صفحه اصلی / استان ها / خراسان رضوی / همجواری ایران و افغانستان؛ فرصت مناسبی برای توسعه صادرات دو کشور
همجواری ایران و افغانستان؛ فرصت مناسبی برای توسعه صادرات دو کشور

رئیس اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان – زون غرب عنوان کرد:

همجواری ایران و افغانستان؛ فرصت مناسبی برای توسعه صادرات دو کشور

رئیس اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان – زون غرب گفت: اشتراکات ایران و افغانستان در مذهب و زبان و همچنین همجواری این دو کشور با یکدیگر فرصت مناسبی را برای توسعه اقتصادی و صادرات فراهم کرده است.

‌مریم جامی‌الاحمدی

‌مریم جامی‌الاحمدی در حاشیه بازدید از مرز دوغارون در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا- ‌اظهار کرد: از زمان‌های دور افغانستان نیازهای خود را از طریق ایران برطرف می‌کرده و این روند همچنان ادامه دارد، با توجه به روابط متقابل دو کشور و امنیت حاکم در ایران بهتر است زمینه‌های همکاری بیشتر میسر شود.

وی با اشاره به فعالیت اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان در ولایت هرات، افزود: این اتاق ۲ سال گذشته در افغانستان تاسیس شد و مدت یک سال است که در ولایت هرات فعالیت خود را آغاز کرده است.

رئیس اتاق تجارت و صنایع زنان افغانستان – زون غرب مطرح کرد: ۱۵۰۰ خانم عضو این اتاق هستند و اعضای آن در هر زون حدود ۳۰۰ نفر است که رو به افزایش است.

وی ادامه داد: تاکنون ۱۴۰ خانم مجوز فعالیت شامل جواز شرکتی، صنعتی، پیشه‌وران و کار و امور اجتماعی را از اداره صنعت و تجارت دریافت کرده‌اند.

جامی الاحمدی عنوان کرد: این بانوان در حوزه‌های زراعت، صنایع دستی از جمله قالی‌بافی، سوزن‌دوزی و همچنین کارهای تجسمی از جمله نقاشی، خوشنویسی، مجسمه‌سازی؛ جواهرات، تابلوفرش، لبنیات، زنبورداری و گلخانه‌داری فعالیت اقتصادی دارند.

وی گفت: این شرکت ۸۰۰ خانم در ولایت هرات و شهرستان‌های تابعه شناسایی کرده تا با گذشت زمان مجوزهای لازم را دریافت کنند، اکنون ۶ هزار خانم در افغانستان فعالیت اقتصادی دارند.

جامی الاحمدی اظهار کرد: ۱۹ شهرستان در ولایت هرات قرار دارند و تمام بانوانی که در هر حوزه فعالیت اقتصادی دارند با این اتاق ارتباط گرفته‌اند.

وی با اشاره به بازار صادرات محصولات این اتاق گفت: بیشتر محصولات و صنایع دستی قابلیت صادرات ملی دارد اما هنوز به دلیل نداشتن یک استاندارد جهانی در افغانستان کالاها به پاکستان فرستاده می‌شود و از آنجا به نام همان کشور صادر می‌شود.

جامی‌الاحمدی گفت: بازار ایران برای صادرات بسیار مناسب است و ما به دنبال تفاهم‌نامه‌ای با ایران هستیم تا با برقراری یک تعامل دوطرفه محصولات را به صورت ملی صادر کنیم.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

سفال و کاشی

مرمت ۱۰۰ قطعه سفال و کاشی زرین‌فام در سال ۹۸

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,مژگان موسی‌زاده با بیان این مطلب …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.