صفحه اصلی / اجتماعی / آموزش / ظرفیت بالای موزه‌ای و کمبود اعتبارات
ظرفیت بالای موزه‌ای و کمبود اعتبارات

/روایت موزه‌های علوم در دانشگاه‌ها/

ظرفیت بالای موزه‌ای و کمبود اعتبارات

رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه نیشابور این شهر را بهشت باستان‌شناسی ایران توصیف کرد و گفت: نیشابور شهر پرآوازه تاریخی است که با توجه به این موضوع قصد داریم سیر تحول تاریخی این شهر را، با کمک اشیای موجود از ۹ هزار سال پیش تا عصر حاضر، در یک فضای موزه‌ای درخور به نمایش بگذاریم، اما با کمبود اعتبارات مواجه هستیم.

موزه مهندسی نصیر

حسن نامی در گفت‌وگو با ایسنا هدف از تأسیس موزه دانشگاه نیشابور را به نمایش گذاشتن داده‌های حاصل از کاوش دانشجویان رشته باستان‌شناسی عنوان کرد و توضیح داد: دانشجویان باستان‌شناسی را هر سال طی یک فصل به منظور اهداف آموزشی، به کاوش می‌بریم و به عنوان مثال در هفته پژوهش، حاصل پژوهش‌های باستان‌شناسی دانشجویان را به نمایش می‌گذاریم.

وی با اشاره به اینکه دو نوع اشیای مطالعاتی و اصیل (original) در موزه وجود دارد، یادآور شد: اشیای اصیل یا واقعی را نمی‌توانیم به طور دائم به نمایش بگذاریم، بلکه باید بدل آن‌ها را بسازیم و در معرض دید قرار دهیم؛ این در حالی است که اشیای مطالعاتی اعم از اشیای سفالی و … می‌توانند به طور دائم به نمایش گذاشته شوند.

رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه نیشابور با اشاره به تازه تأسیس بودن این دانشکده، خاطرنشان کرد: در حال آماده‌سازی زیرساخت‌ها به ویژه در حوزه مسائل امنیتی و نیز به دنبال دریافت مجوز از سازمان میراث فرهنگی هستیم تا بتوانیم اشیای اصیل خود را با رعایت مسائل امنیتی و …، به طور دائم به نمایش بگذاریم.

نامی افزود: در حال حاضر ویترین‌ها برای نمایش موقت اشیا، برقرار است و گروه‌های دیگر دانشگاه همچون گروه مهندسی برق و فیزیک نیز دستاوردهای خود را در آن‌ها به نمایش می‌گذارند.

وی درباره بازدیدهای موزه دانشگاه نیشابور اظهار کرد: در کنار بازدید دانشجویان، در حال حاضر بازدید دانش‌آموزان دبیرستان‌ها از دانشگاه رواج پیدا کرده، به طوری که در هفته چند بازدید گروهی داریم. یکی از بخش‌هایی که مورد بازدید و استقبال قرار می‌گیرد، موزه دانشگاه است.

عضو هیئت علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه نیشابور با اشاره به اینکه موزه این دانشگاه در طبقه دوم دانشکده علوم انسانی واقع شده و فضای مستقلی به آن اختصاص نیافته است، گفت: در آینده دانشکده باستان‌شناسی را راه‌اندازی خواهیم کرد و تصمیم داریم فضای مستقلی را نیز برای موزه طراحی کنیم. برای این کار زمین داریم، اما با کمبود اعتبارات روبه‌رو هستیم.

نامی در همین زمینه اضافه کرد: برنامه داریم کل تاریخچه دانشگاه را مطالعه کنیم و مدارک مربوط به روند شکل‌گیری دانشگاه را در موزه به نمایش بگذاریم. شهر نیشابور، شهری پرآوازه به لحاظ تاریخی و بهشت باستان‌شناسی ایران است؛ چرا که هر نقطه از این شهر را حفاری کنید، ممکن است به آثار باستان‌شناسی برخورد کنید.

وی ادامه داد: ما می‌توانیم سیر تحول تاریخ نیشابور را بازسازی کنیم، اما متأسفانه فضایی برای این کار نداریم. آثار ناشی از حفاری تمام دوره‌های تاریخی، از هزاره هفتم (پیش از میلاد) تا عصر حاضر را در برمی‌گیرد که با کمک آن‌ها می‌توانیم سیر تاریخی شهر نیشابور از ابتدا تا عصر حاضر را به نمایش بگذاریم.

رئیس دانشکده علوم انسانی دانشگاه نیشابور یادآور شد: نیشابور یکی از شهرهای پایدار ایران است که در دوره ساسانی به آن “ابرشهر” می‌گفتند. این شهر در صدر اسلام پایتخت بوده و یک میلیون نفر جمعیت داشته است. در کتاب تاریخ نیشابور به تصحیح شفیعی کدکنی، چنین آمده که تعداد دانشمندان این شهر ۶ هزار نفر بوده و معرفی همه آن‌ها، نیازمند یک فضای موزه‌ای درخور است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

خبر خوب برای معلمان و بازنشستگان/ واریزی ۳۷ میلیون تومانی در راه است

به گزارش کسب و کار نیوز، معلمان بازنشسته سال ۱۴۰۱ از تعیین رتبه خود توسط …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.