صفحه اصلی / سیاسی / سیاست خارجی و هسته ای / سازمان همکاری‌های اسلامی سازوکار جدیدی را برای پدیده اسلام هراسی ایجاد کند
سازمان همکاری‌های اسلامی سازوکار جدیدی را برای پدیده اسلام هراسی ایجاد کند

هانی زاده با اشاره به حادثه تروریستی نیوزیلند:

سازمان همکاری‌های اسلامی سازوکار جدیدی را برای پدیده اسلام هراسی ایجاد کند

یک کارشناس مسائل منطقه با بیان این‌که آنچه در نیوزیلند اتفاق افتاد در چارچوب شکل‌گیری یک سلسله جریان‌های ضد اسلامی در کشورهای اروپایی و آمریکا قابل تجزیه و تحلیل است،‌ گفت:‌ به نظر می‌رسد کشورهای اسلامی مخصوصا سازمان همکاری‌های اسلامی باید ساز و کار جدیدی را برای پدیده اسلام هراسی ایجاد کند.

حسن هانی‌زاده

حسن هانی‌زاده در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به حادثه تروریستی رخ داده در نیوزیلند اظهار کرد: این حادثه نشان می‌دهد که جریان‌های راست افراطی تحت تاثیر فضای اسلام هراسی دامنه حملات خودشان را علیه مسلمانان گسترش داده‌اند. با توجه به این‌که بعد از حادثه ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در ‌آمریکا جریان‌های افراطی راست در آمریکا و اروپا از این مساله استفاده کرده و به تثبیت پدیده اسلام هراسی در آمریکا و غرب پرداختند و با تشکل‌های جدید در حقیقت مشابه آنچه نازی‌ها در بین جنگ اول و دوم جهانی در آلمان ایجاد کردند، جهان شاهد شکل‌گیری جریان‌های ضد اسلامی در آمریکا و اروپا است.

وی افزود:‌ به همین دلیل آنچه  در نیوزیلند اتفاق افتاد و آنچه در سایر کشورهای اروپایی حملات فردی و جمعی علیه مسلمانان  صورت گرفت، در چارچوب شکل‌گیری یک سلسله جریان‌های ضد اسلامی در کشورهای اروپایی و آمریکا قابل تجزیه و تحلیل است، از آن‌جا که ترامپ رئیس جمهور آمریکا همواره با بکارگیری ادبیات پرخاشگرانه و تهاجمی نسبت به مسلمانان در تشدید این فضا کاملا موثر بود، این جریان‌ها تحت تاثیر ادبیات تهاجمی و نژاد پرستانه ترامپ دست به تشکل‌های جدیدی زدند و نسبت به مسلمانان یک نوع تهاجم جدیدی را آغاز کردند.

این کارشناس مسائل منطقه همچنین بیان کرد: در واقع آنچه در نیوزیلند اتفاق افتاد، یک سلسله اتفاقاتی است که از آمریکا آغاز شده به اروپا و سپس به سایر کشورهای دیگر سرایت کرده است، به همین دلیل به نظر می‌رسد که کشورهای اسلامی مخصوصا سازمان همکاری‌های اسلامی باید ساز و کار جدیدی را برای پدیده اسلام هراسی ایجاد کند.

هانی‌زاده اظهار کرد: متاسفانه سازمان‌های مدعی دفاع از حقوق بشر، سازمان همکاری‌های اسلامی و اتحادیه عرب در برابر این جنایت هولناک نیوزیلند سکوت کردند واین مساله باعث می‌شود جریان‌های راست افراطی و ضد اسلامی در آمریکا و در اروپا به حملات خودشان ادامه دهند.

وی ادامه داد: در گذشته شاهد بودیم در هلند، دانمارک و بلژیک پدیده ضد اسلامی و توهین به نمادهای اسلامی در این کشورهای اروپایی صورت گرفت و با سکوت جامعه جهانی مخصوصا کشورهای غربی همراه بود. لذا به نظر می‌رسد مساله حمله به نمازگزاران نیوزیلند می‌تواند سر فصل جدیدی از تهاجم همه جانبه افراطیون  کشورها علیه مسلمان تلقی شود.

این کارشناس مسائل منطقه‌ همچنین گفت: آن‌ها از این سلسله حملات برای این‌که مسلمانان را وادار به مهاجرت معکوس کنند، استفاده می‌کنند،  به نظر می رسد که این حملات در چارچوب یک استراتژی سازمان یافته آمریکایی – اروپایی است که هدفشان این است که مسلمانان مقیم کشورهای اروپایی و آمریکا را به خاطر این حملات و این‌که امنیت جانی ندارند وادار به مهاجرت کنند. حتی برخی از جریان های راست افراطی اعلام کردند که طی نیم قرن آینده مسلمانان بر تمام اروپا مسلط خواهند شد و جمعیت به نفع مسلمانان خواهد بود و استراتژی اروپا این است که از طریق کمک به جریان‌های افراطی آنان را وادار به مهاجرت معکوس کند.

وی همچنین درباره این‌که چرا سازمان همکاری های اسلامی اقدامی در برابر این جنایات انجام نمی‌دهد؟ گفت: متاسفانه سازمان همکاری های اسلامی و اتحادیه عرب که تابعی از سیاست‌های عربستان هستند، طی سال‌های گذشته به نهاد بی خاصیت و فلج تبدیل شده و عربستان این نهاد مهم منطقه‌ای و بین‌المللی را به یک نهاد بی خاصیت و غیر فعال تبدیل کرده است. انتظار می‌رفت در سطح وزرای خارجه کشورهای اسلامی نشستی در مورد نیوزیلند تشکیل شود اما عربستان مانع از تشکیل این نشست شده است،‌ در واقع به نظر می رسد دل بستگی به این نهاد یعنی سازمان همکاری‌های اسلامی بیهوده است و تا زمانی که عربستان بر آن مسلط است واکنشی نخواهد داشت.

هانی زاده در ادامه بیان کرد: مساله مهم این است که مسلمانان مقیم اروپا و آمریکا در آینده با یکسری مشکلات و فشارهایی مواجه خواهند شد و باید مسلمانان را وادار کرد تا تشکل‌های خودشان را براساس الگوهای اسلامی تعریف کنند و از طریق ایجاد و تشکیل کنفرانس‌ها بحث ماهیت اسلام‌هراسی که پدیده‌ای مهم برای ترساندن کشورهای اروپایی از اسلام است، در برابر آن ایستادگی کرده و اسلام واقعی را به ملت‌های اروپایی نشان دهند.

این کارشناس مسائل منطقه‌ در پایان گفت:  در واقع کشورهای اروپایی طی سال‌های گذشته از طریق تشکیل جریان‌های تروریستی و کمک به آن‌ها به نوعی جریان اسلام هراسی را دامن زده‌اند و وانمود کردند که داعش نمونه مسلم اسلام افراطی است و اروپایی‌ها را نسبت به مسلمانان بدبین کرده‌اند.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

اسلامی: تولید اورانیوم ۶۰ درصد از روز گذشته در فردو آغاز شد

به گزارش ایسنا محمد اسلامی در حاشیه بازدید از بیستمین نمایشگاه محیط زیست درباره واکنش …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.