صفحه اصلی / سرخط خبرها / تولید سالانه ۴۰۰۰ تن قارچ خوراکی در استان کردستان
تولید سالانه ۴۰۰۰ تن قارچ خوراکی در استان کردستان

‌معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان گفت

تولید سالانه ۴۰۰۰ تن قارچ خوراکی در استان کردستان

‌معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، گفت: در 11 واحد رسمی و 28 واحد فرعی، سالانه 4 هزار تن قارچ خوراکی در استان کردستان تولید، که از این تعداد 2 واحد با اخذ گواهی سلامت سالانه بیش از یک هزار و 300 تن قارچ ارگانیک صددرصد سالم تولید می‌شود.

قارچ

‌به گزارش کسب و کار نیوز، محمد فرید سپری، در جلسه اطلاع رسانی در راستای جلوگیری از مصرف قارچ سمی که با حضور نماینده ادارات هلال احمر استان، دانشگاه علوم پزشکی، اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان، برگزار شد، اظهار کرد: میزان بارندگی استان تاکنون ۵۲۹ میلیمتر بوده که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته ۳۲۷ میلیمتر بود، ۶۰ درصد افزایش و نسبت به بلند مدت ۴۹درصد افزایش بارندگی در استان داشته‌ایم.

وی با اشاره به اینکه قارچ‌های سمی در زمان بارندگی‌های مناسب رشد می‌کند، افزود: رویش قارچ‌های سمی در مراتع و جنگل ها و فضاهای باز مشکلات متعددی را ایجاد کرده که در این راستا جهت شفاف‌سازی مردم استان مبنی بر عدم مصرف قارچ‌های سمی باید اطلاع رسانی های دقیق و به جا انجام شود.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، تصریح کرد: در سال گذشته، مصرف قارچ‌های خودرو سمی به ویژه در استان کردستان زمینه مسمومیت و حتی منجر به فوت تعدادی از همشهریان شد که متاسفانه زمینه نگرانی مردم را برای مصرف قارچ فراهم کرد.

سپری تاکید کرد: به دلیل حساسیت و عدم تکرار کابوس مسمومیت‌های ناشی از مصرف قارچ های سمی باید اطلاع رسانی‌های منظم و دقیقی از طریق رسانه ملی در استان (رادیو و تلویزیون) پایگاه های امداد هلال احمر، رسانه‌های مکتوب، فضاهای مجازی، تریبون های ائمه جمعه، صورت گیرد تا مردم استان از مصرف قارچ های سمی خودرویش در مناطق جنگلی و مراتع جلوگیری کنند.

وی در ادامه با اشاره به ظرفیت پایگاه های امداد هلال احمر به عنوان یک ظرفیت مناسب برای اطلاع رسانی، عنوان کرد: باید با ارائه اطلاعات اثرات خطرناک مصرف قارچ های سمی در سلامت انسان از طریق آموزش و پرورش، هلال احمر جامعه هدف را از این خطرات آگاه کرد.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، ذکر کرد: مصرف قارچ خوراکی در سبد غذایی کشور بسیار مهم و حائز اهمیت است بر این اساس تشویق و ترغیب مردم برای مصرف قارچ های خوراکی تولیدی مراکز رسمی و دارای گواهینامه و برند مشخص اقدامی مهم و ضروری است.

سپری افزود: در حال حاضر واحدهای استاندارد تولید قارچ خوراکی در استان، بهترین گزینه برای مصرف قارچ خوراکی خانواده های کردستانی است.

زاهد حاجی میرزایی مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان نیز در ادامه عنوان کرد: سال گذشته ۱۷ استان کشور در راستای مصرف قارچ سمی درگیر مسمومیت شدند که منجر به فوت ۲۲ نفر شد.

وی ذکر کرد: در راستای اطلاع رسانی دقیق و به موقع در کمترین زمان دو مرحله کوتاه مدت و بلند مدت مشخص شده که علاوه بر مشارکت استانداری باید در شهرستان ها، کارگروه های اطلاع رسانی با حضور فرمانداران نیز فعال شود.

مدیر باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، تاکید کرد: رعب وحشت مردم از مصرف قارچ می‌تواند مصرف قارچ خوراکی را کاهش داده و تولید کنندگان قارچ خوراکی را متضرر کند که برای جلوگیری از این مهم رسانه ملی و رسانه های مجازی و مکتوب به طور جدی باید اطلاع رسانی دقیق را به مردم ارائه کند.

وی یادآور شد: مردم باید در راستای مصرف قارچ مورد نیاز از بسته بندی‌هایی که دارای بر چسب استاندارد و تولید داخل استان بوده استفاده کنند.

به گفته مدیر امور باغبانی سازمان جهاد کشاورزی استان کردستان، ارسال پیامک به بهره برداران و توزیع بروشور های اطلاع رسانی برای آگاهی سازی مردم در راستای جلوگیری از مصرف قارچ سمی رویشی انجام خواهد شد.

انتهای پیام

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.