صفحه اصلی / استان ها / سیستان و بلوچستان / حال و هوای نوروز در سیستان و بلوچستان
حال و هوای نوروز در سیستان و بلوچستان

حال و هوای نوروز در سیستان و بلوچستان

زاهدان_ چند روزی بیشتر تا تحویل سال یک هزار و سیصد و نود و هشت نمانده است و مردم خطه سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی ایران با دلهای گرم و مهربان آماده اند تا این عید باستانی را جشن بگیرند.

به گزارش کسب و کار نیوز، الهه خشاوه_ مردم استان سیستان و بلوچستان از اقوام سیستانی و بلوچ می‌باشند که سیستانی ها با لحجه فارسی و سیستانی صحبت میکنند و پیرو دین اسلام با مذهب تشیع می‌باشند و بلوچ ها به گویش بلوچی صحبت و پیرو اسلام و مذهب تسنن می‌باشند، میتوان از زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان به عنوان پایگاه وحدت اسلامی نام برد که در آن کلیه قومیت ها در کنار هم بطور مسالمت آمیز با هم زندگی می کنند.

این استان از تنوع آب و هوایی و اقلیمی ویژه‌ای برخوردار است و مناطق کوهستانی ، جنگلی و باتلاقی نیز در این استان پهناور به چشم می‌خورد.

عید نوروز در این استان به عنوان یکی از مراسم بسیار مهم محسوب می شود که مردم این منطقه از چندین روز قبل از عید خانه تکانی را آغاز کرده و به استقبال بهار می روند.

از دیگر رسوم این مردم پخت کلوچه خرمایی و تجگی (سمنو) به عنوان شیرینی عید است که بصورت دسته جمعی و با تقسیم کار انجام میگیرد که علاوه بر پذیرایی از مهمانمان به عنوان سوغات نیز در چمدان های مسافرین دیگر شهرها که به سیستان و بلوچستان می آیند، جای میگیرد.

حال و هوای نوروز از یک هفته قبل در تمامی شهرستان های استان بویژه ادارات و سازمان ها با سفره های هفت سین در رنگ های متفاوت و چینش زیبا به چشم می‌خورد.

مهمان نوازی مردم سیستان و بلوچستان بویژه کسانی که در روستا ساکن هستند شهره عام و خاص دارد و مسافرانی که برای استراحت در روستایی توقف داشته به خوبی تجربه مهمان نوازی مردم این منطقه را شاهد بوده اند.

این استان دارای جاذبه های گردشگری و تاریخی فراوانی می باشد که از جمله آن میتوان به چابهار یا چهار بهار اشاره کرد که به دلیل جاذبه های بی نظیری که در این شهر بندری وجود دارد لقب «بهشت» جنوب ایران را گرفته.

گردشگرانی که به چابهار سفر میکنند حتما از کوه‌ های مینیاتوری، تالاب لیچار، موزه محلی چابهار، مسجد جامع دزک، غارهای بان مسیحی، درخت مکرزن، گل افشان، بندر گواتر و قلعه پیروز گت دیدن کنند و لذت یک سفر خوب را داشته باشند .

***از شهر سوخته در سیستان تا سفال کلپورگان در بلوچستان

در روزگاران دور که بشر تازه یک‌جا نشین شده بود، شهری در سیستان پدید آمد که به گفته‌ی باستان‌شناسان به لحاظ بافت شهری، جمعیت، برنامه ریزی شهری و … اولین شهر جهان بود.

شهر سوخته نام بقایای دولت شهری باستانی در ایران است و دوره بنای این شهر بزرگ با دوره برنز تمدن جیرفت مقارن است و زروانیان در حدود ۶۰۰۰ سال پیش در این شهر زندگی می‌کرده‌اند.

شهر سوخته و تمدن خلاق آن با بیش از پنج هزار سال قدمت ، به عنوان بزرگ‌ترین استقرار شهر نشینی در نیمه‌ی شرقی فلات ایران، نمونه‌ای منحصر به ‌فرد و حکایت‌گر واقعی علم، صنعت و فرهنگ گذشته‌های دور این مرز و بوم می‌باشد.

شهر سوخته در ۳۲۰۰ سال قبل از میلاد پایه گذاری شده و مردم شهر سوخته در چهار دوره بین سال‌های ۳۲۰۰ تا ۱۸۰۰ قبل از میلاد در آن سکونت داشته اند

این مکان تاریخی در ۵۶ کیلومتری زابل در استان سیستان و بلوچستان و در حاشیه جاده زابل – زاهدان واقع شده است.

نخستین روستای جهانی صنایع دستی در سیستان و بلوچستان واقع شده است

کلپورگان نام روستایی است که در جنوب شرقی بلوچستان واقع شده و فاصله نزدیکی با مرز پاکستان دارد .
این روستا در ۲۵ کیلومتری شهرستان سراوان و در ۳۹۰ کیلومتری جنوب زاهدان قرار دارد.
سفالی که هنر دست زنان این منطقه است سبب شده تا این منطقه به سفال کلپورگان شناخته شود .

شایان ذکر است سفال کلپورگان را در هیچ کجای جهان نمی‌توان یافت ، چرا که در ساخت این سفال، به هیچ عنوان از چرخ استفاده نمی‌شود و روش ساخت آن از هزاران سال پیش تاکنون تغییر نکرده است. طرح‌ها و نقش‌های این سفال، کاملا هندسی و یادآور نقش‌های باستانی است؛ تـزیینات روی سفالینه‌ها، نمادهای تجریدی است که از نسلی به نسل دیگر منتقل شده‌اند.

این سفالینه‌ها، بیشتر به شکل کاسه، کوزه، جام، قدح، پارچ و لیوان قلک و… ساخته می‌شوند و بیشتر ظرف‌های ساخته شده، سرپوش دارند که گاه خود این سرپوش، به عنوان ظرفی مستقل مورد استفاده قرار می‌گیرد.
هرساله گردشگران زیادی از شهر سوخته و روستای کلپورگان در سیستان و بلوچستان دیدن میکنند.

می توان گفت سیستان و بلوچستان با تنوع جاذبه های خاصی که داراست یکی از مقاصد گردشگری نوروزی برای هم وطنان عزیز است.

همچنین مطالعه کنید:

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

سقوط ۳۴ درخت در پی وزش باد و بارندگی‌های اخیر در زاهدان

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, داوود شاقوزایی با بیان اینکه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.