صفحه اصلی / اقتصادی / اشتغال و تعاون / خانه چگونه متری ۱۰ میلیون شد؟
خانه چگونه متری ۱۰ میلیون شد؟

مروری برحوزه مسکن در سال ۹۷

خانه چگونه متری ۱۰ میلیون شد؟

مهم‌ترین اتفاق حوزه عمران و اشتغال در بخش مسکن طی سال ۱۳۹۷ را می‌توان جهش قیمت‌ها دانست که برای متقاضیان واقعی، مبارک نبود. قیمت خانه از ابتدای سال در یک روند افزایشی قرار گرفت تا نهایتاً اسفندماه به حدود متری ۱۰ میلیون تومان در پایتخت رسید. وزیر این حوزه نیز روز ۲۸ مهرماه تغییر کرد و عباس آخوندی پس از سه بار استعفا، نهایتاً چهارمین بار جای خود را به محمد اسلامی داد. خبر انبوه‌بار دیگر این بخش در سال جاری به واژگونی اتوبوس حامل دانشجویان دانشگاه علوم و تحقیقات مربوط می‌شود.

مسکن تهران

به گزارش کسب و کار نیوز اظهار کرد: یک نگاه فکری در کشور ما وجود دارد که همواره مسائل را به بازه‌های زمانی قبل و بعد از اتفاقات تقسیم می‌کند. قبل از عید، بعد از عید؛ قبل از انتخابات، بعد از انتخابات؛ قبل از ماه رمضان، بعد از ماه رمضان. این انگاره همیشه وجود داشته و امسال هم دیده می‌شود. به همین دلیل غالباً در ماه‌های پایانی سال حجم معاملات برخی کالاها از جمله مسکن بالا می‌رود که به افزایش نسبی قیمت منجر می‌شود.

وی افزود: بسیاری افراد تصور می‌کنند قیمت خانه و سایر کالاها قرار است در سال ۱۳۹۸ دچار جهش شود. اما با توجه به تجربه ۵۰ ساله‌ای که در حوزه املاک دارم می‌گویم سال آینده مطلقاً جهش قیمت اتفاق نمی‌افتد و قیمت مسکن نهایتاً معادل نرخ تورم افزایش می‌یابد. وقتی سال ۱۳۹۱ یک‌مرتبه قیمت ارز بالا رفت قیمت ملک هم مانند سایر کالاها سه برابر شد. بعد که قیمت دلار به ۴.۰۰۰ تومان رسید شاهد ثبات بازار مسکن بودیم که تا پنج سال ادامه یافت. مجدداً در سال ۱۳۹۷ پرش قیمت ارز و کاهش ساخت و ساز، اثر خود را در بازار مسکن گذاشت. بنابراین کلید ایجاد تعادل در بازار مسکن، تناسب بین عرضه و تقاضا است.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

هدف‌گذاری ایجاد ۱۸۰هزار شغل در تهران

به گزارش کسب و کار نیوز، تهران به‌عنوان مرکز سیاسی و اداری، کانون اقتصادی و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.