از آن است.

احمد افندی عادلوویچ مفتی تراونیک در سخنانی گفت: بهار نماد حیات، سلامتی و جوانی است و بزرگترین نعمت انسان نیزحیات و سلامتی است که در بهار به انسان ها از سوی خداوند، خاطر نشان می شود.  

مفتی تراونیک افزود: مسلمانان این سرزمین به سنت گذشتگان خود روز اول بهار را گرامی می دارند و با حفظ وحدت در برابر اقدمات ضد اسلامی مقاومت می کنند.  

دکتر هازیم حاجی میلیچ رئیس مسجد و تکیه مسعودیه نیز با تشکر از حضور سفیر و هیات ایرانی همراه در ویژه برنامه سلطان نوروز گفت: سنت جشن نوروز بیش از پنج قرن است که در منطقه بالکان و بوسنی قدمت دارد و طریقت های منطقه بالکان و بوسنی هرساله این ایام را پاس می دارند و برگزاری این مراسم معنوی همواره به عنوان نمادی از محبت و دوستی شناخته شده است.    

سنت سلطان نوروز، نگرشی دوجانبه به نوروز باستانی و احترام به مقام امامت حضرت علی (ع) دارد و پیروان طریقت های منطقه بالکان برای این روز اهمیت بالایی قائل هستند و هر ساله به همین مناسبت این روز را جشن گرفته و آن را سلطان نوروز می‌نامند.

در ادامه این مراسم حاضرین به تکرار آیات قرآن‌مجید، اذکار و ادعیه پرداختند و  اشعار زیبایی را در مدح و ثنای پیامبر اکرم (ص) و اهل‌بیت (ع) قرائت کردند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.